رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، با بیان این که این سازمان در اجرای استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی(IFRS) منعطف است، گفت: این استانداردها به‌طور حتم باید در شرکت‌های بورسی اجرا شود.
کد خبر: ۱۰۰۷۲۲۷

به گزارش ایرنا، شاپور محمدی با بیان این که بازارهای سرمایه از ذینفعان اصلی اجرای این گزارش‌ها هستند، افزود: براساس گزارش‌های بین‌المللی، تنها 23 کشور این استانداردها را اجرا نکرده‌اند. وی به موانع احتمالی در اجرای استانداردهای IFRS اشاره کرد و گفت: اگر برخی شرکت‌ها در اجرای بندهای آن، مشکلاتی داشته باشند، سازمان بورس انعطاف نشان می‌دهد.

محمدی افزود: این که برخی شرکت‌ها بخواهند، از اجرای این استانداردهای بین‌المللی طفره بروند، امکان‌پذیر نیست و به‌طور حتم باید اجرا شود.

استانداردهای بین‌المللی، لازمه مراودات تجاری بین‌المللی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور و فعالیت شرکت‌های داخلی در بازارهای بین‌المللی، نیاز به تهیه و رعایت استانداردهای IFRS است. وی با بیان این که سازمان بورس و اوراق بهادار در سال 92 اجرای این استانداردها را به صورت اختیاری به شرکت‌ها ابلاغ کرد، افزود: امسال 77 شرکت بورسی شامل 23 شرکت بیمه، 27 بانک و 27 شرکت دیگر بورسی ملزم به اجرای استانداردهای گزارشگری بین‌المللی مالی شدند. محمدی با ذکر مزایا و ویژگی‌های اجرای این گزارش‌ها گفت: ارزش منصفانه، مهم‌ترین ویژگی اجرای استانداردهای گزارشگری بین‌المللی است که با هدف حمایت از سهامداران انجام می‌شود. وی حمایت از سهامداران و سرمایه‌گذاران را وظیفه سازمان بورس دانست و گفت: برای ما مهم است که سهام، درست و منصفانه ارزشگذاری شود و به قیمت واقعی نزدیک باشد. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: علاوه بر نقدشوندگی، شفافیت و کارآیی عملیات، موضوع ارزش منصفانه نیز در بورس، اهمیت زیادی دارد.

به گفته محمدی، استانداردهای IFRS نیز به سرمایه‌گذاران خارجی کمک می‌کند تا با زبانی که متوجه می‌شوند، به بررسی وضعیت اقتصادی بپردازند. وی با بیان این که نیاز است، شرکت‌های ایرانی در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشند، گفت: شفافیت و پاسخگویی از طریق این استانداردها بهبود می‌یابد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به نقش شرکت‌های حسابرسی اشاره کرد و گفت: سالانه بیش از 2000 صورت مالی در بورس تهیه می‌شود که توسط حسابرسان مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی درباره ارائه گزارش مالی نهادهای عمومی غیردولتی نیز بیان کرد: این نهادها باید صورت‌های مالی خود را ارائه کنند و برخی از آنها نیز اقدام به ارائه این گزارش‌ها کرده‌اند. استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) به مجموعه‌ای از استانداردهای حسابداری گفته می‌شود که توسط هیات استانداردهای حسابداری بین‌المللی (IASB) تدوین شده ‌است؛ این استانداردها زبان جهان شمول شرکت‌ها برای ورود به عرصه تجارت جهانی به حساب می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها