دانش‌بنیان

طراحی نرم‌افزار گفتاردرمانی برای زبان‌آموزی

یک محقق ایرانی در یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید نرم‌افزاری شد که می‌تواند برای گفتار‌درمانی به کار رود؛ این نرم‌افزار روی تلفن همراه قابل نصب است. وحیده رستمی، مجری طرح «نرم‌افزار گفتار درمانی» در گفت‌وگو با مهر گفت: با طراحی نرم‌افزار گفتار درمانی توانستیم بستر مناسبی را برای کمک به زبان آموزی، تولید صحیح حروف، کلمات و نیز جمله‌سازی در کودکانی که به دلایل مختلف ازجمله کم‌توانی ذهنی، افت شنوایی، فلج مغزی و... دچار تاخیر در روند رشد گفتار و زبان شده‌اند، ایجاد کنیم.
کد خبر: ۹۵۸۴۹۵

وی با بیان این که ضروری است کودکان مبتلا به اختلالات گفتاری، تکرار و تمرین زیاد و مداومی داشته باشند، افزود: استفاده از نرم‌افزارها می‌تواند کمک شایانی به گفتاردرمانگران و بویژه خانواده‌ها برای تمرین در منزل کند.

رستمی با بیان این که نرم‌افزارهایی در دنیا و نیز ایران وجود دارد که هر کدام به فراخور مورد استعمال آنها معایب و محاسن خاص خود را دارد، اظهار کرد: در این نرم‌افزار گفتار درمانی، ترتیب مناسب زبان‌آموزی از صداسازی تا جمله‌سازی اولیه و کاربرد هدفمند حروف اضافه برنامه‌ریزی شده است. همچنین در نرم‌افزار گفتار درمانی طراحی شده به تولید و تلفظ صحیح نیز توجه ویژه‌ای شده به صورتی که محیطی زیبا از تصویر و صدا، انگیزه‌ای دوچندان برای کودکان جهت زبان آموزی ایجاد می‌کند.

مجری این طرح با اشاره به ویژگی‌های نرم‌افزار گفتار درمانی با سایر نرم‌افزار‌های داخلی و خارجی دیگر عنوان کرد: قابلیت نصب نرم‌افزار روی تلفن همراه و تبلت (به صورت اندروید و آی‌او‌اس) نیز از مواردی است که در نرم‌افزارهای دیگر دیده نشده و بیشتر آنها فقط قابل استفاده در رایانه هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین ترتیب مناسب زبان‌آموزی، قابل استفاده برای طیف وسیعی از افراد نیازمند خدمات آموزشی گفتار و زبان، فرد محور بودن (خود فرد به تنهایی و به سهولت می‌تواند از نرم‌افزار استفاده کند)، قابل استفاده در مکان‌ها و موقعیت‌های مختلف به دلیل نصب روی تلفن همراه و تبلت، محیطی زیبا، دلنشین و کاملا هدفمند از صدا و تصویر، صرفه‌جویی در وقت و انرژی و قیمت مناسب از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار به شمار می‌رود.

وی با بیان این که استفاده از این نرم‌افزار می‌تواند راهکاری مناسب و آسان برای بزرگسالانی باشد که به دلایل مختلف از جمله سکته مغزی، ضربات به سر، تصادفات و... گفتار خود را از دست داده‌اند، افزود: نرم‌افزار گفتاردرمانی می‌تواند در کلینیک‌های گفتاردرمانی و شنوایی سنجی برای ارائه به مراجعان نیازمند، در مدارس استثنایی برای ارائه به والدین دانش آموزان، در مراکز توانبخشی بهزیستی برای ارائه به والدین و مربیان مددجویان و در لوازم‌التحریر فروشی‌ها و ویدئو کلوپ‌ها برای استفاده عموم عرضه شود. به گفته رستمی، آموزش و پرورش استثنایی، کلینیک‌های گفتاردرمانی و شنوایی سنجی و مراکز توانبخشی ذهنی بهزیستی می‌توانند از این نرم‌افزار بهره ببرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها