گزارش‌ها از روند اجرای برجام حاکی از ادامه کارشکنی‌ آمریکا در رفع تحریم‌هاست و بسیاری از کارشناسان معتقدند ادامه این روند، اجرای برجام را مختل می‌کند؛ بر همین اساس است که مسئولان جمهوری اسلامی ایران از کانال‌های مختلف بر ضرورت اجرای تعهدات طرف مقابل تاکید می‌کنند.
کد خبر: ۹۶۳۱۹۶

در همین راستا رئیس‌جمهور کشورمان دیروز در دیدار سفیر جدید انگلستان در تهران، با تاکید بر اهمیت تعهد کامل طرفین به اجرای ‏مفاد برجام، تصریح کرد: ایران به تعهدات خود به طور کامل عمل کرده و طرف مقابل هم ‏باید همین شیوه و رفتار را نسبت به برجام داشته باشد.‏

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در دیدار نیکلاس هاپتین با اشاره به حضور لندن در مذاکرات هسته‌ای، خاطرنشان کرد: با تلاش هفت کشور ‏موفق شدیم به توافق مهمی دست پیدا کنیم و توافق مذکور، حاوی این پیام مثبت برای جهانیان بود که ‏اختلافات از طریق دیپلماتیک قابل حل و فصل است.‏

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بعد از برجام نیازمند جبران‌ فرصت‌های از دست رفته در گذشته هستیم و لازمه ‏آن ارتقای سطح روابط اقتصادی، علمی، فرهنگی و سیاسی است و این همه نیازمند برقراری کامل روابط بانکی ‏است.‏

نیکلاس هاپتین، سفیر جدید انگلستان نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، اظهار کرد: شرکت‌ها و بانک‌های انگلیسی تمایل زیادی برای همکاری ‏با شرکت‌های ایرانی دارند و در آینده نزدیک، مذاکرات لازم بین بانک‌های مرکزی دو کشور انجام خواهد شد.‏

تاکید چندباره

تاکید بر ضرورت اجرای تعهدات طرف مقابل،‌ موضوعی است که چند روز قبل هم در دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با رئیس‌جمهور بر آن تاکید شده بود. روحانی در دیدار فدریکا موگرینی تاکید کرده بود: جمهوری اسلامی ایران در اجرای توافق برجام به همه تعهدات خود پایبند بوده و انتظار دارد برای پایداری برجام، طرف مقابل نیز به همه اصول و تعهدات خود به طور کامل عمل کند.

اما با وجود این تاکیدات، شواهد حاکی از آن است که با وجود انجام تمام تعهدات ایران در قالب برجام، به دلیل بدعهدی‌های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران نتوانسته منافع کافی را از توافق هسته‌ای کسب کند.

در گزارشی که از سوی کمیسیون امنیت ملی درباره روند اجرای برجام، یکشنبه در صحن علنی مجلس قرائت شد نیز بر همین موضوع تاکید شد.

این گزارش با اشاره به انجام تعهدات ایران در قالب برجام تاکید کرده ‌است: جمهوری اسلامی ایران از زمان اجرایی‌شدن برجام تعهدات خود را به طور کامل انجام داده، اما در خصوص رفع تحریم‌های اقتصادی، مقصود دولت و ملت ایران در حدود مورد انتظار محقق نشده است.

تحریم‌های جدید آمریکا

کارشکنی‌های آمریکا تنها محدود به تعلل در اجرای تعهداتش نیست چرا که این کشور برخلاف برجام،‌ در این مدت تحریم‌های جدیدی هم علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده است.

به گزارش فارس، جان کری در نشستی که چند روز قبل در دانشگاه شیکاگو داشت، تاکید کرد: ما هیچ‌یک از چیزهایی را که در ارتباط با ایران در اختیار داشتیم، کنار نگذاشتیم. در واقع از زمان توافق، به این دلیل که آنها موشک شلیک کردند، ما تحریم‌هایی هم اضافه کردیم.

به گزارش میزان، پایگاه آمریکایی رول‌کال هم در گزارشی با بیان این‌که مجلس نمایندگان آمریکا در حال برنامه‌ریزی برای تصویب تمدید تحریم‌ها علیه ایران است، نوشت که باراک اوباما به احتمال زیاد با تمدید تحریم‌های ایران و تبدیل آن به یک قانون موافقت خواهد کرد.

تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

چنین شرایطی حاکی از آن است که با وجود پایبندی ایران به تعهداتش، آمریکا بر همان مسیر عهدشکنی در حال حرکت است و به نظر نمی‌رسد این کشور تلاشی برای اصلاح روند فعلی داشته باشد.

بخصوص این‌که انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور نیز در پیش است و حداقل تا برگزاری انتخابات و مستقر شدن رئیس‌جمهور جدید نباید انتظار اقدام جدی از سوی این کشور در زمینه برجام را داشت. البته کارشناسان معتقدند روی‌کار‌آمدن هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری، تاثیرات متفاوتی بر ادامه اجرای برجام خواهد گذاشت.

دکتر فواد ایزدی، عضو هیات علمی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در همین زمینه به جام‌جم گفت: آینده برجام به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از آنها انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و انتخاب هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ است.

وی با بیان این‌که هرکدام از این دو نامزد در صورت پیروزی، به تناسب توان خود سعی خواهند کرد از ظرفیت برجام علیه کشورمان استفاده کنند، افزود: کلینتون از توانمندی بیشتری برای ایجاد اجماع علیه کشورمان برخوردار است و اگر ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود مثل کلینتون قادر به ایجاد اجماع برضد کشورمان با استفاده از ظرفیت‌های برجام نیست.

ایزدی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران را نیز بر آینده اجرای برجام موثر دانست و درباره سومین عامل تاثیرگذار بر ادامه اجرای برجام افزود: طرف آمریکایی روی تاثیرگذاری بر افکار عمومی مردم ایران برنامه دارد و بر اساس ذهنیتی که نسبت به جامعه ایرانی خواهد داشت، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی افزود: در گذشته آمریکا سعی در نشان دادن دو گانه‌ای میان داشتن اقتصاد بهتر و ادامه فعالیت هسته‌ای داشت و در آینده هم سعی در ایجاد دوگانه‌ای میان اجرای برجام و مسائلی مانند توانمندی‌های نظامی و دفاعی ایران و افکار عمومی را درگیر این دوگانه خواهد کرد.

ادامه تعلل آمریکا در 3 ‌ماهه سوم

متن سومین گزارش وزارت امور خارجه از روند اجرای برجام روز گذشته انتشار یافت.

در بخشی از این گزارش که به سه ‌ماهه سوم اجرای برجام اختصاص دارد، در مورد اهمال و تعلل طرف آمریکایی در اجرای تعهدات آمده است: بخش‌ها و محافل قدرتمندی در درون دستگاه حاکمه آمریکا بخصوص کنگره از طریق ارائه طرح‌های ضدایرانی، تلاش زیادی برای جلوگیری از بهره‌مندی حداکثری ایران از مزایای برجام و تحت تاثیر قرار دادن فضای بین‌المللی علیه توسعه روابط اقتصادی با ایران، انجام داده‌اند. منافع سازمانی برخی دستگاه‌ها در آمریکا همچون وزارت خزانه‌داری که سازوکارهای عریض و طویلی را در سال‌های گذشته برای اجرای تحریم‌ها ایجاد کرده، نیز مزید بر علت شده است.

این گزارش می‌افزاید: تصویب قانون برنامه لغو روادید و پیشگیری از تروریسم 2015 آمریکا، تلاش جهت تمدید قانون تحریم‌های ایران و تلاش جهت تصویب قوانینی جهت منع فروش هواپیما به ایران از سوی شرکت هواپیمایی بوئینگ، از جمله اقداماتی است که طی ماه‌های گذشته از سوی کنگره آمریکا صورت گرفته است.

در این گزارش در مورد تحریم‌ها و محدودیت‌های باقیمانده آمده است: همان‌طور که در گزارش‌های قبلی تشریح شده است، تداخل تحریم‌های رفع شده با تحریم‌های باقیمانده، از جمله تحریم‌های اولیه آمریکا که به بهانه‌هایی نظیر تروریسم، توسعه و توانمندی موشکی و تسلیحاتی، حقوق بشر و مداخله در سوریه از سوی آمریکا و اروپا علیه کشورمان وضع شده، همچنان یکی از موانع بهره‌مندی حداکثری ایران از مزایای رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای به شمار می‌آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها