پول خرد معضل تنش‌زا بین راننده تاکسی‌ها و مسافرها

در سیستم‌های حمل و نقل عمومی درون‌شهری، تاکسی تنها وسیله نقلیه‌ای است که در آن تاکسیرانان به طور مستقیم با مسافران در ارتباط هستند. بر همین اساس، رفتار مناسب، عالمانه و آگاهانه تاکسیران‌ها همراه با حفظ حقوق شهروندی مسافران می‌تواند در ارتقای سطح خدمات رسانی به شهروندان تاثیر بسزایی داشته باشد.
کد خبر: ۹۷۸۵۰۸

با تمام این تفاسیر نمی‌توان از سختی‌های این شغل و تاثیراتی که بر رفتار راننده‌ها می‌گذارد، بسادگی گذشت. موضوعی که باعث شده از دید بسیاری از راننده‌های تاکسی، شغلشان در فهرست مشاغل سخت قرار بگیرد. شغلی که به خاطرش در تمام فصول سال از طلوع آفتاب تا ساعاتی بعد از غروب، باید در خیابان حضور داشته باشند. برای شنیدن این گلایه‌ها کافی است پای درددل چند راننده تاکسی بنشینید، راننده‌هایی که می‌توانند چند ساعت از سختی‌های کاری که انتخاب کرده‌اند صحبت کنند. از هزینه‌های بنزین و روغن و استهلاک ماشین و درآمدی که در مقابل این هزینه‌ها چندان زیاد نیست. به اینها اگر گلایه آنها از روزمزدی‌شان را هم اضافه کنیم می‌توانیم به دغدغه‌های جماعتی پی ببریم که هرروز به بهانه‌ای با آنها سروکار داریم.

با تمام این تفاسیر میان راننده تاکسی‌ها و مسافرها هیچ موضوعی بیشتر از بحث کرایه‌ها، تنش‌زا نیست. مساله‌ای که همیشه وجود داشته و به جر و بحث‌های طولانی بین آنها انجامیده است. در این بین مسأله داشتن پول خرد هم به دغدغه مشترک هر دو طرف ماجرا تبدیل شده است. هم مسافرهایی که باید کرایه 1700 تومانی و 2300 تومانی را بپردازند، هم راننده‌هایی که باید انبانی پر از پول خرد برای پس دادن بقیه کرایه مسافرها داشته باشند؛ موضوعی که باعث شده خیلی از راننده تاکسی‌ها پول خردرا به قیمتی بیشتر بخرند و برای راه افتادن کار روزانه‌شان استفاده کنند.

برای حل این مشکل، اما مدت‌ها بحث استفاده از کارت بلیت‌های الکترونیک مورد توجه مسئولان قرار گرفته و هنوز راه به جایی نبرده است. مشکلی که معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران می‌گوید بزودی رفع خواهد شد، چراکه تاکسیرانی برای حل این مشکل، دست به کار شده و با مجهز کردن تعدادی از تاکسی‌ها به دستگاه‌های دریافت کرایه الکترونیک، به فکر راه چاره افتاده است.

مهدی اسماعیل‌بیگی در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: بحث پرداخت الکترونیک کرایه مدتی است در حال پیگیری است و به صورت پایلوت در دو نقطه تهران اجرایی شده و امیدواریم درآینده‌ای نزدیک با تجهیز بقیه تاکسی‌های پایتخت به این دستگاه این پروژه به سرانجام برسد و مسافرها کرایه‌ها را با کارت بلیت پرداخت کنند.در این حالت پول خرد مشکلی به وجود نمی‌آورد و اگر کرایه 525 تومان هم باشد، براحتی پرداخت می‌شود؛ چون وقتی کارت به دستگاه نزدیک می‌شود، دقیقا به همین مقدار از موجودی کارت کم می‌شود.

معاون نظارت و امور مناطق سازمان مدیریت تاکسیرانی شهر تهران در ادامه با اشاره به دلایل تعیین کرایه‌های خرد در بعضی خطوط می‌گوید: هر سال ما براساس درصد افزایش کرایه‌ای که شورا اعلام می‌کند، کرایه‌ها را افزایش می‌دهیم. مثلا اگر این نرخ 15 درصد باشد، ممکن است کرایه یک خط با این 15 درصد افزایش به صورت خرد دربیاید.

اسماعیل بیگی ادامه می‌دهد: البته در بیشتر موارد سعی می‌کنیم این رقم را رند کنیم که این موضوع به شرایط خط و این که سال قبل چه افزایشی داشته است، برمی‌گردد. با این حال امسال این گردشدن، روی صد تومان بوده است، درحالی که قبلا روی 50 تومان بود و مشکلات زیادی هم به وجود می‌آورد. اما کلا یک قانون اصلی وجود دارد؛ این‌که مجموع افزایش کرایه ما نباید از درصد مصوبه شورای شهر بیشتر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها