jamejamnashriyat
کد خبر: ۱۰۰۷۴۶۴   ۱۱ اسفند ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

در نشست سراسری مدیران سازمان صداوسیما تبیین شد

منشور رسانه ملی برای انتخابات 96

دکتر علی‌عسکری، رئیس سازمان صداوسیما در همایش سراسری مدیران رسانه ملی، راهبردها و رویکردهای صداوسیما را در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین انتخابات شوراها تشریح کرد.

رئیس رسانه ملی در نشست سراسری مدیران صداوسیما، ضمن تبیین راهبردها و برنامه‌های رسانه ملی در انتخابات 96، تاکید کرد: صداوسیما همه توانایی‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خود را برای برگزاری انتخاباتی پرشکوه، سالم و رقابتی بسیج کرده است.

وی افزود: کشور ما مهد دموکراسی است چراکه بهترین نوع دموکراسی که مردم‌سالاری دینی است را برگزیده است، بنابراین هیچ کشور و نظامی نمی‌تواند خواسته‌اش را به مردم کشور ما تحمیل کند.

دکتر علی‌عسکری از سیاست بی‌طرفی صداوسیما در انتخابات یاد کرد و گفت: صداوسیما به اندازه کافی به همه نامزدها برای تبلیغ برنامه‌های خود تریبون می‌دهد و اصل را بر بی‌طرفی گذاشته است.

رئیس رسانه ملی با اشاره به تاکید امام(ره) به رعایت اخلاق و تعهد به صراط مستقیم در انتخابات گفت: رهبر معظم انقلاب نیز انتخابات را جشنواره‌ای با هدف عالی و ایجاد شور و نشاط در جامعه می‌دانند که در برگزاری آن باید از هر جنجال و تخریبی پرهیز کرد.

وی با تاکید بر این‌که گفتمان تبلیغی رسانه ملی گفتمان امام و رهبری است، بیان کرد: این گفتمان می‌تواند ایران را در مقابل فتنه دشمنان مقاوم کند.

طراحی برنامه‌های انتخاباتی در 6 مرحله

رئیس رسانه ملی رعایت حریم خصوصی افراد، رعایت حرمت مدیران و مسئولان کشور، حفظ امنیت روانی جامعه، حفظ و تقویت انسجام و همگرایی ملی، رعایت امنیت و منافع و مصالح ملی و رعایت جایگاه قومیت‌ها و مذاهب مختلف را از دیگر نکات مورد اهتمام رسانه ملی در انتخابات اردیبهشت ماه برشمرد و درخصوص برنامه‌های انتخاباتی افزود: برنامه‌های انتخاباتی صدا و سیما در شش مرحله طراحی شده که برنامه‌های تبیینی انتخابات از 24 بهمن آغاز شده است و تا 8 فروردین ادامه خواهد یافت و بعد از آن برنامه‌های تبلیغی و فراخوان آغاز می‌شوند.

دکتر علی‌عسکری سپس اهداف و راهبردهای تبلیغی رسانه ملی، اقدامات، بایدها و نبایدهای برنامه‌های رسانه ملی و نکاتی که باید در مناظره‌ها رعایت شود را تشریح کرد و یادآور شد که برنامه‌های رسانه ملی باید وحدت‌آفرین و نمایانگر امید و نشاط در جامعه باشد.

رئیس رسانه ملی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی منسجم صداوسیما برای آگاهی‌رسانی به مردم و امیدآفرینی در جامعه‌، گفت: در مدت 20 روز تبلیغات برای هر یک از نامزدها، یکهزار و 210 دقیقه فرصت تبلیغ در شبکه‌های صدا و سیما در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به شرایط و گرفتاری‌هایی که نظام سلطه با آن مواجه است، تاکید کرد: نظام سلطه رو به افول بوده و نظام اسلامی در حال رشد است، از این رو انتخابات گام جدید برای بالا بردن اقتدار نظام به شمار می‌رود.

رسانه ملی سربلند است

دکتر علی‌عسکری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش روزافزون شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان تصریح کرد: در سال 1395 معاندان و مخالفان رسانه ملی با هدف جریان‌سازی رسانه‌ای علیه نظام حدود 90 شبکه جدید فارسی‌زبان و قوم‌گرا راه‌اندازی کرده‌اند، اما به لطف خدا رسانه ملی با تلاش کارکنانش امروز سربلند است و توانسته در برابر هجمه‌های این شبکه‌ها مقابله کند و در برهه‌های مختلف از عهده مسئولیت خطیرش برآمده است.

وی یادآور شد: پوشش رسانه‌ای مناسبت‌هایی چون محرم، اربعین، درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، حادثه پلاسکو و 22 بهمن از جمله عملکردهای درخشان رسانه ملی در سال 95 است که با وجود برخی محدودیت‌ها با روحیه جهادی و غیرت‌مندانه کارکنان رسانه ملی محقق شد.

رئیس رسانه ملی با ارائه گزارش از عملکرد سازمان در یک سال گذشته، بیان کرد: با توجه به تاکید و ماموریتی که رهبر معظم انقلاب برای حضور در فضای مجازی ترسیم نموده‌اند و به منظور تحرک بیشتر در این فضا، معاونت فضای مجازی ایجاد شد.

وی با بیان این‌که در این معاونت در زمینه تلویزیون تعاملی، اقدامات زیادی شده ‌است، گفت: در آینده‌ای نزدیک شاهد حضور فراگیر این تلویزیون خواهیم بود و رسانه ملی ضمن اپراتوری آن، با شرکای رسانه‌ای دیگر در این زمینه مشارکت فعالی خواهد داشت.

وی با اشاره به اقداماتی که در زمینه تولید محتوای فضای مجازی در معاونت‌ها شده است، افزود: تمام معاونت‌ها از جمله صداوسیما، سیاسی، برون‌مرزی و استان‌ها در این زمینه فعال شده‌اند و امیدواریم به جایگاهی تاثیرگذار در این زمینه برسیم.

دکتر علی‌عسکری با بیان این که با وجود واگذاری حق انتشار صدا و تصویر به صداوسیما در قانون اساسی، اما سازوکاری برای نظارت بر این موضوع وجود نداشت،گفت: با توجه به اهمیت موضوع و بر اساس نظر رهبر معظم انقلاب در خصوص مسئولیت رسانه ملی در موضوع انتشار صوت و تصویر فراگیر، رسانه ملی در اقدامی تاریخی، سازمانی جدید به نام «سازمان تنظیم مقررات انتشار صوت و تصویر در فضای مجازی » ایجاد کرد که کاری مهم بود .

50 سریال در حال تولید است

رئیس رسانه ملی با اعلام این که امروز حدود 50 سریال تلویزیونی در حال تولید است، خاطرنشان کرد: با همت گروه‌های تولیدی و برنامه‌ساز و تلاش روزافزون آنها، در این چند ماه چندین سریال تولید و از شبکه‌های سیما پخش شده و برای نوروز نیز برنامه‌هایی متعدد تدارک دیده شده و پیش‌بینی‌های لازم برای تولید برنامه و سریال برای ماه مبارک رمضان سال آینده، فصل تابستان، ماه محرم و... صورت گرفته است.

وی با بیان این که اقدامات فوق بدون اضافه شدن حتی یک ریال به بودجه سازمان به انجام رسیده است، تأکید کرد: این توفیق حاصل همت، تلاش و غیرت کارکنان رسانه ملی است.

دکتر علی عسکری با تاکید بر این که از سال گذشته تاکنون درصد اعتماد مخاطبان رسانه ملی افزایش یافته است، عنوان کرد: رجوع مردم به رسانه ملی رشد قابل توجه 15 درصدی داشته است که مرهون تلاش‌ کارکنان خدوم رسانه ملی است. وی همچنین از فعال شدن تولید فیلم و سریال و نهضت تولید انیمیشن در مراکز استان‌ها خبر داد و آن را حرکتی ارزنده در تولید محتوا دانست.

رئیس سازمان صداوسیما همچنین با تبیین اقدامات فاخر معاونت توسعه و فناوری رسانه، راه‌اندازی رادیو نما را اقدامی بی‌نظیر خواند که رادیو را برای اولین بار در کنار تلویزیون قرار داده است.

صداوسیما مرجع داوری مردم

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور نیز در این همایش با بیان این که انتخابات و حاکمیت مردم بر سرنوشت از مهم‌ترین آثار انقلاب اسلامی است، گفت: بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب رای مردم حق‌الناس است و برماست که این حق را رعایت و از آن صیانت کنیم.

وزیر کشور با بیان این که رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال بهانه‌ای برای منحرف کردن اذهان مردم کشور خود در خارج از مرزهاست، تصریح کرد: دشمن در منطقه به دنبال همگرایی بین مخالفان جمهوری اسلامی است و آنچه پاسخگوی چنین فتنه‌ای در منطقه و در سطح بین‌المللی است انسجام، وحدت، کارآمدی، امید و نشاط، همبستگی و تابعیت از رهبری است. انتخابات می‌تواند در ایجاد انسجام ملی و تامین منافع کشور، موثر باشد.

رحمانی فضلی اجرای کامل قانون انتخابات، سلامت انتخابات، امنیت انتخابات و مشارکت گسترده مردم در انتخابات را از وظایف اصلی وزارت کشور در انتخابات پیش رو برشمرد.

وی افزایش نارضایتی در میان مردم را از سیاست‌هایی دانست که دشمن در زمینه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی برای ضربه زدن به نظام دنبال می‌کند. وزیر کشور گفت: به‌رغم گسترش رسانه‌های نوظهور در فضای مجازی و افزایش شبکه‌های معاند ماهواره ای، صداوسیما کماکان مرجع داوری و قضاوت مردم است و این مرجعیت افزایش نیز یافته است. ما باید با جلب اعتماد مردم و تامین و پیگیری مطالبات آنها، این مرجعیت را تقویت و حفظ کنیم.

وی افزود: ایجاد یأس و ناامیدی سیاست دیگر دشمن است که بزرگ‌ترین سرمایه نظام را که سرمایه اجتماعی است، هدف گرفته است.

رحمانی‌فضلی، بزرگنمایی و سیاه‌نمایی مشکلات و القای بی‌عدالتی و نبود توازن در کشور را زمینه‌ای برای ضربه دشمنان به نظام ذکر کرد و یادآور شد تبلیغات در رسانه باید به گونه‌ای هدایت شود که خدشه‌ای به وحدت ملی وارد نکند.

وی همچنین از همکاری نزدیک صداوسیما با وزارت کشور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان قدردانی کرد.

نقش اثرگذار رسانه ملی در انقلاب

عباسعلی‌کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در این همایش با بیان این که توجه به اهمیت انتخابات در جمهوری اسلامی به عنوان اجماع و اعمال حق تعیین سرنوشت مردم از جایگاهی خطیر و اهمیتی بسیار برخوردار است، گفت: حضور و مشارکت مردم میزان و معیاری برای نشان دادن اعتماد و اطمینان مردم به نظام سیاسی است و ما باید بکوشیم انتخاباتی سالم با مشارکت حداکثری داشته باشیم.

وی درخصوص نقش رسانه ملی در این زمینه افزود: نقش رسانه ملی در تمام حوادث، بحران‌ها و برهه‌های انقلاب، نقشی تعیین‌کننده و اثرگذار بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان قدرت آگاهی بخشی صداوسیما در افکار عمومی عنوان کرد: رسانه ملی با تشریح اصل 115 قانون اساسی درخصوص ویژگی‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری می‌تواند شرایط لازم برای حضور اشخاص در صحنه انتخابات را تشریح کند.

وی با اشاره به مستندهای خوبی که در زمینه‌های مختلف در رسانه ملی تولید شده است گفت: برای بالا بردن ضریب اطمینان مردم به انتخابات می‌توان کار عظیم هیات‌های نظارتی و اجرایی انتخابات را در مستندهایی به تصویر کشید و نقش دستگاه‌ها را در این زمینه برای مردم تبیین کرد.

کدخدایی افزود: صداوسیما می‌تواند با آموزش‌های مستقیم و غیرمستقیم قوانین انتخابات را به مخاطبانش آموزش دهد.

سیاست‌های کلان در انتخابات پیش‌رو

دکتر علی‌عسکری در این همایش با تبیین راهبردها و سیاست‌های کلان رسانه ملی در انتخابات پیش رو تصریح کرد: فراهم کردن عدالت رسانه‌ای برای نامزدهای انتخاباتی، رعایت اصل بی‌طرفی، ترویج رعایت اخلاق انتخاباتی از جانب جریان‌های سیاسی و مردم و نامزدها، ایجاد زمینه برای رقابت برنامه محور به جای شکل‌گیری دوقطبی‌ها یا چندقطبی‌های کاذب، ایجاد فضای عقلانی و قانونی انتخاباتی به‌جای فضای احساسی و غیرقانونی و اطلاع‌رسانی دقیق، صحیح و سریع اقدامات مجریان و ناظران انتخابات و اخبار انتخاباتی، جلب مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای، آگاهی و بصیرت بخشی به جامعه برای انتخاب اصلح در دستور کار رسانه ملی قرار دارد.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر
وضعیت قرمز گیشه

سینما سال جدید را هم با بحران شروع کرده و ظاهرا مردم هنوز رغبتی به فیلم دیدن ندارند

وضعیت قرمز گیشه

پیشخوان

بیشتر