وزیر خارجه کشورمان در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با مقامات بین‌المللی دیدار و گفت‌وگو کرد

اجلاس مونیخ؛ حاشیه‌های مهم‌تر از متن

وزیر خارجه کشورمان که در آلمان به سر می‌برد، علاوه بر سخنرانی در اجلاس امنیتی مونیخ، رایزنی با مقامات و مسئولان کشورهای مختلف و نهادهای بین‌المللی و همچنین حضور در جمع‌های مختلف را در دستور کار دارد.
کد خبر: ۱۰۰۳۵۹۹

این رایزنی‌ها درحالی صورت می‌گیرد که با روی کارآمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا موج جدیدی از ایران‌هراسی از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع منطقه آغاز شده است و به اعتقاد کارشناسان، رایزنی‌های مقامات جمهوری اسلامی ایران در چنین اجتماعاتی و همچنین بهره‌گیری از دیپلماسی عمومی می‌تواند نقش مهمی در خنثی کردن توطئه‌ها در زمینه ایران‌هراسی داشته باشد.

برهمین اساس، محمدجواد ظریف در رایزنی‌های مختلفی که در مونیخ داشت، واقعیت‌ها را درباره فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران چه در زمینه هسته‌ای و چه در سایر حوزه‌ها از جمله موشکی، حقوق بشر و سایر موارد تشریح کرد.

رایزنی با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق، مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق، رئیس‌جمهور اسلوونی، وزرای خارجه اسپانیا، عمان، انگلستان، روسیه، ترکیه، فرانسه؛ استفان دیمیستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه و هیات ریش سفیدان متشکل از وزیر خارجه سابق الجزایر، ارنستو زدیلو، رئیس‌جمهور سابق مکزیک و چندین شخصیت با سابقه بین‌المللی از جمله برنامه‌های ظریف طی روزهای گذشته در مونیخ بوده است.

رایزنی با فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر برنامه‌های ظریف بود و به گزارش فارس، موگرینی در این دیدار، توافق هسته‌ای را ثبات‌زا توصیف کرده است.

تبلیغات ایران‌هراسانه جعلی

ظریف در کنار رایزنی‌های رسمی با مطلبی در صفحه شخصی خود در توییتر، پاسخ ادعاهای اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را که در آمریکا مطرح شده بود، داد.

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در این مطلب نوشت: تنها رژیم خاورمیانه که جنگ‌افزار هسته‌ای، موشک قاره‌پیما و تاریخی از تجاوز را در کارنامه دارد، حالا از ابزارهای دفاعی ایران شکایت می‌کند. این تبلیغات ایران‌هراسانه جعلی است.

البته همزمان با رایزنی‌های وزیر خارجه کشورمان، مقامات آمریکایی و صهیونیست‌ها نیز به ادامه فعالیت‌های خود مشغول هستند و مصادیق این فعالیت‌ها در مونیخ هم نمود داشت. به عنوان مثال، معاون رئیس‌جمهور آمریکا که برای شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ به این شهر رفته است در سخنرانی خود گفت: آمریکا به این مساله پایبند خواهد بود که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد، زیرا می‌تواند با این سلاح اسرائیل را تهدید کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما و به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، مایک پنس، ایران را به برهم زدن ثبات در منطقه خاور میانه متهم کرد و گفت: ایران منابعی دارد که می‌تواند برای عملی کردن اقدامات مورد نظر خود پرداخت کند.

صهیونیست‌ها نیز از طریق شیطنت‌هایی تلاش دارند رایزنی‌های ظریف را در مونیخ با حاشیه‌هایی همراه کنند. به عنوان مثال، مدعی شدند وزیر خارجه کشورمان همزمان با لیبرمن در یک پنل مشترک در مونیخ حضور یافته است که البته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد که هیأت ایرانی به هیچ وجه در پنل‌هایی که صهیونیست‌ها شرکت می‌کنند، حضور نخواهد یافت.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به شایعاتی مبنی بر احتمال دیدار وزیر خارجه کشورمان با وزیر خارجه آمریکا این شایعات را تکذیب کرد و گفت: در هیچ برنامه‌ای اعم از پنل‌ها یا در حاشیه این کنفرانس، هیأت ایرانی با هیأت آمریکایی گفت‌وگو و دیداری نخواهد داشت.

گسترش روابط با اروپا

گذشته از حاشیه‌ها، نفس حضور در چنین مجامعی و رایزنی‌هایی که با مقامات کشورهای مختلف صورت می‌گیرد می‌تواند تاثیر مهمی در روشنگری افکار عمومی در مقابل اظهارات و اقدامات ایران‌هراسانه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها داشته باشد.

دکتر علی بیگدلی، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جام‌جم، با اشاره به این‌که حضور ایران در مجامع و کنفرانس‌های بین‌المللی تاثیرات مثبت داشته و از اهمیت برخوردار است، تصریح کرد: البته کنفرانس امنیتی مونیخ قدرت تصمیم گیری و تاثیر اجرایی ندارد.

وی با اشاره به دیدارهای ظریف با نمایندگان برخی کشورها در حاشیه این کنفرانس عنوان کرد: با شرکت در چنین مجامعی و دیدارهای جانبی آن می‌توانیم کشورمان را بیشتر به دنیا بشناسانیم و با طرح نظرات خود با ایران‌هراسی مقابله کنیم.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: هرچه دیدارهای جانبی این‌گونه مجامع بیشتر باشد و بتوانیم ارتباطاتمان را گسترش دهیم، خنثی کردن تلاش‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در جهت ایران‌هراسی راحت‌تر خواهد بود.

بیگدلی ابراز امیدواری کرد با حضور در چنین مجامعی مقدماتی برای گسترش ارتباطات ما با اتحادیه اروپا فراهم شود .

وی درعین حال گفت: این کنفرانس صرفا برای گفت و شنود بین‌المللی است و البته در این کنفرانس برخی دولت‌ها بخصوص دولت‌های نزدیک به آمریکا می‌خواهند جایگاه خود را در دوران ریاست جمهوری ترامپ محکم کنند.

اقدام پیشدستانه

مسعود گودرزی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با اشاره به این‌که کنفرانس‌های چندجانبه و اجلاس‌هایی همچون مونیخ فرصتی برای طرح مسائل و دغدغه‌های کلی کشورهاست، عنوان کرد: این اجلاس‌ها فرصت خوبی است تا اولویت سیاسی کشور مطرح شود و خودمان قبل از این‌که دیگران در مورد ما صحبت کنند، به تشریح سیاست‌های کشور اقدام کنیم.

نماینده ممسنی افزود: در همین مدت کوتاه بعد از حضور ترامپ در کاخ سفید، با صرف هزینه‌های هنگفت تلاش شده مسائل جعلی درخصوص جمهوری اسلامی ایران به جای واقعیت مطرح شود تا ذهن دولتمردان و برخی کشورها نسبت به ایران، سیاه شود، اما این اجلاس فرصتی است که شفاف‌سازی لازم از سوی مقامات ایرانی صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد این‌که در این اجلاس چه مسائلی باید مورد رایزنی قرار گیرد، گفت: آمریکا بحثی را در مورد تروریسم اسلامی راه انداخته و قصد دارد ایران را همچون دوران بوش به عنوان محور شرارت مطرح کند، لذا دولتمردان کشور باید با مستندات کافی به دنیا نشان دهند که ایران محوری برای ثبات منطقه بوده و در بحران‌های منطقه‌ای عامل ثبات‌زا است.

حمایت دبیرکل سازمان ملل از برجام

دبیرکل سازمان ملل، برجام را عامل مهمی در صلح و ثبات بین المللی دانست و حمایت خود و سازمان ملل متحد را از استمرار آن اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، آنتونیو گوترش در دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه کشورمان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ از دعوت وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به تهران استقبال کرد و گفت در نخستین فرصت به جمهوری اسلامی ایران سفر خواهد کرد.

در این دیدار درباره موضوعات بین المللی و منطقه‌ای گفت‌وگو شد. وضعیت وخیم مسلمانان روهینگیا در میانمار، اوضاع یمن، سوریه، عراق و نقش سازمان ملل متحد و دبیرکل آن در حل بحران‌ها از مهم‌ترین موضوعات این دیدار بود.

وزیر امور خارجه کشورمان در این ملاقات، حضور فعال‌تر سازمان ملل متحد در بحران‌های پیش گفته را خواستار شد و آمادگی کشورمان را برای همکاری با دبیرکل و حمایت از تلاش‌های او اعلام کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها