رئیس پلیس آگاهی تهران با اشاره به شگردهای سارقان خودرو و مسافرنما گفت: دزدان به دنبال یک لحظه غفلت مالباخته برای اجرای نقشه مجرمانه خود هستند.
کد خبر: ۹۶۱۱۷۷

سردار عباسعلی محمدیان در گفت‌و‌گو با جام‌جم افزود: خودرو خود را به قفل مرکزی، دزدگیر، قفل پدال، قفل فرمان و سوییچ مخفی مجهز و از گذاشتن کودکان و افراد ناتوان به تنهایی در خودرو روشن اجتناب کنید. استفاده از این تجهیزات زمان سرقت را افزایش می دهد و سارق کمتر به سمت خودروی شما می‌آید.

وی ادامه داد: شب‌ها و صبح زود از سوار کردن مسافران جوان و مشکوک که کرایه بالاتری پیشنهاد می‌کنند یا به مقصدهای فرعی و دورافتاده قصد حرکت دارند پرهیز کنید. همچنین از سوار کردن مسافرین مشکوک به اخاذی و سرقت به عنف (زور و جبر) خودداری کرده و موارد مشکوک را به 110 اطلاع دهید. حتی‌الامکان از انتقال مسافران به مسیرهایی که آشنایی ندارید بپرهیزید.

سردار محمدیان گفت: سعی کنید در انتقال مسافرین از مسیرهای اصلی حرکت کنید و به بهانه خلوت بودن و روانی ترافیک از مسیرهایی که فرعی است و آشنایی ندارید و توسط مسافرین پیشنهاد می‌شود و اصرار می‌کنند تردد نکنید. رانندگان بین شهری سعی کنند حتی‌الامکان از طریق ترمینال‌ها و شرکت‌های تعاونی تاکسیرانی اقدام به پذیرش مسافر کنند.

وی همچنین گفت: در هنگام ترک خودرو از قفل بودن در‌ها و بالا بودن شیشه‌ها اطمینان حاصل کنید. به هنگام خروج از پارکینگ وقتی که برای قفل کردن در پارکینگ از خودرو خارج می‌شوید، خودرو را خاموش کنید و سوییچ آن را بردارید. پس از خرید خودرو از افرادی که آنها را نمی‌شناسید بلافاصله نسبت به تعویض قفل درها، قفل زنجیر و قفل پدال اقدام کنید.

او در ادامه تاکید کرد: هنگام سوار‌شدن مسافرین مقصد آنها را جویا شوید و حتی‌المقدور از انتقال آنان به مناطقی که آشنایی ندارید اجتناب کنید. از انتقال مسافرین مشکوک به خارج از مسیرهای اصلی و اماکن متروکه خودداری کنید. همچنین از پذیرفتن هرگونه خوراکی، نوشیدنی و خوشبوکننده‌ها از مسافرین ناشناس امتناع ورزید.

محمدیان در ادامه گفت: گروهی از سارقین در یک مسیر و در فواصل اندک قرار گرفته و به عنوان مسافر سوار خودرو می‌شوند و با همکاری یکدیگر و اغفال راننده مبادرت به سرقت خودرو یا اخاذی می‌کنند.

ممکن است سارق کنار جاده خوابیده و وانمود کند که تصادف کرده یا این‌که در ظاهر فرد بیمار یا کسی را که اعضای بدنش شکسته همراهی کند و با این ترفند مبادرت به سرقت خودرو شما کند. باید در نظر داشت که سارقین گاهی تحت پوشش خانوادگی رانندگان را به مناطق خلوت کشانده، اقدام به اخاذی یا سرقت خودرو می‌کنند. همچنین به هیچ عنوان از مسافران آبمیوه دریافت نکرده، زیرا امکان دارد شما را با آبمیوه مسموم بیهوش کرده و خودرو و اموال شما را سرقت کنند.

همیشه توجه داشته باشید که هنگام تعویض چرخ یا برطرف‌کردن نقص فنی خودرو از قفل‌بودن درها اطمینان حاصل کنید.سردار محمدیان ضمن تاکید بر نگهداری همیشگی سوییچ دوم در جیب یا در منزل برای مواقع ضروری گفت: هنگام مواجهه با تهدید سارقین یا درگیری با آنها ابتدا سوییچ را به خارج خودرو و جایی که پیدا کردن آن مشکل باشد، پرتاب کرده سپس سوییچ مخفی را خارج از دید آنها به کار اندازید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها