در حالی که بازارهای مالی بین‌المللی قبل از برگزاری انتخابات آمریکا با توجه به احتمال پیروزی هیلاری کلینتون رو به صعود حرکت می‌کردند، روز گذشته در پی پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بسیاری از بازارهای مالی قرمزپوش شدند.
کد خبر: ۹۶۶۹۱۲

کارشناسان مالی در این زمینه معتقدند این نوسان‌ها حداقل تا یک هفته آینده به دلیل نامشخص بودن سیاست‌های اقتصادی پیروز انتخابات آمریکا ادامه خواهد داشت و اغلب سرمایه‌داران به ‌جای حضور در بازارهای مالی به‌دنبال محلی امن برای آرام گرفتن سرمایه‌هایشان هستند.

در این زمینه کمال احمد، تحلیلگر مسائل اقتصادی در اکونومیست معتقد است: چون بسیاری از سیاست‌های اقتصادی ترامپ این تفکر را در ذهن سرمایه‌داران القاء کرده که این فرد به‌دنبال جداسازی بازار آمریکا از کل جهان است، بنابراین سعی می‌کنند به گونه‌ای سرمایه خود را به کار بگیرند که ارتباط کمتری با بازارهای بین‌المللی داشته باشند. احمد در ادامه افزود: یکی از بهترین و ایمن‌ترین بازارهای موردنظر صاحبان سرمایه فعلا طلاست و احتمالا بازار فلزات گرانبها طی روزهای آینده شاهد افزایش قیمت قابل توجهی خواهد بود که شاهد مثال آن افزایش حدود 3 درصدی قیمت اونس طلا در بازارهای بین‌المللی طی ساعات اولیه اعلام نتایج بوده است.

سقوط سهام

با در نظر گرفتن این که سیاست‌های اقتصادی دولت آینده آمریکا هنوز مشخص نیست، بازارهای بورس آسیایی در ساعات اولیه اعلام نتایج انتخابات آمریکا با شیب نزولی کار خود را آغاز کردند. بر این اساس بورس ژاپن با 4/5درصد نزول و همچنین بورس هنگ‌کنگ نیز با 9/2 کاهش قیمت به کار خود پایان دادند؛ در حالی که نزولی شدن شاخص در دو بورس یادشده، شانگهای را نیز تحت‌تأثیر قرارداد تا جایی که این بورس معتبر چین در نهایت 3/0 درصد کاهش را تجربه کرد.

در همین حال بازارهای مالی اروپا نیز شاخص نزولی را تجربه کردند.

از سوی دیگر، واکنش بازارها به انتخابات آمریکا در شبه‌قاره استرالیا نیز باعث سقوط شاخص بورس و زیان 35میلیارد دلاری سرمایه‌گذاران شد.

ین ژاپن، برنده واقعی

براساس گزارش‌های ارسالی از ژاپن، انتشار خبر پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات امسال آمریکا، بسیاری از بازارهای مالی و اقتصادهای بین‌المللی را تحت‌تأثیر خود قرارداده است؛ اما این اتفاق ظاهرا در اقتصاد ژاپن نتیجه‌ای معکوس داشته و می‌توان از آن به عنوان فرصتی برای اقتصاد سرزمین آفتاب یاد کرد.

کارشناسان اقتصادی درباره احتمال قدرت گرفتن این اقتصاد آمریکایی می‌گویند: اگرچه نام ترامپ در بیشتر رسانه‌ها به عنوان پیروز رقابت‌های انتخاباتی آمریکا اعلام شده است؛ اما برنده واقعی این انتخابات، ین ژاپن است، چون معادلات اقتصادی این کشور همچنان صعودی اعلام شده است.

کوین بوکلند، تحلیلگر اقتصادی بلومبرگ در این زمینه می‌گوید: با توجه به نظرات اقتصادی دونالد ترامپ درباره قراردادهای ترانس‌پاسفیک و همچنین تجارت آزاد با دیگر کشورها، عوامل مثبت تجاری در اقتصاد ژاپن دیده می‌شود. به این ترتیب که اگر قراردادهای یادشده به هر دلیل از سوی دونالد ترامپ نادیده گرفته شوند جایگاه اقتصادی ژاپن همانند گذشته دوباره پیش چشم سرمایه‌داران خودنمایی خواهد کرد.

بوکلند در ادامه افزود: افزایش 27/1درصدی برابری ین ژاپن در برابر دلار، اولین نشانه‌های همین رویداد اقتصادی در بازارهای بین‌المللی است که حکایت از قدرت گرفتن ین در برابر دلار خواهد داشت؛ بنابراین احتمال این‌که ین برنده واقعی این انتخابات باشد، دور از انتظار نیست.

کاهش قیمت نفت با انتخاب ترامپ

پیروزی غیرمنتظره ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به سقوط آزاد قیمت و انواع شاخص‌های معتبر نفت خام در بازار منجر شده است.

بر این اساس، قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدیت آمریکا تا 43 دلار و هفت سنت در هر بشکه سقوط کرد که بیش از 4 درصد نسبت به قیمت نهایی معاملات سه‌شنبه کاهش یافت.

از سوی دیگر قیمت نفت برنت دریای شمال هم با 5/2 درصد کاهش به سطح 44 دلار و 77 سنت سقوط کرد.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها