در شورای عالی علوم تحقیقات؛

پرونده ۱۲ طرح کلان ملی مختومه شد

معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: در جلسه روز گذشته شورای عالی عتف پرونده ۱۲ طرح کلان ملی مختومه اعلام شد.
کد خبر: ۹۹۷۱۰۱
پرونده ۱۲ طرح کلان ملی مختومه شد

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از مهر، وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: جلسه شورای عالی عتف روز گذشته با حضور اعضا برگزار شد که در این جلسه ۱۲ طرح کلان ملی به دلیل نداشتن حامی و با نظر کمیسیون های تخصصی مختومه اعلام شد.

وی افزود: درحال حاضر ۲۲ طرح کلان ملی دارای اولویت هستند و به عنوان طرح های متناسب با موضوع اقتصاد مقاومتی تعیین شدند که قرار است اعتبارات اجرای این طرح ها تامین شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: ۱۳ طرح کلان ملی نیز به عنوان طرح های با اولویت دوم در نظر گرفته شده اند که این طرح ها باتوجه به ملاحظات اقتصاد مقاومتی، برنامه ششم توسعه و نیاز ملی مورد بازبینی و بازنگری قرار می گیرند و در صورت تایید کارگروه مربوطه تامین اعتبار می شوند.

تصویب اساسنامه ۴ منطقه ویژه کشور

احمدی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی عتف اساسنامه سازمان های عامل ۴ منطقه ویژه علم و فناوری تصویب شد، افزود: در این جلسه اساسنامه مربوط به استان آذربایجان شرقی، بوشهر، خراسان رضوی و یزد تصویب شد.

وی خاطرنشان کرد: در جلسات گذشته شورای عتف راه اندازی ۵ منطقه ویژه تصویب شده بود.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: اساسنامه منطقه ویژه علم و فناوری اصفهان به تصویب نرسید چراکه اساسنامه این منطقه به صورت غیر دولتی و غیرانتفاعی مطرح شده است که بنابراین باید بررسی موضوع در کمیسیون های دائمی شورای صورت گیرد و نتیجه به شورای عالی عتف اعلام شود.

احمدی افزود: درصورتی که منطقه ویژه علم و فناوری اساسنامه اصلی این مناطق را بپذیرد موضوع در کمیسیون های دائمی شورای عتف تصویب خواهد شد اما اگر موضوع دیگری مطرح شود بنابراین موضوع مجددا در شورای عالی عتف بررسی و تصویب می شود.

بررسی اولویت های علم و فناوری کشور از سوی دستگاه های اجرایی

وی با بیان اینکه در جلسه شورای عالی عتف موضوع اولویت های علم و فناوری کشور مطرح شد، تاکید کرد: به دستگاه های اجرایی مهلت داده شد تا نظرات خود را در این زمینه به شورای عتف ارائه کنند.

معاون پژوهشی وزارت علوم اظهار داشت: سیاست ها و اولویت های علم و فناوری کشور برای بازه زمانی سال های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ تعیین می شوند تا دستگاه های اجرایی برنامه ها و هزینه کرد خود را براساس این اولویت ها تعیین کنند.

احمدی عنوان کرد: در نهایت اولویت های علم و فناوری در کمیسیون دائمی شورای عتف تصویب نهایی خواهد شد.

تصویب آیین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم و فناوری

وی گفت: در جلسه شورای عالی عتف آیین نامه اجرایی نظام پایش و ارزیابی علم و فناوری تصویب شد.

معاون پژوهشی وزارت علوم خاطرنشان کرد: شورای عالی عتف مرجع ارائه ارزیابی و پایش علم و فناوری تعیین شده است و براین اساس در جلسه شورای عالی عتف وظایف دستگاه های مختلف در این زمینه تعیین شد.

احمدی گفت: در این زمینه کارگروهی مرکب از ۱۷ دستگاه اجرایی تعیین شد و ۱۱ معیار اصلی برای پایش و ارزیابی علم و فناوری نیز تعیین شد.

تعیین متولی اجرای دستورالعمل قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان

وی اظهار داشت: در جلسه شورای عتف تعیین شد تا آیین نامه و دستورالعمل اجرایی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان پس از تهیه و تنظیم توسط دستگاه ها و مراجع قانونی ذی صلاح به تصویب شورای عالی عتف برسد.

معاون پژوهشی وزارت علوم تاکید کرد: قانون به صراحت بیان کرده است که مسئولیت سیاستگذاری، پیگیری و اجرای قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان به شورای عالی عتف داده شده است.

احمدی گفت: در جلسه این شورا تصویب شد تا تدوین برنامه های ملی در حوزه های انرژی، آب، کشاورزی و منابع طبیعی با همکاری دستگاه های اجرایی عملیاتی شود.

ساماندهی امور نشر علمی کشور

وی با اشاره به لزوم ساماندهی امور نشر علمی کشور، تاکید کرد: در این جلسه مصوب شد تا نظام ملی نشر علمی با همکاری دبیرخانه شورای عتف و دستگاه های اجرایی مربوطه ایجاد شود.

معاون پژوهشی وزارت علوم افزود: در جلسه آینده این شورا موضوع نظام ملی نشر علمی تصویب می شود.

بنا بر این گزارش ، پیش از این از سوی وزارت علوم طرح های ایجاد دانش فنی طراحی و ساخت راکتور هسته ای با قدرت کم انرژی، مطالعات، بررسی و تدوین معیارهای برنامه ریزی و طراحی شهری اسلامی – ایرانی، مطالعه و طراحی سیستم های حمل و نقل هوشمند درون شهری و برون شهری، طراحی و ساخت پروتزهای عصبی حرکتی زیرجلدی برای بازیابی حرکت در افراد دچار ضایعه نخاعی، طراحی و ساخت سفینه حامل موجود زنده، تولید بیولوژیکی هیدروژن و سایر فرآورده های با ارزش افزوده از ریز جلبک ها به عنوان طرح های بدون دستگاه متقاضی اعلام شده بود.

همچنین طراحی و ساخت لامپ زیستی با استفاده از جلبک، شبکه ملی اطلاعات، فلسفه سیاسی اسلامی، نقد و بررسی جریان های تفسیری قرآن، طراحی و ساخت لیزر الکترون آزاد و طراحی و ساخت زنجیره تقویت گر لیزر با پالس فوق کوتاه و انرژی بالا نیز به عنوان طرح های بدون دستگاه متقاضی مشخص شده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها