باربادوس، کشوری جزیره‌ای است که میان دریای کارائیب و اقیانوس اطلس شمالی و شمال شرق ونزوئلا قرار دارد. پایتخت آن بریج تاون است. این کشور به نسبت مساحتی که دارد (431 کیلومترمربع)، با 279 هزار نفر، مکانی پرجمعیت به حساب می‌آید. باربادوس، بالاترین سطوح استاندارد زندگی را دارد و نزدیک به صددرصد مردم آن باسواد هستند. جمعیت مسلمانان باربادوس، چیزی بیش از 4000 نفر است که بیشتر آنها از مهاجران یا نوادگان مهاجر گجراتی از غرب هندوستان هستند. تعدادی از آنها هم مهاجرانی از گویان، ترینیداد، آسیای جنوبی و خاورمیانه هستند. همچنین حدود 200 نفر از اهالی بومی باربادوس، دین اسلام را پذیرفته‌اند. تقریبا 5/1 درصد از جمعیت این کشور مسلمان هستند.
کد خبر: ۹۹۱۶۷۸

گذر تاجران ابریشم: بیش از 100سال پیش، اولین مسلمانان قدم به این سرزمین گذاشتند. سال 1913، عبدل راهول امین، تاجر ابریشم از غرب بنگال به باربادوس آمد. چیزی نگذشت که تاجران بنگالی دیگر نیز به این کشور آمدند و برخی از آنها در خانه‌ای در خیابان ولینگتون بریج تاون، پایتخت این کشور، ساکن شدند. دیگران هم در محله‌های میلک مارکت و تئودور استریت سکنا گزیدند. بیشتر این بنگالی‌ها با زنان محلی ازدواج کردند و تشکیل خانواده دادند و به حرفه تجارت خود در این کشور ادامه دادند. بعدها نیز مسلمانان دیگری از گجرات به این کشور آمدند. آنها ابتدا قصد داشتند برای تهیه الوار به برزیل بروند و وقتی به باربادوس رسیدند، متوجه شدند در اینجا می‌توانند به تجارت زغال سنگ بپردازند و به این ترتیب آنها نیز در این سرزمین ماندگار شدند.

همزیستی کنار مردم فقیر باربادوس: مسلمانان باربادوس، در ابتدای کار بیشتر معاملات تجاری خود را با مردمان روستایی فقیر باربادوس انجام می‌دادند. برای این روستاییان، رفتن به شهر و خرید مایحتاجشان، بسیار سخت و مشکل بود. به همین دلیل این تاجران، اقلام فروشی خود را با اتوبوس به مردم روستا می‌رساندند. البته گاهی هم پیاده به روستاهای اطراف می‌رفتند و اجناس خود را تحویل مشتری‌هایشان می‌دادند. در نهایت بین مسلمانان و اهالی باربادوس، ارتباطی محکم، برپایه سود و منفعت دوجانبه برقرار شد.

دعوت به دین اسلام: مرکز آموزش اسلامی از دهه 1970، با هدف آموزش مسائل اسلامی به کودکان و نوجوانان خود آغاز به کار کرد. این مرکز از همان ابتدا سعی می‌کرد، علاوه بر آموزش کودکان، ماهیت دین اسلام را آنگونه که هست به دیگر افراد جامعه از مذاهب دیگر نشان دهد. گردانندگان این مرکز توانستند، افراد بسیاری بویژه باربادوسی‌های آفریقایی تبار را به پذیرش دین اسلام، ترغیب کنند. این روند همچنان ادامه دارد و افراد بسیاری به اسلام علاقه نشان داده‌اند. مراکز اسلامی دیگری مانند بنیاد مدینه، موسسه تبلیغات اسلامی و انجمن مسلمانان باربادوس نیز تشکیل شده اند و به تبلیغ آموزه‌های اسلامی مشغول هستند.

روز شکرگزاری مسلمانان: عید فطر نزد مسلمانان باربادوس بسیار مهم است. آنها در این روز دور هم جمع شده و به خاطر سلامت و قدرت و فرصت‌هایی که در زندگی به دست آورده‌اند، شکرگزاری می‌کنند. همچنین از این‌که توانسته‌اند، یک ماه روزه داری و دیگر اعمال نیکوکارانه را مطابق دستورهای الهی بگذرانند، شاد و از خدا سپاسگزارند. سپس باقی روز را با پوشیدن لباس نو و مهمانی دادن و درست کردن شیرینی و خوراکی خوشمزه می‌گذرانند. البته تمام شادی‌های‌شان را با فقرا نیز تقسیم می‌کنند.

منبع: caribbeanmuslims

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها