ماهی قزل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آلا خال قرمز به پاکیزه بودن و کیفیت بالای آب بسیار حساس است بنا به دلایل مختلفی از جمله آلودگی‌ها، کودهای شیمیایی، سموم شیمیایی، مصرف شوینده‌‌ها که پس از نفوذ به آب‌‌های زیرزمینی از راه‌چشمه‌ساران خارج می‌شود، باران‌های اسیدی، همه و همه دست به دست هم دادند تا نسل این ماهی بومی مناطق کوهستانی مازندران دچار روند رو به انقراض شود.
کد خبر: ۹۹۵۹۰۹

به گزارش فارس، ماهیان خال قرمز با نام علمی salmo truta fario است که به آن ماهی قزل‌آلای نهری هم گفته می‌شود.

ماهی قزل‌آلای خال قرمز در قسمت‌های بالادستی رودخانه‌های کوهستانی و درست در جایی که آب بسیار پاکیزه و دارای اکسیژن فراوان باشد زیست می‌کند و از نظر شکل و رنگ دارای تنوع بسیار زیادی است به طوریکه حتی در یک رودخانه نمی‌توان دو نمونه مشابه یکدیگر را پیدا کرد. اما دیر زمانی نیست که نسل این ماهی منحصر به‌فرد و زیبا روندی رو به انقراض را در پیش گرفته است و مهم‌ترین علل آن را باید در کیفیت محل زندگی آنها از منظر محیط‌زیستی جست‌وجو کرد.

برای اطلاع از وضعیت ماهیان « قزل‌آلا خال قرمز» در زیستگاه‌های غرب مازندران گفت‌‌وگویی با رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نوشهر و یکی از کارشناسان شیلات و محیط‌زیست انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان نوشهر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه «قزل‌آلا خال قرمز» جزو ماهیان بومی منطقه هستند، اظهار کرد: این ماهی‌ها از چند سال قبل روند رو به انقراض را نشان می‌دهند که آلودگی رودخانه‌‌ها، تغییرات ساختاری رودخانه‌ها توسط انسان مانند احداث پل، سد، ورود فاضلاب‌های شهری و روستایی به رودخانه‌ها، فعالیت کارخانجات شن و ماسه از جمله عواملی است که محیط‌زیست ماهیان خال قرمز را به مخاطره انداخته است.کامبیز محسن سلطانی با بیان اینکه از نشانه‌های وجود ماهی خال قرمز آب‌های پاکیزه است، افزود: جایی که انسان وارد حریم ماهی‌ خال قرمز نشود و دخالت نکند ماهی خال قرمز زنده است و خطر انقراض آن را تهدید نمی‌کند.

*گشت‌های شبانه‌روزی در زمان تخم‌ریزی ماهیان در رودخانه‌ها

وی یادآور شد: در فصل تخم‌ریزی تا شعاع 500 متری مربوط به شیلات است ولی به دلیل احساس مسئولیتی که در قبال محیط‌زیست داریم کل محدوده را در زمان تخم‌ریزی ماهیان با گشت‌های شبانه‌روزی پوشش می‌دهیم و همکاری می‌کنیم و در صورت تخلف، با متخلفان برابر قانون برخورد می‌شود.

*روند کاهش محسوس شکار

سلطانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از کاهش محسوس شکار خبر داد و اظهار کرد: روند شکار وحوش، کَل، بز، گوزن و... کاهش چشمگیری داشته است.

*آلودگی‌های زیست‌محیطی عامل انقراض ماهی بومی

یک کارشناس شیلات و محیط‌ زیست نیز با اشاره به اینکه ماهی خال قرمز با شرایط بیولوژیکی که دارد فقط در آب‌های پر اکسیژن و پاکیزه می‌تواند زندگی کند به خبرگزاری فارس گفت: در گذشته این ماهی در مناطق کوهستانی به عنوان شاخص کیفیت آب بود به طوری که آن آب را قابل شرب برای انسان می‌دانستند.

محمد اولیایی با بیان اینکه ماهی قزل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌آلا خال قرمز به پاکیزه بودن و کیفیت بالای آب بسیار حساس است و توجه بالایی دارد، افزود: بنا به دلایل مختلفی از جمله آلودگی‌ها، کودهای شیمیایی، سموم شیمیایی، مصرف شوینده‌‌ها که پس از نفوذ به آب‌‌های زیرزمینی از راه‌چشمه‌ساران خارج می‌شود،باران‌های اسیدی، همه و دست به دست هم دادند تا نسل این ماهی بومی مناطق کوهستانی مازندران دچار روند رو به انقراض شود.

*ماهی‌های قزل‌آلا خال قرمز بسیار دیر رشد هستند

وی با اشاره به اینکه ماهی‌های قزل‌آلا خال قرمز بسیار دیر رشد هستند، بیان کرد: این ماهی از حیوانات کوچک آبزی و حشراتی که به آب سقوط می‌کنند، تغذیه می‌کند و در مواردی که غذایی پیدا نکنند، ماهی‌های بزرگ‌تر، ماهی‌های کوچک‌تر را می‌‌خورند و این جزو طبیعت آنها است. این کارشناس شیلات و محیط‌زیست با بیان اینکه این ماهی، مادر گونه‌های مختلف ماهیان قزل‌آلاها محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: قزل‌آلا خال قرمز به خاطر شرایط خاصی که از نظر زیستی دارند از دست انسان غذا نمی‌خورند و به علت وحشی و شکارچی بودن برای امر پرورش و تولید مناسب نمی‌باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها