موصل، خط پایان تروریست‌ها در عراق

برخی منابع خبری 19 اکتبر (پس فردا) را زمان آغاز عملیات بزرگ موصل اعلام کرده‌اند اما این خبر از سوی منابع رسمی اعلام نشده است.
کد خبر: ۹۵۶۹۶۱

گفته می‌شود در این عملیات قریب به 60 هزار نیروی عراقی اعم از ارتش و پلیس، نیروهای حشد الشعبی (بسیج شیعیان)، پیشمرگه‌های کرد، نیروهای موسوم به حشد الوطنی (بسیج اهل تسنن با 9000 نفر) و حدود 5000نفر از اقلیت‌های عراقی اعم از مسیحی، ترکمن و ایزدی شرکت خواهند کرد. این جدا از حملات هوایی ارتش عراق همراه ائتلاف بین‌المللی خواهد بود. روزگذشته نیروهای عراقی و ائتلاف تحت رهبری آمریکا، حملات هوایی و توپخانه‌ای شدیدی را علیه تروریست‌ها در این شهر آغاز کردند، در این حملات مراکز مشخصی در داخل موصل هدف قرار گرفت. این مساله می‌تواند به منزله شروع عملیات بزرگ موصل باشد.

عملیات موصل مانند آزادسازی فلوجه و تکریت قرار است ابتدا به صورت هوایی و توپخانه‌ای شروع شده و بعد نیروهای زمینی عملیات خود را شروع کنند.

تخمین زده می‌شود بیش از یک میلیون غیرنظامی و بین 4000 تا 5000 نیروی داعش در این شهر حضور داشته باشند. طی روزهای گذشته ارتش عراق با انداختن تراکت‌هایی از مردم موصل خواسته بود شهر را تخلیه کرده یا خود را از اماکن تجمع تروریست‌ها دور کنند.

عملیات موصل بزرگ‌ترین و سرنوشت‌سازترین عملیات ضدتروریستی در عراق خواهد بود که در صورت موفقیت، طومار گروه تکفیری داعش به رهبری ابوبکر البغدادی را در این کشور درهم خواهد پیچید.

برنامه‌ریزی دقیق

موصل دومین شهر بزرگ عراق است. دو سال پیش نیروهای داعش به صورت غافلگیرانه موفق شدند این شهر را با کمترین خسارت و به دلیل فرار مقامات دولتی و سربازان عراقی به تصرف خود درآورند. روزگذشته همزمان با حملات توپخانه‌ای و هوایی، تجهیزات گسترده و تعداد زیادی از نیروهای ارتش عراق از محور الخازر به سمت اطراف موصل به راه افتادند.

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق از یک برنامه‌ریزی دقیق و تقسیم وظایف در این عملیات گفته و افزوده است: «نیروهای الحشد الشعبی و نیروهای پیشمرگه وارد شهر موصل نخواهند شد. بنابراین فقط نیروهای رسمی ارتش عراق مسئولیت نابود کردن داعش در داخل شهر را به عهده خواهند گرفت». هم‌اکنون نیروهای پیشمرگه کرد در شمال و شرق موصل مستقر شده و منتظر شروع عملیات هستند. تاکنون فهرستی از 23 سرکرده مهم گروه تروریستی داعش تهیه شده است که هم‌اکنون در داخل شهر موصل حضور دارند. چندی قبل نیز ابوبکر البغدادی برای دادن روحیه به عناصر تروریست در موصل، برای مدت کوتاهی در انظار عمومی ظاهر شد. در خبرها نیز آمده بود که شنبه داعش یک گروه مخالف را شناسایی و سربه نیست کرده است. این مساله حکایت از شکاف‌های عمیق در درون گروه‌های تروریستی دارد که بزودی تشدید خواهد شد.

عملیاتی سخت

کارشناسان عملیات موصل را سخت توصیف می‌کنند. به همین دلیل برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند موصل برای داعش مساله مرگ و زندگی بوده و بنابراین تمام نیروی خود را مصروف آن خواهد کرد که این شهر را حفظ کند. منابعی خبر دادند که داعش تصمیم دارد با شروع عملیات چاه‌های نفت منطقه (حدود 11 حلقه چاه) را به آتش بکشد.

اینها نشان می‌دهد ممکن است داعش تصمیم به یک مقاومت درازمدت در این شهر بگیرد. در این صورت عملیات موصل طولانی خواهد بود و حتی پیش‌بینی می‌شود این شهر به سرنوشت شهر حلب در سوریه دچار شود. اما اگر نیروهای داعش تصمیم بگیرند برای نجات خود از موصل به سمت مرزهای سوریه فرار کنند، می‌تواند عملیات موصل را کوتاه‌تر کرده و با تخلیه مردم عادی راه را برای پاکسازی شهر هموار کند.

عملیات موصل باید از چند ماه پیش شروع می‌شد اما به دلیل بروز اختلافات سیاسی در داخل و خارج به تعویق افتاد. هم‌اکنون نیز بخشی از این اختلافات به قوت خود باقی است. برای مثال هنوز معلوم نیست سرنوشت آتی این شهر چه خواهد بود و کدام یک از نیروهای حاضر اعم از کردها، شیعیان و اهل تسنن در آینده این شهر دست بالا را خواهند داشت.

از سوی دیگر طی روزهای گذشته ترکیه اصرار داشت در این عملیات به صورت زمینی شرکت خواهد کرد. به گفته مقامات عراقی هدف ترکیه تجزیه بخش‌هایی از خاک عراق و دسترسی به میادین نفتی موصل است. حیدر العبادی تاکید دارد که عربستان سعودی و عراق حق ندارند در عملیات موصل شرکت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها