ششمین اجلاس قلب آسیا با محوریت بررسی مسائل افغانستان دیروز در شهر امریتسر در ایالت پنجاب هند با حضور وزیر خارجه ایران، اشرف‌غنی رئیس‌جمهور افغانستان، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند و برخی از مقامات دیگر کشورها برگزار شد.
کد خبر: ۹۷۵۲۴۵

به گزارش خبرنگار جام‌جم، پس از افتتاحیه اجلاس‌ قلب آسیا که با سخنرانی رئیس‌جمهور افغانستان و نخست‌وزیر هند و قرائت پیام دبیرکل سازمان ملل توسط نماینده این سازمان در افغانستان همراه بود، وزیر امور خارجه کشورمان به عنوان اولین سخنران نشست وزرا مواضع کشورمان را تبیین کرد.

محمدجواد ظریف در سخنرانی خود در این مراسم با تاکید بر عزم راسخ مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران در ادامه حمایت و پشتیبانی از دولت و مردم افغانستان عنوان کرد: ایران به‌عنوان کشوری که در خط‌مقدم جنگ علیه قاچاق مواد مخدر قرار دارد، برنامه‌های کشت جایگزین و طرح‌های درآمدزایی جایگزین پیشنهاد کرده تا کشاورزان افغان را از تولید تریاک بازدارد. با وجود این، به منظور تغییر مسیر فعلی و روند هشداردهنده افزایش تولید مواد مخدر، همکاری بین‌المللی برمبنای یک استراتژی منسجم برای توسعه جایگزین با هدف تغییر اقتصاد جنگی به یک اقتصاد رسمی و پایدار ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

ظریف افزود: موافقت‌نامه سه‌جانبه میان ایران، هند و افغانستان درخصوص توسعه بندر چابهار گامی مهم در این مسیر است که موجب می‌شود افغانستان از طریق دریای آزاد به بازارهای جهانی دسترسی داشته باشد. توسعه منابع معدنی غنی و گسترده افغانستان را به لحاظ اقتصادی جذاب و قابل عرضه می‌کند. ما از بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای دعوت می‌کنیم مشارکت در توسعه و گسترش چابهار را مد نظر قرار دهند. پروژه راه آهن خواف ـ هرات نیز طرح کلیدی مواصلاتی دیگری است که افغانستان را از طریق ایران به شبکه‌های بین‌المللی ریلی وصل می‌کند.

وی با بیان این که در طول 37 سال گذشته، ما میزبان حدود سه میلیون نفر از اتباع افغان هستیم، افزود: آنها تقریبا به همه امکانات و خدمات عمومی که به ایرانیان ارائه می‌شود، از جمله امکانات پایه، حمل و نقل عمومی، خدمات بهداشتی و آموزش عمومی دسترسی دارند. طی امسال ما فقط به حدود 400 هزار نفر از دانش‌آموزان افغان فاقد مدرک اقامتی خدمات آموزشی اعطا کرده‌ایم. این در حالی است که در این زمینه تقریبا هیچ کمکی از طرف جامعه بین‌المللی دریافت نمی‌کنیم.

همچنین در حاشیه اجلاس قلب آسیا در شهر امریتسر هند، وزیر امور خارجه کشورمان با اشرف غنی، رئیس‌جمهور افعانستان دیدار کرد. ظریف در حاشیه این مراسم با وزیر خارجه قرقیزستان هم دیدار کرد. وزیر خارجه کشورمان پس از پایان برنامه‌هایش در هند این کشور را به مقصد چین ترک کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها