فنلاند با آزمایش اتوبوس‌های خودران درصدد به روزرسانی سیستم حمل‌و‌نقل شهری است

هلسینکی، میزبان اتوبوس‌های خودران

خودروهای سواری خودران گنجایش محدودی دارند، اما اتوبوس‌های خودران از گنجایش قابل توجهی برخوردارند. طوری که تجهیز ناوگان حمل‌ونقل شهری به اتوبوس‌های خودران می‌تواند تا حد زیادی از حجم بالای ترافیک بکاهد. شهر هلسینکی، پایتخت فنلاند، اکنون میزبان نمونه‌ای از اتوبوس‌های خودرانی است که گفته می‌شود در آینده‌ای نه‌چندان دور، سیستم حمل‌ونقل شهری را متحول خواهند کرد.
کد خبر: ۹۶۹۴۰۰

اتوبوس‌های خودران پیشتر به صورت محدود و کنترل شده به منظور جابه‌جایی دانش‌آموزان در محوطه‌های آموزشی و نیز کارگران در محل کارخانجات صنعتی استفاده شده‌اند. اما هلسینکی نخستین شهری است که شاهد تردد اتوبوس‌های خودران در خیابان‌های عمومی خواهد بود. پروژه مشابه دیگری چند ماه است در شهر سیون در سوئیس در حال اجراست. پروژه سیون در ماه سپتامبر در پی یک تصادف جزئی به مدت دو هفته به حالت تعلیق درآمد.

اتوبوس خودران هلسینکی حاصل همکاری جمعی از دانشگاهیان است که از حمایت مالی نهادهای دولتی و نیز اتحادیه اروپا برخوردارند‌. این پروژه دو ساله با هدف کنترل بار ترافیکی و کاهش گازهای گلخانه‌ای راه‌اندازی شده و مجموع هزینه‌های آن 2/1 میلیون دلار (حدود 4400 میلیارد تومان) است. این اتوبوس خودران 12 نفر گنجایش دارد و به اندازه خودروهای خودران اوبِر یا گوگل پیچیده نیست. مسیری که این اتوبوس ‌باید طی کند تعریف شده است و حسگرهای لیزری و مسیریاب تعبیه شده نیز کمک می‌کند اتوبوس از مسیر تعیین شده خارج نشود.

این اتوبوس خودران فقط در صورتی می‌تواند تغییر مسیر دهد که در سیستم نرم‌افزاری وسیله نقلیه، مسیر جایگزین تعریف شده باشد‌. همچنین در این مرحله، حرکت اتوبوس از یک لاین به لاین دیگر بدون دخالت عامل انسانی ممکن نیست. چنانچه خودروی جلویی اتوبوس در حالت پارک دوبل قرار داشته باشد، اتوبوس ‌باید پشت خودروی پارک شده صبر کند. در این شرایط، اپراتور می‌تواند از طریق جعبه کنترل، لاین حرکت اتوبوس را تغییر دهد تا از خودروی پارک شده عبور کند. این اتوبوس قادر است با سرعت 25 کیلومتر در ساعت حرکت کند، اما فقط نصف این سرعت در مرحله آزمایشی در هلسینکی اجرا خواهد شد.

محدودیت‌های در نظر گرفته شده همگی به منظور ارتقای امنیت این وسیله نقلیه خودران هستند. عملکرد این اتوبوس حین تردد زیرنظر اپراتوری که خود ‌باید دارای گواهینامه رانندگی باشد، از راه دور دیده‌بانی می‌شود، بنابراین فقط یک اپراتور کافی است تا عملکرد چند اتوبوس خودران را از یک ایستگاه مرکزی نظارت کند. هلسینکی پیشتر نیز به مدت چهار سال شاهد تردد 15 دستگاه مینی‌بوس‌ خودران در خیابان‌های عمومی بوده است.

آزمایش اتوبوس‌های خودران در حال حاضر در این شهر ادامه دارد. گردانندگان این پروژه با بررسی عملکرد اتوبوس خودران در جابه‌جایی مسافران سعی دارند بدانند تردد این گونه اتوبوس‌ها چه تفاوت‌هایی با اتوبوس‌های معمولی دارند و موتورسواران و عابران پیاده چگونه در مواجهه با این وسیله نقلیه خودران واکنش نشان می‌دهند.

منبع: نیویورک‌تایمز

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها