jamejamnashriyat
کد خبر: ۹۷۵۷۲۸   ۱۷ آذر ۱۳۹۵  |  ۰۰:۰۱

دکتر حسین سالار آملی، قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی، صبح دوشنبه در نشست خبری با رسانه‌ها ضمن ارائه گزارشی از عملکرد مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در سال 95 و تعاملات بین‌المللی وزارت علوم با سایر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سایر کشورها از انجام چند طرح کلان (مگا پروژه) با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی و هفت دانشگاه دیگر کشور با شش دانشگاه بین‌المللی دیگر به مبلغ یک‌میلیون یورو خبر داد.

قائم‌مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل افزود: پروژه دیگری نیز به ارزش یک میلیون یورو با مشارکت دانشگاه ملایر و دانشگاه تربت حیدریه با دانشگاه‌های خارجی در حال انجام است. ما به دنبال همکاری با دانشگاه‌هایی هستیم که ظرفیت انجام همکاری‌های بین‌المللی داشته باشند و از این قبیل همکاری‌ها استقبال می‌کنیم. دکتر سالار آملی در پاسخ به پرسش خبرنگار جام‌جم در‌خصوص آخرین وضعیت همکاری پژوهشگران ایرانی با سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای (سرن) و پرداخت حق عضویت ایران در پروژه‌های سرن گفت: سرن و سزامی دو پروژه‌ مهم بین‌المللی هستند که کشور ما در آن مشارکت دارد. مشکلاتی در‌خصوص پرداخت حق عضویت ما در چند سال اخیر وجود داشت که خوشبختانه مرحله اول آنها پرداخت و بخش زیادی از مشکلات برطرف شده است. اینها پروژه‌های بسیار پیشرفته (هایتک) جهان هستند و ما اصرار داریم پژوهشگران ایرانی در آنها مشارکت داشته باشند، دانش مربوط به این فناوری‌ها را کسب کنند و زمینه‌ساز ارتقای سطح کیفی پژوهش‌های دانشمندان ایرانی در سطح بین‌المللی شوند.

در حال حاضر بزرگ‌ترین آزمایشگاه فیزیک ذرات جهان زیرمجموعه سرن است که در سال 1333 در شمال‌شرقی شهر ژنو در کشور سوئیس در مجاورت مرز فرانسه ایجاد شد. کشفیات مهمی همچون کشف بوزون هیگز در سال 1391 در برخورددهنده بزرگ هادرونی در سرن انجام شده است و فیزیکدانان ایرانی عضوی از تیم چند هزار نفره دانشمندان و مهندسانی بوده‌اند که در جریان این کشف مشارکت داشته‌اند. پروژه سزامی نیز پروژه‌ای منطقه‌ای است که در سال 1378 توسط سازمان علمی آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) پایه‌گذاری شد. سپس این مرکز در سال 1382 به یک مرکز مستقل تبدیل شد.

پروژه سزامی یک شتابگر سینکروترون است که قرار است طی چند سال آینده با همکاری ایران و 13کشور دیگر در اردن راه‌اندازی شود. در سال‌های اخیر بواسطه تحریم‌های ناجوانمردانه غرب علیه کشورمان، مشارکت دانشمندان ایرانی در این پروژه‌ها و پرداخت حق عضویت ایران در این پروژه‌ها با مشکلات مختلفی مواجه شده بود.

در این نشست، دکتر فرج‌الله طالبی، معاون زبان فارسی و ایران‌شناسی در خارج از کشور وزارت علوم از اجرایی شدن برگزاری آزمون استاندارد زبان فارسی (تافل فارسی) با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور خبر داد. به گفته دکتر طالبی مراحل مطالعاتی برگزاری این آزمون در کارگروهی تخصصی از یک‌سال پیش آغاز شده و با انجام مراحل عملیاتی بزودی با همکاری سازمان سنجش، آزمون ورودی دانشجویان زبان فارسی به دانشگاه‌های کشور در نقاط مختلف جهان برگزار خواهد شد.

کاظم کوکرم - دانش