ریاض و آنکارا، نارفیقان روزهای نیاز

پس از آن‌که رجب طیب‌اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرد اگر ائتلاف بین‌المللی با حضور کشورش در عملیات آزادسازی موصل مخالفت کند، نقشه‌های جایگزین (ب) توسط آنکارا اجرا خواهد شد، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق اعلام کرد به ترکیه و عربستان اجازه دخالت نمی‌دهیم. وی در یک اظهار نظر صریح گفت: روزی که داعش به موصل حمله کرد، ترکیه کجا بود؟ این اظهارات نشان می‌دهد که به دنبال اصرار مقام‌های ترکیه بر ادامه اشغالگری در عراق، تنش میان دو کشور به اوج خود رسیده است .
کد خبر: ۹۵۶۴۵۴

در این میان عربستان سعودی نیز تلاش می‌کند به نوعی دیگر چوب لای چرخ حرکت دولت عراق گذاشته و نگذارد تا دولت و نیروهای مردمی عراق با فراغ بال حمله به موصل را شروع کرده و با موفقیت به پایان برسانند. ثامر السبهان سفیر اخراجی عربستان در عراق، در اظهاراتی گفته بود نیروهای حشد الشعبی حق دخالت در آزادسازی موصل را ندارند؛ موضوعی که ترکیه نیز همان را بر زبان می‌آورد. به‌نظر می‌رسد با نزدیک شدن به عملیات آزادسازی موصل که قرار است تا سه روزدیگر آغاز شود، فشارهای عربستان و ترکیه به این دلیل بالا گرفته است تا نگذارند عراق موصل را از چنگ تروریست‌ها پس بگیرد. العبادی روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر کرکوک با اشاره به مداخله‌های ترکیه و عربستان در امور عراق گفت: چرا وقتی داعش وارد شد و شهرهای ما را ویران و مردم ما را مجبور به کوچ کرد و زنان ما را به بردگی گرفت، آنها به یاری ما نشتافتند؟

این روزها مخالفت با سیاست‌های اشغالگرانه ترکیه به میان کوچه و بازار عراق نیز کشیده شده است. پس از یک تجمع اعتراض‌آمیز مردمی در برابر سفارت ترکیه در بغداد در هفته گذشته، ساکنان استان‌های بصره و میسان در جنوب عراق نیز روز جمعه بعد از نماز، تظاهرات گسترده‌ای را در اعتراض به حضور ترکیه در اراضی عراق برپا کردند. همزمان ده‌ها نفر از اتباع عراقی در لندن پایتخت انگلستان در برابر سفارت ترکیه تجمع کرده و خواستار خروج نظامیان ترکیه از شمال عراق شدند .

فردوس العوادی از نمایندگان پارلمان عراق دیروز گفت آنکارا به دلیل حضور 2000 داعشی تبعه ترکیه در موصل، اصرار دارد در جنگ موصل شرکت کند تا به نوعی بتواند اتباع ترکیه‌ای را نجات دهد. شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل «عصائب اهل الحق» از گروه‌های مقاومت اسلامی عراق معتقد است حضور نظامیان ترکیه در شمال عراق فقط منحصر به پادگان زیلکان در بعشیقه در شمال موصل نیست، بلکه شش پایگاه دیگر نظامی ترکیه در شمال عراق وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها