سالی که نکوست از بهارش پیداست...
کد خبر: ۹۷۰۳۹۰

بهارامسال را با دیدار رهبر عالیقدر و فرزانه‌مان آغاز کردیم، دیدار پدر امت درآستانه روز پدر، دیداری به یاد ماندنی که همه آنچه را که باید پند می‌گرفتیم و توشه راه جوانی می‌کردیم در بیان نافذ رهبرمان دریافتیم. اینک ماییم و کاری بزرگ در پیش رو، برداشتن باری به قدرِنهایت استعداد و توانمان برای عزت و سربلندی مردم و کشورمان.

هرکدام از تکالیفی که درآن روز بهاری بر ما فرض شد، خود دنیایی سخن است و البته نیازمند عمل، اما اکنون به فرازی ازبیانات رهبری اشاره می‌کنم که به یکی از جبهه‌های درگیری استکبار با انقلاب اسلامی اشاره داشتند یعنی استقلال.

مرزها به عنوان یکی از عوامل حفظ حاکمیت خودی و نفی حاکمیت غیر و نفوذ بیگانه، ازگذشته‌های بسیار دور در هر قوم ‌و قبیله یا هرملتی مطرح بوده است. عاقلانه هم این است که هیچ فرد و جامعه‌ای که از توان دفاع برخورداراست تاب دخالت سلطه‌گرانه دیگران در امور جاری زندگی یا در سرنوشت خود را نداشته باشد و برای حفظ این حریم‌ها در هر کجا که باشد از خود دفاع کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان نظامی برآمده از متن مردم از آغاز حرکت نهضت اسلامی همواره بر حفظ استقلال و نفی سلطه‌پذیری و ایستادگی در برابر قدرت‌های سلطه تاکید داشته است. شعارهای آشنای «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» و «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» اولین جرقه برای هماوردی اراده‌های آحاد ملتی بود که زندگی متعالی در سایه اسلام را جست‌وجو می‌کرد.

به همین دلیل است که بیش از 15 اصل و بند در قانون اساسی جمهوری اسلامی، این میثاق نامه ملت، به اصل استقلال اشاره دارد، اصلی برآمده از احکام نورانی اسلام ناب که برای سطوح مختلف جامعه، تکلیفی قانونی در مسیر حفظ این سرمایه و دستاورد بزرگ تعیین کرده است.

بی‌شک نسل‌های آینده، امید هر کشوری هستند و بیش از همه به نعمت استقلال و عزت نیاز دارند. بنابراین نظام تعلیم و تربیت و خانواده باید برای تربیت نسلی مومن و انقلابی که به پاسداشت این سرمایه عظیم معتقد باشد تلاش کند، نسلی باورمند به نفی سلطه و سلطه‌گر، نسلی بیزار از استعمار و نفوذ اجانب و انسان‌هایی که برای خودکفایی و استقلال در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی لباس رزم بپوشند.

جهان معاصر که امپراتوری رسانه و ارتباطات در آن هر روز گونه‌های متفاوتی از زندگی را نشان می‌دهد، جهان بی‌مرز نیست و به همین علت حفظ استقلال، عزت ملی و سربلندی، مرزی است که باید برایش جهاد کرد، جهاد علمی و فرهنگی و حتی مبارزه در میدان جنگ.

امروز که مرزهای اقتصادی و فرهنگی و تا حدی جغرافیایی ما در معرض طمع دشمنان است آگاهی، بصیرت، هوشیاری و مسلح شدن به سلاح ایمان و علم برای هر جوان ایرانی لازم و واجب است. همین است که امید‌ها به جوانان و نوجوانان و خیل عظیم دانش‌آموزان است، کسانی که می‌توانند در لباس افسران جنگ نرم باعث سربلندی کشور شوند و الگوی جوان مسلمان و انقلابی باشند.

حامد علامتی

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها