ناگفته‌های سردسته سارقان خودروی حمل پول

دو مامور محافظ بانک که با همدستی چهار سارق در نقشه‌ای هالیوودی، خودروی حمل پول بانک پاسارگاد را سرقت کرده بودند با اشتباه سرکرده باند و ردیابی‌های فنی ـ علمی پلیس پایتخت دستگیر شدند. سرکرده باند در گفت‌وگو با جام جم مدعی شد، آنقدر نقشه‌ام حرفه‌ای بود که فکر نمی‌کردم پلیس بتواند ما را شناسایی و دستگیر کند.
کد خبر: ۱۰۰۸۰۱۳

به گزارش جام‌جم، از یک ماه قبل نقشه سرقت خودروی حمل پول بانک را طراحی کرده و منتظر فرصتی برای اجرای آن بودند. چند بار صحنه سرقت را بازسازی کردند. مسیر خودروی حمل پول را بازبینی و محلی را که هیچ دوربینی در آنجا نبود انتخاب کردند.

حالا باید برای فرار از صحنه و گرفتار نشدن در دام پلیس فکری می‌کردند. تردد با خودروی حمل پول در شهر آنها را خیلی زود گرفتار می‌کرد. تصمیم گرفتند بعد از اجرای موفق مرحله اول نقشه، خودروی دیگری سرقت کنند و با آن به فرارشان ادامه بدهند.

پنجشنبه 5 اسفند بهترین زمان برای اجرای نقشه بود. ساعت 7 و 47 دقیقه صبح با دو دستگاه پراید، سد راه خودروی حمل پول شدند. چهارسرنشین خودرو را از ماشین پیاده کردند. حتی برای این که آنها مقاومت نکنند، سرکرده باند تیرهوایی شلیک کرد. سرنشینان خودرو فقط اسپری اشک‌آور همراه داشتند و بدون هیچ مقاومتی خودروی حامل 900 میلیون تومان پول و تراول چک را تحویل سارقان دادند.

دو نفر از دزدان سوار خودروی حمل پول شده و دو نفر دیگر با پرایدهای سرقتی آنها را تا بزرگراه آزادگان همراهی کردند.در آنجا با سرقت خودروی ال 90، پول‌های سرقتی را داخل آن گذاشته و راهی مخفیگاهشان در کهریزک شدند. خودروی حمل پول را هم در بزرگراه آزادگان رها کردند.

با گزارش این سرقت به پلیس، تحقیقات برای دستگیری سارقان آغاز شد. ماموران در تحقیقات اولیه متوجه شدند در زمان سرقت دوربین‌های داخل خودرو قطع بوده و هیچ مامور مسلحی در خودرو نبوده است. با توجه به نحوه سرقت، ماموران احتمال دادند سارقان از کارکنان بانک بوده که از نحوه انتقال پول‌ها اطلاع کافی داشته‌اند. به همین دلیل تحقیقات را روی کارکنان بانک و افرادی که از نحوه انتقال پول‌ها خبر داشتند، متمرکز کرده و چند مظنون را در این ارتباط دستگیر کردند.

در ادامه تحقیقات، کارآگاهان به یکی از ماموران محافظ خودروی حمل پول در این بانک مشکوک شدندکه روز سرقت در مرخصی بود. ماموران با ردیابی‌های پلیسی متوجه شدند او طراح اصلی سرقت و سرکرده باند سارقان مسلح است.

در این مرحله شناسایی همدستان او در دستور کار پلیس قرار گرفت و شش عضو این باند که پس از سرقت به استان‌های مختلف متواری شده بودند، شناسایی شدند. شامگاه سه‌شنبه با شناسایی مخفیگاه‌های اعضای این باند در شهرهای مختلف، ماموران وارد عمل شدند و در عملیاتی همزمان شش نفر از متهمان را در شهرهای اسلامشهر، لاهیجان، تهران و مشهد دستگیر کردند. در جریان دستگیری دو نفر از سارقان در لاهیجان، متهمان برای فرار اقدام به تیراندازی کردند که در این عملیات همسر یکی از متهمان از ناحیه پا هدف گلوله قرار گرفت و متهمان دستگیر شدند.

2مامور بانک در میان سارقان

سردار حسین ساجدی‌نیا، رئیس پلیس پایتخت پس از دستگیری اعضای این باند در جمع خبرنگاران گفت: سارقان بسیار زیرکانه عمل کرده و سعی کردند هیچ ردپایی از خود برجای نگذارند به همین دلیل سرقت و صحنه فرار آنها توسط هیچ دوربینی درسطح شهر ثبت نشده بود.

وی با بیان این که دو نفر از سارقان مامور حفاظت بانک بودند، تاکید کرد: در مجموع 550 میلیون تومان از پول‌های سرقتی کشف شد و 350 میلیون پول دیگر بین آنها تقسیم و خرج شده است.

ساجدی‌نیا با اشاره به اعترافات اولیه متهمان تاکید کرد: عوامل اصلی سرقت اعتراف کردند که مدت زیادی پنجشنبه‌ها نقشه خود را تمرین کرده و قصد داشته‌اند دومین سرقت را از خودروی دیگر حمل پول این بانک بزودی انجام دهند. این که گفته می‌شود پول‌ها مستعمل بوده و قابل استفاده نیست، دروغ است و پول‌ها قابل استفاده و خرج کردن هستند. این‌درحالی است که بانک پاسارگاد اعلام کرد؛ دو متهم اصلی پرونده تحت استخدام این بانک نبوده و از ماموران شرکت حفاظتی با مجوز نیروی انتظامی بودند.

نقشه‌مان حساب شده بود

32 سال دارد و مامور محافظ بانک است. ماهی یک میلیون و 200 هزار تومان حقوق می‌گیرد و وسوسه یکشبه پولدار شدن باعث شد نقشه سرقت را طراحی و با کمک پنج همدستش اجرا کند. مرخصی او در روز سرقت باعث شک پلیس به او شد و یک اشتباه او باعث شد نقشه هالیوودی آنها برای سرقت نقش بر آب شود.

از چه زمانی به فکر سرقت خودروی حمل پول افتادی؟

یک ماه قبل از سرقت.

چرا تصمیم به سرقت گرفتی؟

ماهی یک میلیون و 200 هزار تومان حقوق و دیدن این همه پول هر کسی را وسوسه می‌کند تا سارق شود. جای من نیستید که درک کنید.

همدستانت را چطور انتخاب کردی؟

با یکی از آنها که باشگاه دار بود دوست بودم . 60 میلیون تومان بدهی داشت و قبول کرد با من همراه شود. از طریق او با دیگر اعضای باند آشنا شدم.

چند بار نقشه سرقت را مرور کردید؟

دوبار صحنه را بازسازی کردیم.

اسلحه و خودروها را چطور تهیه کردید؟

اسلحه را خریدیم. البته کلتی که همراه داشتیم اسباب‌بازی بود. سلاح کلاشینکف هم دست من بود که یک تیرهوایی شلیک کردم. ماشین‌های پراید را نیز همدستانم سرقت کرده بودند.

نمی‌ترسیدی توسط همکارانت شناسایی شوی؟

نقاب داشتم.

با پول‌های سرقتی چه کردی؟

به هر کدام از همدستانم 50 میلیون تومان دادم تا آب‌ها از آسیاب بیفتد و بعد تقسیم کنیم. بعضی از آنها با پول‌های سرقتی سکه و ماشین خریدند.

فیلم‌های هالیوودی نگاه می‌کنی؟

بله. بعضی ایده‌های سرقت را از این فیلم‌ها یاد گرفتم.

پشیمانی؟

من نقشه‌ام حساب شده بود و فکر نمی‌کردم گرفتار شویم. حالا که دستگیر شدیم فهمیدم این پول ارزش نداشت که خودم را گرفتار کنم.

محمد غمخوار

دبیر حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها