کمبود ویتامین D در بدن می‌تواند به باریک شدن استخوان‌ها، شکننده شدن آنها و تغییر شکل‌شان منجر شود. متخصصان می‌گویند کمبود ویتامین D با ایجاد مشکلاتی ـ از افسردگی گرفته تا مشکلات دستگاه گوارش ـ بر سلامت روح و جسم تاثیر می‌گذارد. در صورت بروز این علائم، عامل کمبود ویتامین D را در نظر داشته باشید.
کد خبر: ۹۷۳۰۶۷

احساس افسردگی

سروتونین ـ هورمون مغزی که با تقویت حالات روحی مرتبط است ـ با قرارگرفتن در معرض نور افزایش و با کاهش تابش نور کاهش می‌یابد. سال 2006 دانشمندان تاثیرات ویتامین D را بر سلامت روحی 80 بیمار سالخورده بررسی کردند و پی بردند افراد دارای سطوح پایین ویتامین D، 11 بار بیشتر از دیگران در معرض افسردگی قرار دارند.

درد و خستگی

مشکل بسیاری از کسانی که به دلیل درد بویژه درد همراه با خستگی به پزشک مراجعه می‌کنند، به اشتباه فیبرومیالژیا یا سندرم خستگی مزمن تشخیص داده می‌شود، اما محققان می‌گویند بسیاری از این علائم، از نشانه‌های کلاسیک کمبود ویتامین D ـ نرمی استخوان ـ هستند که با پوکی استخوان که در سالخوردگان اتفاق می‌افتد، تفاوت دارند. آنچه اتفاق می‌افتد این است که کمبود ویتامین D باعث ضعیف شدن روند قرار گرفتن کلسیم در ماتریکس کلاژن اسکلت شده، باعث گزگز و درد استخوان می‌شود.

چاقی

ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی و ویتامینی شبیه هورمون است. به این معنی که چربی بدن مانند یک سینک عمل می‌کند و با گردآوری چربی‌ها، آنها را در خود فرو می‌برد.

بنابراین اگر دچار اضافه وزن هستید، احتمالا نسبت به افراد لاغر نیاز بیشتری به این ویتامین دارید. این مطلب درمورد افرادی که وزن بدن آنها به دلیل بالا بودن وزن توده ماهیچه‌ای بالاست، نیز درست است.

تعریق سر

یکی از علائم اولیه و کلاسیک کمبود ویتامین D عرق کردن سر است. به همین دلیل پزشکان گذشته معمولا درمورد عرق کردن سر نوزادان از مادران سوال می‌کردند. تعریق زیاد سر در نوزادان بر اثر تحریک‌پذیری عصبی و عضلانی، همچنان یکی از علائم اولیه و معمول کمبود ویتامین D شناخته می‌شود.

مشکلات گوارشی

از آنجا که ویتامین D محلول در چربی است، مشکلات گوارشی که بر جذب چربی تاثیر می‌گذارند، احتمالا جذب ویتامین D را نیز کاهش می‌دهند. این مشکلات گوارشی شامل حساسیت به گلوتن سلیاک و غیرسلیاک و بیماری‌های التهابی روده هستند.

منبع: medicaldaily.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها