طبق قانون سند اهداف توسعه صنعت خودرو ، خودروهایی که ۱۰ سال از تولید آنها می‌گذرد باید از خط تولید خارج شوند.
کد خبر: ۹۸۰۲۴۴
خودروهایی که قصد خداحافظی با مردم ایران را ندارند!

به گزارش جام جم آنلاین ، بر همین اساس رئیس سازمان استاندارد هم در تاریخ 27 مهرماه سال جاری از خروج خودروهای پژو 405 و پراید خبر داده و گفته بود: "در جریان هستم که خودروسازان در حال انجام مقدمات کار برای حذف خودروهای قدیمی و اصلاح خط تولید خود هستند، ولی این‌که زمانی در این خصوص داده شود باید از طریق خودروسازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد."

پیشتر نیز مدیرعامل فعلی ایران‌خودرو از خروج پژو 405 در پایان سال 95 و سپس با یک عقب نشینی یک ساله پایان سال 96 از خط تولید خبر داده بود و مدیرعامل سایپا نیز اعلام کرده بود که هیچ خودرویی توان رقابت با خودروی پراید را از نظر قیمت و کیفیت ندارد و اگر کشوری خودرویی را با قیمت و کیفیت پراید تولید کند ، او از این محصول برای عرضه به بازار داخل حمایت خواهد کرد.

مدیرعامل سایپا همچنین خاطرنشان کرده بود: تا زمانی که تقاضا در پراید وجود داشته باشد، سایپا با ارتقای کیفیت به تولید پراید ادامه خواهد داد.

در حالی که خودروهای پژو 405 و پراید به ترتیب از سال‌های 69 و 72 وارد خط تولید شده‌اند و امروز در کانون توجهات قرار دارند ، می‌توان به خودروهایی اشاره داشت که قدیمی هستند اما به فراموشی سپرده شده‌اند. برهمین اساس می‌توان در سبد محصولات ایران‌خودرو به خودروهای پژو پارس ، 206 و سمند اشاره کرد که به ترتیب از سال‌های 79 ، 80 و 81 در کشورمان تردد می‌کنند. همچنین به تولید دو وانت مزدا از سال 63 و وانت باستانی نیسان جونیور از سال 1349!!! می‌توان اشاره کرد که البته وانت نیسان اخیرا داد وزیر نفت را هم درآورده است!

بیژن زنگنه وزیر نفت ،‌با اشاره به ضرورت خرید کل وانت نیسان‌های کشور برای مدیریت مصرف سوخت، گفته بود: "وانت نیسان‌ها را باید پس از خرید در ذوب آهن بسوزانیم!"

اما چه شده است که با وجود قانونی با این روشنی و صراحت و نارضایتی شدید مردم ، خودروسازان و مسئولان دولتی از عمل به آن طفره می‌روند.

در بحث قطعه‌سازی که به نوعی مادر صنعت خودروسازی نیز به‌شمار می‌آید ، قدیمی‌بودن فناوری قطعات و نیز شیوه‌های تولید این خودروها سبب شده تا کیفیت‌شان نیز پایین باشد به صورتی که گزارش‌های بسیاری از نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی به گوش می‌رسد.

این نارضایتی‌ها انتقاد وزیر صنعت ، معدن و تجارت را هم به عنوان سیاستگذار ارشد صنعت خودرو به دنبال داشته است و وی خواستار تدوین برنامه زمان‌بندی شده برای از رده خارج کردن خودروهای قدیمی از سوی خودروسازان را خواستار شده است.

قدیمی بودن فناوری‌های مرتبط با قطعه سازی همچنین سبب می‌شود تا خودروسازان در بحث تولید خودروهای روز دنیا هم دچار مشکل باشند و این مساله یکی موانع همکاری با خودروسازان بین‌المللی به‌شمار می‌رود.

همچنین رویکرد سودجویانه خودروسازان وطنی و سوءاستفاده بازار و مردم است. آن‌ها بدرستی می‌دانند که مصرف کنندگان ایرانی در این بازار انحصاری و بی‌رقیب همواره تابع آن‌ها هستند و چاره‌ای جز خرید خودروهای قدیمی و بی‌کیفیت با بهایی گزاف ندارند.

بی‌تردید کاهش تعرفه واردات خودروهای ارزان قیمت ، ایجاد قطب سوم و چهارم خودروسازی و سرمایه گذاری اقتصادی و بهره‌گیری از فناوری دانشگاهی در قطعه‌سازی می‌تواند اهرم فشاری باشد تا بازار انحصاری خودروسازان داخلی دچار لرزش شود و شاهد نتایج چشمگیری در کاهش قیمت‌ها و افزایش کیفیت و روزآمدی محصولات باشیم.

آخرین اظهار نظر:

هیچ تصمیم مشخصی برای خروج پراید و پژو از خط تولید گرفته نشده است

رئیس سازمان حمایت‌ مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه خودروی پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته است.

سید محمود نوابی در اراک با اشاره به اینکه گفته شده برخی از خودروها از خط تولید خارج می‌شود اظهار داشت: وزارتخانه هیچ تصمیمی برای اینکه پراید و پژو تا آخر سال از خط تولید خارج شوند نگرفته ولی طبیعی است که هر خودرویی عمری دارد ولی هنوز تصمیمی نگرفته شده و نشر این خبر در رسانه‌ها مورد تایید نبوده است.

وی افزود: اما اینکه بگوییم هیچ‌گاه از خط تولید خارج نمی‌شوند درست نیست زیرا بالاخره هر خودرویی یک دوره‌ای دارد و زمانی که مدل‌های جدید وارد بازار شوند وزارتخانه در ارتباط با اینکه خودروهای قبلی در چه تاریخی از خط تولید خارج شوند تصمیم‌گیری می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
گمنام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
حرف دل ما رو زدید
گمنام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
پراید حرف نداره حالا پیكان بود خوب بود
علی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
باسلام:برای اینكه مفت تولید میشه وگران فروخته میشه.
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
405 داره با موتور 206 تولید خود را اصلاح میكنه و هیچ ایرادی هم نداره . ال 90 مگر از تولید اش 10 سال نگذشته و همین طور سمند پس اونا چی ؟؟؟!!!
حلاج
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
داداش شما همون پیكانتو سوار شو !!!
محمد تاج
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۳۰
۰
۰
مدیرعامل سایپا نیز اعلام كرده بود كه هیچ خودرویی توان رقابت با خودروی پراید را از نظر قیمت و كیفیت ندارد !!!!!!هیج خودرویی توان سود دهی مانند پراید رو به شما نداره این رو شما میگید با كیفیت!!!از خدا بترسید
مكانیك خودرو
Netherlands
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
۰
۰
خودروهای روسی قیمت های ارزانی دارند و محكم و با كیفیت چرا با لادا روسیه قرارداد نمیبندند حالا كه با روسیه روابط خوبی داریم
سعید
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
۰
۰
ایناهم نخوان تولید كنن مردم نمیزارن ، وقتی خودمون میخریم اینا كه از سود 99 درصدی شون نمی گذرند
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
۰
۰
ال نود صفر گرفتم 1000 تا كار نكرده كمك عقبش صدا میده رو اعصاب / نمایندگی میگه تازه گیا كمكاشون مزخرف شده 40 میلیون واسه چی از ملت میگرن خدا لعنتشون كنه
بناب
Germany
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۱
۰
۰
یكی از راههای رسیدن به خدا ، پراید بود آن هم گران شد .

نیازمندی ها