ریچارد هیدن بلک، عضو جمهوریخواه مجلس سنای ایالت ویرجینیای آمریکا سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه پرس.تی.‎وی به افشای نقش واشنگتن در تقویت هرچه بیشتر گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده پرداخت.
کد خبر: ۹۶۱۱۷۹

این مقام آمریکایی در این مصاحبه تلویزیونی گفت: اگر آمریکا زمانی که روسیه وارد سوریه شد، به مداخله خود پایان می‎داد، جنگ در این کشور تاکنون پایان یافته‌‏ بود و مردم می‌توانستند منازلشان را بازسازی کنند و پناهجویان نیز به سوریه برگشته بودند، اما آمریکا موشک‌های ضدتانک خود را به کار گرفت و ما از آن زمان اصطلاح شورشیان میانه‎رو را به عنوان وسیله‎ای برای کمک به جبهه ‌النصره ـ که شاخه القاعده در سوریه است‌ـ به کار بردیم.

این عضو مجلس سنای ایالتی، معتقد است فرقی بین معارضان دولت سوریه که ایالات متحده آنها را «مخالفان میانه‌رو» می‎نامد و تروریست‌های تکفیری، وجود ندارد، زیرا این دو گروه «به طور کامل یکپارچه شده‎اند». وی با استناد به تحقیقات یک آژانس اطلاعاتی دفاعی آمریکا در سال 2013 که افشاگر روابط میان واشنگتن و تکفیری‎‏ها بود، گفت: «آنها حقیقتا یکسان و یکی ‌هستند و بخشی از یک ارتش مشترک محسوب می‌شوند.»

هیدن بلک به برنامه‎‏های آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) برای انتقال سلاح از لیبی به ترکیه و از آنجا به سوریه برای تأمین تسلیحاتی معارضان به اصطلاح میانه‎‏رو اشاره کرد و گفت که این اقدام به یک برنامه بی‌هدف برای تأمین تسلیحاتی همه گروه‌های مسلح مشخصاً داعش و القاعده، تبدیل شده‌ است.

این مقام آمریکایی اظهار کرد: ما این کار را به طور غیرمستقیم انجام می‎‏دهیم، چراکه انجام مستقیم آن غیرقانونی است. وی افزود: آمریکا مانع قرار گرفتن نام سازمان‎‏های بسیار خشونت‎طلب در فهرست گروه‌های تروریستی می‏‌شود، زیرا اینها عواملی هستند که سلاح‎های ما را دریافت می‎کنند و سپس آن‏ را به داعش و القاعده می‎‏دهند.

این کهنه‎‏سرباز جنگ ویتنام همچنین در گفت‎وگو با پرس.تی.‌وی تعریف خود را از محور شرارت در خاورمیانه بیان کرد و از قطر، عربستان سعودی و بویژه ترکیه به دلیل حمایتشان از تروریسم، به عنوان تشکیل‌دهندگان این محور نام برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها