سازمان دامپزشکی کشور هشدار داد: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان علائم ظاهری ندارد و مردم در هر شرایطی، پرندگان مهاجر را شکار نکنند و نخورند.
کد خبر: ۹۷۸۵۱۸
هشدار دوباره درباره شیوع آنفلوآنزای پرندگان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از سازمان دامپزشکی کشور، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی خبر گفت: مردم در صورت مشاهده هر گونه لاشه پرندگان، سریعا این موضوع را به مراکز دامپزشکی اطلاع رسانی کنند.

فرشاد طهرانی اضافه کرد: ما از دهه سوم آبان ماه درگیر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شدیم و درحال حاضر استان‌های تهران، البرز، آذربایجان شرقی، قم، مرکزی، کرمانشاه و مازندران در معرض ابتلا به این بیماری‌اند.

او با بیان اینکه به مسئولین استان‌های گیلان و گلستان هم در این زمینه هشدار داده‌ایم، گفت: این بیماری از طریق پرندگان مهاجر در مسیرمهاجرت از سیبری به نیمکره جنوبی وارد کشور ما می‌شود.

طهرانی با بیان اینکه پرندگان مهاجر به این بیماری مقاومند و علائم ظاهری ندارند، گفت: توصیه جدی می‌شود مردم از شکار و خرید این پرندگان خودداری کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی با اشاره به دو نوع مراقبت فعال و غیرفعال در این حوزه گفت: مراقبت فعال برنامه ریزی شده است و ما از شهریور امسال به ۱۸۰۰ واحد صنعتی مراجعه و از۳۵هزار پرنده نمونه برداری کردیم.

او افزود: در مراقبت غیرفعال نیز اگر مردم با تلفات جمعی پرندگان روبرو شوند به ما اطلاع می‌دهند و ما با حضور در محل اقدام به نمونه گیری می‌کنیم.

طهرانی با بیان اینکه اگر یک واحد صنعتی آلوده شود تمام پرندگان آن واحد را معدوم می‌کنیم، گفت: همچنین در شعاع ۳ تا ۱۰ کیلومتر از آن واحد اقدامات پیشگیرانه شدیدی اعمال می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان دامپزشکی نمی‌تواند با متخلفان برخورد کند، گفت: لازم است دستگاه‌های ذیربط به ما کمک کنند و از عرضه پرندگان مهاجر جلوگیری شود.

وی گفت: واکسن این بیماری برای پرندگان وجود دارد، اما چون سیاست جهانی ریشه کنی این بیماری است پرنده‌ها در واحدهای صنعتی واکسیناسیون نمی‌شوند و در برخی کشورها هم که واکسیناسیون دارند با شکست روبرو شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها