گزارش جام‌جم از مشکلات بیمه بیکاری کارگران پلاسکو

بیمه و امید بازماندگان

با پیدا شدن پیکر شهدای آتش‌نشان از دیروز، فاجعه پلاسکو وارد مرحله تازه‌ای شد که مراسم تشییع پیکرها را به تعویق انداخت، از سویی گزارش میدانی خبرنگار ما از وضعیت بازماندگان حادثه نشان می‌دهد که بیکار شدگان همچنان در پی بیمه بیکاری‌اند و این بیمه فعلا در دست‌انداز تامین اجتماعی قرار دارد. به نظر می‌رسد مصوبه دیروز هیات دولت مبنی بر حمایت از بیکاران و کسبه پلاسکو بتواند گره این مشکل را حل کند.
کد خبر: ۹۹۴۶۶۲

همه ما وقتی شاهد اتفاق ناگواری می‌شویم، سریعا واکنش نشان می‌دهیم و از شدت احساسات، صحبت‌هایی را بیان می‌کنیم. از آتش ساختمان پلاسکو و تخریب کامل آن گرفته تا درباره سلفی افراد با این ساختمان و شهادت آتش‌نشانان، واکنش نشان دادیم و جالب این که این موضوع به دولتمردان نیز سرایت کرده است.

به گزارش جام‌جم، زمانی که ساختمان پلاسکو فروریخت، همه بخش‌های تهران در حالت آماده‌باش قرار گرفتند و دستگاه‌های اقتصادی نیز وارد ماجرا شدند.

افرادی که دارای بیمه آتش‌سوزی بودند حتی در ساعات غیراداری می‌توانستند نسبت به تشکیل پرونده و دریافت خسارت اقدام کنند. البته در کل ساختمان پلاسکو تنها 160 واحد بیمه آتش‌سوزی داشتند و این افراد توانستند به بخشی از سرمایه خود دست یابند.

از سوی دیگر، علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره پرداخت بیمه بیکاری سخن گفت و تصریح کرد، افراد مشغول در ساختمان پلاسکو می‌توانند بیمه بیکاری دریافت کنند. وی زمان تشکیل پرونده را نیز اعلام کرد.

فردای آن روز افراد شاغل در پلاسکو اعم از کارفرما و کارگر به اداره کار تهران مراجعه می‌کردند تا پرونده آنها تشکیل شود. بعد از تشکیل پرونده به برخی از کارگران پلاسکو نشانی دیگری برای پیگیری بیمه بیکاری داده شد که دیروز باید به خیابان سخایی، خیابان رودکی مراجعه می‌کردند.

اما به گزارش خبرنگار جام‌جم، در زمان تشکیل پرونده، کارگران پلاسکو آنقدر از پله‌های اداره کار بالا و پایین می‌رفتند که تا صندلی خالی پیدا می‌شد،سریع می‌نشستند تا نفسی تازه کنند.

آقا پرونده را ببرید طبقه بالا، آقا پرونده را ببرید طبقه پایین، آیا حساب بانک رفاه دارید؟ حتما باید حساب بانک رفاه باز کنید. دیروز در راهروهای اداره کار، این جملات زیاد شنیده می‌شد. با نگاهی به سالن تصور می‌شد که روند کار بسیار راحت است و بدون مشکل قرار است این پول پرداخت شود، اما دیروز اتفاق ناگواری افتاد که افراد بسیاری را ناامید کرد.

دیروز در شعبه اداره کار در خیابان رودکی افراد زیادی از کارگران پلاسکو حضور داشتند و متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند که تعداد زیادی از آنها ناامید از این اداره بیرون می‌آمدند.

«حق بیمه شما مستمر ریخته نشده، شما چند ماه معوقه دارید، شما بیمه ندارید و مشمول دریافت بیمه بیکاری نمی‌شوید.» اینها جملاتی است که از سوی مسئولان اداره کار به افراد مختلف گفته می‌شد.

مسئولان وزارت تعاون پاسخگوی حادثه پلاسکو باشند

از سوی دیگر، غلامرضا عباسی، رئیس انجمن صنفی کارگران درخصوص بیکار شدن هزاران کارگر ساختمان پلاسکو به رادیو اقتصاد گفت: مسئولان ارشد وزارت تعاون پاسخگوی حادثه باشند. وزارت تعاون اگر به صورت قانونمند وظایف خود را انجام می‌داد و نظارت می‌کرد، شاهد حادثه بزرگ پلاسکو نبودیم و تعداد بالای کارگران به جمع بیکاران اضافه نمی‌شدند.

وی ادامه داد: با توجه به قوانین کار، وزارت تعاون و بویژه مسئولان ارشد در این حوزه کوتاهی کرده‌اند و امروز باید پاسخگوی این حادثه باشند؛ با نزدیک شدن به شب عید بسیاری از کارگران بیکار شدند و نمی‌دانیم چگونه باید این عزیزان را ساماندهی کنیم.

عباسی افزود: از سوی وزارت تعاون بازدیدهایی صورت می‌گیرد و وعده‌هایی می‌دهند که امیدواریم عملیاتی شود؛ تعداد زیادی از کارگران پلاسکو به دلیل فقدان بیمه از امتیازات بیمه بیکاری برخوردار نیستند و آیا ثبت‌نام کارگران به تنهایی کفایت می‌کند؟

رئیس انجمن صنفی کارگران خاطرنشان کرد: وزارت کار نمی‌تواند بیمه بیکاری را به افرادی که عضو این وزارتخانه نیستند، ارائه کند بلکه دولت ‌باید حقوقی برای این افراد بپردازد تا دچار مشکل نشوند.

عباسی وعده مسئولان را تبلیغاتی خواند و افزود: با توجه به شرایط قانونی بعید می‌دانم همه کارگران عزیز که در این حادثه بیکار شدند، بتوانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: ما نیز بودجه مناسبی برای پرداخت به کارگران عزیز در دست نداریم و حتی نمی‌دانیم کارگران ما در زیر آوار هستند یا خیر و درباره شناسایی این افراد مدرکی در دست نیست.

پیگیری اداره کار

خبرنگار جام‌جم در تماس با اداره کار استان تهران، خود را به عنوان یک کارگر پلاسکو معرفی کرد و گفت: به اداره کار مراجعه کردم، اما آنها می‌گویند به شما بیمه تعلق نمی‌گیرد. دلیل این موضوع چیست؟

شخصی که پشت تلفن بود بدون معطلی پاسخ داد شماره‌ای به شما می‌دهم و با آن تماس بگیرید و موضوع را با بخش کمیته بیمه بیکاری مطرح کنید. البته شاید امروز دیگر نتوانید موفق به صحبت شوید و باید شنبه تماس بگیرید. صحبت‌های این مقام مسئول در اداره کار نشانگر این است که افراد زیادی به عنوان شاکی با اداره کار استان تهران تماس گرفتند و موفق به صحبت نشدند.

با توجه به این‌که ما مردمی نوعدوست هستیم، در این شرایط باید مواردی را در نظر داشت و نباید در زمان احساسی تصمیم گرفت. اکنون تصمیم‌هایی که اعلام شده و به آن عمل نمی‌شود، باعث بی اعتمادی مردم به مسئولان اجرایی کشور است. پرداخت حق بیمه به افراد دارای بیمه و بدون بیمه در مصوبات جداگانه‌ای آمده است که ظاهرا این مصوبات تنها روی کاغذ معتبرند و اصلا جنبه اجرایی ندارد. از سوی دیگر، افرادی که از محل اداره کار ناامید بیرون آمده بودند، اشخاصی هستند که برای کار به چندین مغازه مراجعه کرده بودند و با توجه به فصل پرتقاضای پوشاک کسی در حال حاضر نیرو نمی‌گیرد و نیروهای خود را برای این زمان در نظر گرفته‌اند.

شاید اگر همه چیز را به مردم شفاف بگوییم آنها تکلیف خود را در شرایط مختلف بهتر بدانند و با آگاهی بیشتری تصمیم‌گیری کنند. ما هنوز هم امیدواریم که مسئولان دولتی به گفته خودشان و مصوباتی که در نظر داشتند، عمل کنند تا کارگران از این موضوع منتفع شوند.

روزنه امید برای حل بیمه کارگران پلاسکو

در حالی که کارگران دارای بیمه، همچنان برای دریافت بیمه بیکاری با مشکل مواجهند، دیروز هیات دولت برای پرداخت کمک هزینه به کارگران بدون بیمه در پلاسکو، مصوبه‌ای داشت.

علی فاضلی، ئیس اتاق اصناف ایران در این باره اعلام کرد: حقوق یک میلیون و صد هزار تومان برای کارگران بیمه نشده پلاسکو به مدت چهار ماه توسط سازمان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: این دسته از کارگران با معرفی اتحادیه‌های مربوط به سازمان تأمین اجتماعی، حداقل حقوق و دستمزد بیکاری را به مبلغ یک میلیون و صد هزار تومان دریافت خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها