مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان خسارت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای مرغداری این خطه را افزون بر 600 میلیارد ریال تخمین زد.
کد خبر: ۱۰۰۱۲۴۳

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،شهرام موحدی با بیان اینکه تاکنون شهرستان‌های مختلفی درگیر این بیماری شدند افزود: باز شدن رودخانه زاینده ‌رود باعث جذب پرندگان بسیاری شامل وحشی و آزاد پرواز شده است و روستاهای در جوار رودخانه زاینده‌رود از مبدأ تا مقصد، به شدت تحت تأثیر این پرندگان قرار گرفتند و آلوده شده‌اند.

وی افزود: این بیماری در اصفهان، نجف‌آباد، خمینی‌شهر، فلاورجان، لنجان، بوئین و میاندشت ، چادگان و فریدن شیوع یافته و کانون‌های اصلی آن فریدن، شهر داران و روستاهای نماگرد و موغان است.

وی مبارزه با این بیماری ویروسی را سخت ارزیابی کرد و گفت: ساختار بهداشتی مرغداری‌های ایران ناقص است و پرورش‌دهندگان غیرمجاز بسیاری هم بدون هیچگونه مجوزی از دامپزشکی در حال فعالیت هستند.

موحدی با بیان اینکه اداره دامپزشکی در نظر دارد با اقدامات کنترلی خود از انتشار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سایر نقاط اصفهان جلوگیری کند، گفت: بعد از گزارش تلف شدن 50 قطعه کبوتر در خانه‌ای در روستای رارای پیربکران و تایید ابتلای آنها به آنفلوآنزا به مدت 20 روز کوچه ای که خانه در آن واقع است قرنطینه شده است.

وی افزود: به دلیل پراکنده بودن خانه‌ها در روستا به قرنطینه کامل روستا نیازی نیست.

موحدی با بیان اینکه از همه مردم به ویژه تولیدکنندگان مرغ، پرورش‌دهندگان بوقلمون، شترمرغ، کبک و بلدرچین انتظار داریم که در درجه اول همه شرایط زیستی مزرعه خود را به بالاترین حد ممکن برسانند افزود: اجازه ورود هیچ شخصی را به آن مزرعه ندهند مگر اینکه دوش بگیرد و لباس‌های اولیه خود را از تن خارج کند.

وی با بیان اینکه رفت‌ و آمدها به مزرعه باید به حداقل ممکن برسد و هیچ پرنده آزاد پروازی اعم از گنجشک و کلاغ نباید به انبار طیور مزرعه وارد شود، افزود: در زمان کنترل نباید هیچ خودرویی به مزرعه ورود و خروج داشته باشد مگر اینکه قبل و بعد از ورود و خروج خودرو به صورت کامل ضدعفونی شود.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با بیان اینکه هرگونه تلفاتی از طیور باید بلافاصله معدوم شوند گفت: باید از قرار دادن تلفات طیور در اختیار سگ، گربه، پرندگان و جوندگان دیگر خودداری کنند در صورتیکه این حیوانات لاشه آلوده مصرف کنند، باعث انتقال بیماری می‌شوند.

وی با بیان اینکه مواد غذایی مزرعه پرورش طیور باید تحت نظارت دامپزشکی تهیه شود گفت: هرگونه ورود و خروج مواد مرغداری اعم از دان، کود مرغی، تخم‌مرغ و غیره باید با گواهی سلامت و با مجوز از دامپزشکی انجام شود.

موحدی با بیان اینکه یک گرم مدفوع پرنده می‌تواند بیش از یک میلیون پرنده دیگر را آلوده کند افزود: همه تولیدکنندگان و روستاییان باید برای از بین بردن بیماری ویروسی و بسیار مسری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تلاش کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها