گروه دوستی پارلمانی ترکیه و جمهوری اسلامی ایران که به منظور دیدار از کشورمان به تهران سفر کرده است بعدازظهر روز دوشنبه با دکتر غلامعلی حدادعادل ، رییس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتوگو کردند.
کد خبر: ۹۹۹۰۸

به گزارش ایسنا به نقل از اداره اخبار و رسانههای گروهی مجلس شورای اسلامی، در این دیدار ابتدا دکتر حدادعادل با اشاره به روابط خوب دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ترکیه، آن را دیرینه و برخوردار از قدمتی فراوان توصیف کرد و گفت: عزم و اراده رهبران دو کشور بر تقویت همهجانبه روابط تعلق گرفته است.
وی همچنین گفت: تحکیم مناسبات با کشورهای مسلمان و همسایه از اولویتهای سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و در این میان ترکیه، هر دو شرایط را یکجا واجد است.
رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی نظر مساعدی بر تقویت روابط سیاسی ، پارلمانی ، فرهنگی و اقتصادی با ترکیه دارد.
حدادعادل در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع عراق، دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران و ترکیه را در قبال مسایل عراق به هم نزدیک خواند و گفت: همکاریها و رایزنیهای هرچه بیشتر دو همسایهی بزرگ عراق میتواند به ایجاد ثبات در این کشور بحرانزده کمک کند.
وی همچنین احترام به رای مردم و دموکراسی را در عراق و فلسطین متضمن برقراری صلح و آرامش در این کشورها خواند و خواستار حمایت هرچه بیشتر جهان اسلام از دولتهای منتخب مردمی در آنها شد.
در ادامه این دیدار احمد اینال ، رییس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و جمهوری اسلامی ایران نیز روابط کشورش با ایران را برادرانه و دوستانه خواند و گفت: قرنهاست که مردم دو کشور بزرگ و همسایه ترکیه و ایران در کمال تفاهم و آرامش در کنار هم زندگی کردها ند و علاقهی خاصی در قلوب مردم ترکیه نسبت به کشور و فرهنگ و تمدن ایران وجود دارد.
وی با اشاره به مناسبات خوب سیاسی و فرهنگی بین دو کشور، مبادلات تجاری و اقتصادی فیمابین را با توجه به ظرفیتهای فراوان موجود کافی ندانست و خواستار افزایش هرچه بیشتر روابط اقتصادی بین کشورش و جمهوری اسلامی ایران شد.
وی درباره ارتباط با مسایل جاری در عراق و فلسطین نیز اظهار داشت: حکومتهایی که با اراده آزاد انسانها انتخاب میشوند باید از احترام و حمایت جامعهی بینالملل برخوردار باشند و در این زمینه تفاوتی بین انتخابات عراق و فلسطین با سایر جاهای دنیا وجود ندارد.
رییس گروه دوستی پارلمانی ترکیه و ایران در ارتباط با مسایل هستهیی کشورمان نیز خاطرنشان کرد: ترکیه از حق مسلم جمهوری اسلامی ایران برای استفاده صلحجویانه از دانش و فنآوری هستهیی حمایت میکند.
وی افزود: استفادهی صلحآمیز از این فنآوری بر اساس معاهدهی انپیتی و با توجه به انجام بازرسیهای گسترده آژانس بینالمللی انرژی اتمی از تاسیسات و مراکز هستهیی ایران، نمیتواند مشکل و مانعی داشته باشد.
وی تنها راهحل خروج از بنبست هستهیی ایران را انجام گفتوگوهای دیپلماتیک دانست.
لازم به یادآوری است در این دیدار علیاکبر آقایی، رییس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و ترکیه و رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی حضور داشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها