به گزارش جام جم آنلاین از دنیای اقتصاد ، بر این اساس رتبه اول پرفروشترین خودروهای سواری از ابتدای امسال تا پایان آبانماه به پراید تعلق گرفته است. این خودرو در جدول سهم بازار به لحاظ تیراژ تولید و سهم بازار ارزشی توانسته رتبه نخست را از آن خود کند.
با وجود این، پژو 405 که در میان خودروهای پرفروش به لحاظ تیراژ تولید در رتبه دوم قرار دارد در جدول سهم بازار ارزشی رتبه چهارم را کسب کرده است که نسبت به آمار هفت ماهه نشان از افت یک پلهای رتبهاش دارد. همچنین طی 8 ماه سالجاری پژو 206 توانسته در رتبه سوم جای بگیرد که نشان از سهم بازار بالای این خودرو دارد.
پس از آن دیگر محصول پژویی ایران خودرو یعنی پژو پارس توانسته در رتبه چهارم جای بگیرد. رتبه پنجم این گروه را رنو به خود اختصاص داده است تا نشان دهد که فروش این خودرو طی 8 ماه افزایشی بوده است. رتبه ششم و هفتم به دو خودروی ملی خودروسازان یعنی به ترتیب تیبا و سمند تعلق دارد.
پس از آن به ترتیب محصولات برلیانس، دنا و S5 در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند. جالبترین نکته در جدول پرفروشها به لحاظ تیراژ تولید، حضور یکی از خودروهای متعلق به بخش خصوصی است؛ در حالی S5 توانسته رتبه دهم را از آن خود کند که خودروهای تولیدکنندگان بخش خصوصی و وارداتی غایبان بزرگ آمار هفت ماهه پرفروشها براساس تیراژ تولید بودهاند. بر این اساس مهمترین عامل در غیبت خودروهای وارداتی در این جدول به سهم بالای شرکتهای خودروساز داخلی در بازار ارتباط دارد؛ بهطوریکه 88 درصد از بازار خودرو کشور به سه شرکت بزرگ خودروساز تعلق دارد.
با وجود غیبت واردکنندگان در جدول سهم بازار تیراژی خودرو، یکی از خودروهای وارداتی توانسته به جدول سهم بازار براساس ارزش راه پیدا کند؛ بهطوریکه بعد از پراید، پژو 206، رنو، پژو 405، پژو پارس، سمند، تیبا، سانتافه توانسته بیشترین سهم بازار را از لحاظ ارزشی از آن خود کند. بعد از سانتافه، بیشترین سهم ارزشی بازار متعلق به برلیانس و S5 بوده است.
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد