محققان دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به ساخت نوعی نانوکاتالیست شده‌اند که در حضور آن می‌توان داروی ضدسرطان پستان را در شرایطی ساده و با قیمتی مناسب تهیه کرد. به گزارش جام‌جم به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، این نانوکاتالیست که در مقیاس آزمایشگاهی ساخته شده، از فلز کبالت تهیه شده است.
کد خبر: ۹۶۲۹۹۹

به گفته‌ دکتر عبدالرضا حاجی‌پور، ترکیبات هتروسیکلی بنزایمیدازول‌ها، بنزاکسازول‌ها و بنزوتیازول‌ها ازجمله ترکیباتی هستند که به‌عنوان داروهای ضد‌سرطان و ضدایدز کاربرد دارند. اهمیت این طرح نیز در سنتز آسان و ارزان این ترکیبات با استفاده از نانوذرات کاتالیستی از جنس کبالت و بررسی اثرات و عملکرد این ترکیبات براساس مطالعات محاسباتی است.

وی در ادامه افزود: در فرآیندهای تولید دارو معمولا از کاتالیست‌های هموژن گران‌قیمت و فرآیندهای تولید چند مرحله‌ای و دشوار استفاده می‌شود. اما نانوکاتالیست مورد استفاده در این طرح کارایی بالایی دارد و دارای قابلیت بازیابی مجدد برای کاربرد در فرآیند تولید داروست. نانوکاتالیست پیشنهادی باعث کاهش هزینه‌ تولید (استفاده از کاتالیست فلزی ارزان‌قیمت)، عدم ایجاد آلودگی زیستی ناشی از استفاده از فلز غیرسمی و حلال‌های غیرفرار شده است. همچنین بازده بالای محصولات مورد نظر بدون ایجاد محصولات جانبی از دیگر مزایای استفاده از این نانوکاتالیست است. حاجی‌پور درباره علت استفاده از فلز کبالت در ساخت این نانوکاتالیست گفت: کبالت، فلزی است که منابع آن به فراوانی وجود دارد و ارزان‌قیمت است. این ماده در مقابل هوا و رطوبت پایدار است و همچنین کارایی کاتالیستی خوبی در واکنش‌های شیمیایی از خود نشان می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها