برای ساختن ابزارها و تجهیزاتی که در ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده می‌شوند، فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای به کار می‌رود. این ابزارها باید چنان دقیق و اصولی ساخته شوند که در شرایط بی‌وزنی که در آنجا وجود دارد، بدرستی کار کنند. با جرات می‌توان گفت، اغلب ابزارها و دستگاه‌هایی که فضانوردان در فضا از آن استفاده می‌کنند، پیشرفته‌ترین نوع آن در جهان هستند.
کد خبر: ۹۸۶۰۲۱

چندی پیش، شرکت بلژیکی لامبدا ـ ایکس، دستگاهی برای بررسی رفتار گازها و مایعات در شرایط بی‌وزنی ساخت. این دستگاه به سفارش سازمان فضایی اروپا ساخته شد. فضانوردان به کمک این دستگاه می‌توانند تغییرات برخی مواد و نمونه‌های آزمایشگاهی در ایستگاه فضایی بین‌المللی را با دقت بسیار بالا اندازه‌گیری کنند.

اما کنجکاوی ساده اولیور توپونت، مدیرعامل شرکت لامبدا باعث شد کاربرد زمینی خوبی برای این دستگاه ابداع شود. او به طور اتفاقی، عینکی را درون این دستگاه قرار داد و به کمک آن توانست نقشه بسیار دقیقی از ساختار عدسی‌ها به دست بیاورد. این نقشه به توپونت نشان داد عدسی‌های این عینک چه ایراداتی دارد.

مشکلاتی که توپونت در عدسی‌های عینک دید، در دید چشم‌ها خطای فاحشی ایجاد نمی‌کرد، اما با این کار ایده‌ای به ذهن توپونت رسید. او متوجه شد این دستگاه می‌تواند برای بررسی ساختار صحیح لنزها و ایمپلنت‌های چشمی بسیار پرکاربرد باشد، چراکه اگر این لنزها براساس ساختار چشم طراحی و ساخته نشوند، بیماران در حین استفاده اذیت می‌شوند و دید خوبی ندارند. مثلا مناظر را تیره یا تار می‌بینند، دوبینی‌هایی در دید ایجاد می‌شود و از همه مهم‌تر به چشم‌ها آسیب می‌رساند.

دستگاه شرکت لامبدا می‌تواند نقشه بسیار دقیقی نه‌تنها از ساختار سطحی لنزها، بلکه از ویژگی‌ درونی آنها ترسیم کند. خوشبختانه این دستگاه به سازندگان لنزهای چشمی امکان می‌دهد، لنزهایی با دقت بسیار بالا و دقیقا منطبق بر چشم هر بیمار بسازند.

دقت دستگاه لامبدا ده‌ها برابر از دستگاه‌های پزشکی رایج بیشتر است. شرکت لامبدا تاکنون بیش از 30 ابزار و دستگاه برای استفاده در ایستگاه فضایی بین‌المللی و برخی فضاپیماها همچون اگزومارس در مریخ ساخته است.

محمدرضا رضایی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها