نخستین همایش ملی نیما، زبان و شعر طبری پنجشنبه در شهرستان نور برگزار شد.
کد خبر: ۹۸۷۰۸۶

به گزارش ایرنا، استاندار مازندران در این همایش گفت: نیما یوشیج نه‌تنها در محدوه جغرافیایی ایران بلکه یک شاعر با ظرفیت جهانی است که اشعار نوپردازانه او در جهان اثرگذار بوده است.

ربیع فلاح افزود: تمایز اشعار نیما یوشیج با دیگر شاعران کشور ما به ‌دلیل استفاده گسترده فرهنگ، زبان طبری و مادری در اشعارش است. این شاعر علاوه بر ایجاد طرح نو در شعر و ادبیات فارسی، فرهنگ بومی و زبان زادگاه خویش را در سطح وسیعی از آثار خود گسترش داده است.

احد جاودانی،مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با اشاره به برنامه تجلیل از مفاخر استان اظهار کرد: سال آینده قرار است همایش ملی تجلیل از مقام علمی و فقهی ملاعلی فاخری و شیخ آقاحسن فاخری، از مراجع زمان قاجاری در استان برگزار شود. در این همایش که با حضور دکتر صالحی‌امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، هشت مقاله به صورت سخنرانی ارائه می‌شود.علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج در 21 آبان 1274 خورشیدی در روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور مازندران دیده به جهان گشود و در 13 دی 1338 در 64 سالگی بر اثر بیماری ذات‌الریه دار فانی را وداع گفت.او در 64سال زندگی خود توانست معیارهای هزارساله شعر فارسی را که تغییرناپذیر می‌نمود، با شعرها و رای‌های محکم و مستدلش، تحول بخشد. تعریف و تبصره و یادداشت‌های دیگر، حرف‌های همسایه، حکایات و خانواده سرباز، شعر من، مانلی و خانه سریویلی، فریادهای دیگر و عنکبوت رنگ، قلم انداز، کندوهای شکسته(شامل پنج قصه کوتاه) و نامه‌های عاشقانه از جمله آثار این شاعر مازندرانی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها