ضرورت توجه وقف زنجان به نیازهای جدید

ازدواج، اشتغال و مسکن، اولویت‌های سه‌گانه وقف

با این‌که استان زنجان یکی از استان‌های پیشرو و شاید هم رکورددار در زمینه وقف به‌شمار می‌آید، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر این وقف‌ها با اهداف سنتی بوده ولذا نیازمند ساماندهی و تطبیق با نیازهای روز جامعه است تا اثر بخشی‌اش بیشتر شود.
کد خبر: ۹۸۸۵۸۵

به گزارش جام‌جم، زنجان استانی است که در قافله مهربانی وقف پیشرو است به‌طوری که در حال حاضر طولانی‌ترین وقف‌نامه کشور متعلق به بانوی زنجانی است که توانسته با وقف مسجد و مدرسه علمیه خانم، طولانی ترین وقف کشور را به نام خود ثبت کند و نیز می‌توان از 116 روستای استان وشهر قیدارنبی در زنجان نام برد؛ شهری که به تمامی وقف شده است .

همچنین وقف‌نامه‌ای در این استان ثبت شده که در آن از زمین کشاورزی گسترده‌ای یاد شده که صاحبش آن‌را وقف غذای پرندگان بخصوص کبوتران کرده است. هر سال در این زمین گندم و جو کاشته می‌شود و پس از برداشت محصول پربرکت آن و پرداخت حق‌الزحمه کشاورزان، مابقی محصول انبار می‌شود تا در زمستان سردو سخت پیش‌رو که سرپناه و غذایی برای پرندگان نیست، این زبان بسته‌ها گرسنه نمانند.

با توجه به بافت مذهبی زنجان به نظر می‌رسد باید توازنی در این نمودار ایجاد شود و نیازهای روز جامعه نیز مورد توجه قرار گیرد.

نگاه سنتی به هدف وقف

سعید محمدی، کارشناس امور حقوقی وقف در استان زنجان با اشاره به این‌که بیشتر خیرین ما به کارهای خیر با اهداف سنتی نگاه می‌کنند، می‌گوید: اگر در هر خیریه‌ای یک اتاق فکر وجود داشته باشد، اموری که توسط خیرین انجام می‌شود، جنبه علمی به ‌روزتری پیدا می‌کند و در جامعه تاثیرات عمیق‌تری بر‌جای می‌گذارد.

وی تصریح می‌کند: خیرین کشور ما انسان‌های با اخلاصی هستند که در چنین شرایطی بجاست که خیران، ضمن آشنایی با نیازهای جامعه با فکر روشن به فعالیت بپردازند.

این کارشناس می‌گوید: به‌عنوان مثال در دانشگاه‌های کشور تحقیقاتی انجام می‌شود که بیشتر آنها پس از اتمام، در بایگانی‌ها انبار می‌شود. در این شرایط،چه چیزی بهتر از این که خیرین، اسباب پیاده شدن این تحقیقات را در جامعه ایجاد یا موجبات چاپ آنها را فراهم کنند تا جامعه از این متون ارزشمند بهره‌مند شود. محمدی خاطرنشان می‌کند: چه بهتر که اقدامات خیرانه واقفان زنجانی و کل کشور با دید روشن و متناسب با نیازهای جامعه انجام شود تا موجب رشد و تعالی افزون‌تر جامعه گردد.

خیرین به اشتغال و مسکن جوانان رو بیاورند

در همین حال محمود مقیمی از خیرین فعال زنجانی در این زمینه می‌گوید: حضور درست و مطابق با نیاز جامعه خیرین در عرصه‌های علمی، فرهنگی و اقتصادی بسیار لازم و ضروری است، اما تجربه نشان داده که پیاده کردن هر برنامه‌ای در جامعه،به فرهنگ سازی نیاز دارد و بر این اساس دولت باید با مردم و خیرین ارتباط برقرار کرده و مشکلات موجود ونیازهای جامعه را با آنها در میان بگذارد و خواهیم دید که مردم برای حل این مشکلات در صحنه حاضر خواهند شد.

این خیر می‌افزاید: هم‌اکنون در استان زنجان تعداد زیادی انجمن‌های مردم نهاد و خیریه شکل گرفته است که بیشتر آنها به تعمیر و ترمیم لایه‌های آسیب دیده جامعه مشغولند؛ بعضی از این خیریه‌ها جهیزیه می‌دهند، برخی درمان بیماران بی‌بضاعت را به عهده دارند و بعضی نیز در ساخت و تجهیز دانشگاه‌ها به فعالیت مشغولند که همه این امور، گویای تبلور خلاقیت مردم در انجام کارهای خیر است. اما اساسی‌ترین موضوع در حال حاضراشتغال، ازدواج و مسکن جوانان است که خیرین می‌توانند کمک قابل توجهی برای حل مشکلات جامعه داشته باشند.

خیرین زنجان بیشتر به امور فرهنگی بپردازند

محمدعلی نیاکان، دیگر خیری که در ساخت چند مدرسه نقش داشته است، نقش خیرین را در پیشرفت و تعالی جامعه، تاثیرگذار توصیف کرد ه و می‌گوید: بیش از نیمی از مدرسه‌های کل کشور را خیرین ساخته‌اند که با توسعه دانشگاه‌ها و خوابگاه‌ها توسط این قشر فرهنگ دوست این رسالت بزرگ همچنان ادامه دارد، ولی ما بیشتر باید در امور فرهنگی و روز جامعه نقش‌آفرینی کنیم.

این خیر که خود بسختی توانسته است با مهاجرت از روستا و ساکن شدن در یک مدرسه شبانه‌روزی، تحصیلات خود را به پایان برساند، معتقد است که باید در هر‌منطقه برای دانش‌آموزان، مدرسه‌ای مجهز دایر باشد تا هیچ محصلی از تحصیل باز نماند یا به مشکل بر نخورد، چراکه دانشجویان به مدرسه‌ای استاندارد نیاز دارند تا در زیر سقف آن، با آرامش خاطر به تحصیل بپردازند و دانش‌آموزانی که از این امکان برخوردار نباشند، نمی‌توانند استعدادهایشان را به‌طور کامل به عرصه ظهور برساند.از این‌رو خیرین با ایجاد فضاهای آرامش بخش برای دانش‌آموزان می‌توانند در ارتقای فضای فرهنگی جامعه نقش مهمی ایفا کنند.

هدایت واقفین زنجانی به سوی نیازهای روز

حجت‌الاسلام احمد نیک‌نام، مدیرکل اوقاف زنجان می‌گوید: از ابتدای سال تاکنون 40 موقوفه در استان زنجان ثبت شده و این استان در حال حاضر 3400 موقوفه دارد. وی ارزش ریالی این تعداد موقوفه را 9 میلیارد عنوان کرده و می‌افزاید: ساخت مسجد، توسعه امامزاده، ترویج قرآن، ساخت غسالخانه و خدمات بین راهی از جمله نیات واقفان زنجانی است.

وی با اشاره به این‌که کاربری املاک وقف شده زراعی، مسکونی و تجاری است. می‌افزاید: بسیاری از طرح‌های مربوط به وقف در زنجان به حوزه فرهنگی تعلق داشته و در این حوزه تحول عظیمی اتفاق افتاده است، اما باید وقف را بیشتر به سوی نیازهای روز استان راهنمایی کرد و ما در این‌باره فعال خواهیم‌ شد.

صحرا رضایی

جام‌جم زنجان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها