در دوره اول جشنواره فیلم مقاومت که دبیری آن را حسین وخشوری به عهده داشت، از صداوسیما به عنوان پرتلاش‌ترین و موفق‌ترین نهاد در به تصویر کشیدن ابعاد گوناگون جنگ تحمیلی تجلیل شد.
کد خبر: ۹۵۰۶۹۲

دبیری دومین دوره این جشنواره هم به‌عهده حسین و خشوری بود و جواد شمقدری، جایزه بهترین کارگردانی را برای ساخت فیلم کربلای 5 به خود اختصاص داد.

دبیری سومین دوره این رویداد به‌عهده محمدحسین حقیقی بود. ابراهیم حاتمی‌کیا برای ساخت فیلم‌های دیده‌بان و مهاجر، بهترین کارگردان شد و کمال تبریزی (عبور)، مجتبی راعی (انسان و اسلحه) و رسول ملاقلی‌پور (افق) هم دیپلم افتخار دریافت کردند.

دبیری چهارمین دوره جشنواره را رامین احمدی به‌عهده داشت. عزیزالله حمیدنژاد برای ساخت هور در آتش، بهترین کارگردان شد و خسرو سینایی هم برای ساخت کوچه‌های عشق، دیپلم افتخار دریافت کرد. مهدی فقیه هم برای بازی در هور در آتش، بهترین بازیگر شد.

رامین احمدی دبیر دوره پنجم هم بود، دوره‌ای که کمال تبریزی به‌خاطر ساخت پایان کودکی، بهترین کارگردان شد و مجید مظفری هم برای بازی در سایه‌های هجوم، جایزه بهترین بازیگر را دریافت کرد.

دبیری دوره ششم را حبیب‌الله کاسه‌ساز به عهده داشت. عبدالحسن برزیده برای دکل، بهترین کارگردان شد و علی نصیریان هم برای بازی در بوی پیراهن یوسف، جایزه بهترین بازیگر را به خود اختصاص داد. مهدی فقیه هم به‌خاطر سال‌ها تلاش برای ارائه چهره‌ای زیبا و دلنشین از رزمندگان اسلام در سینما، جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد.

این دوره یکی از پربارترین دوره‌های جشنواره مقاومت بود و فیلم‌هایی چون دکل، حمله به اچ 3، کیمیا، برج مینو، سفر به چزابه، بوی پیراهن یوسف، لیلی با من است و ستارگان خاک در آن حضور داشتند که درنهایت هیات داوران جایزه ویژه‌ای به عوامل فیلم ستارگان خاک اهدا کرد و اثری عنوان بهترین فیلم را به دست نیاورد.

عبدالحسن برزیده، دبیر دوره هشتم بود. رویا تیموریان برای دفتری از آسمان، عنوان بهترین بازیگر را به دست آورد و هیات داوران هم جایزه ویژه خود را به چهار فیلمساز شاخص دفاع مقدس اعطا کرد: رسول ملاقلی‌پور، ابراهیم حاتمی‌کیا، کمال تبریزی و عزیزالله حمیدنژاد.

دبیری دوره نهم جشنواره را علی‌اصغر غلامرضایی به‌عهده داشت. رسول ملاقلی‌پور برای ساخت قارچ سمی، بهترین کارگردان شد و جمشید‌هاشم پور هم برای بازی در سفر به فردا، جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. آزیتا حاجیان هم برای بازی در موج مرده و رویا تیموریان هم برای بازی در قارچ سمی بهترین بازیگران زن شدند.

محمدرضا شرف‌الدین، دبیر دوره دهم این رویداد بود. احمدرضا درویش برای دوئل، بهترین کارگردان شد و فاطمه معتمدآریا هم برای بازی در گیلانه، جایزه ویژه بازیگری را دریافت کرد. جایزه ویژه هیات داوران هم به فیلم‌های گیلانه، اشک سرما و مزرعه پدری رسید.

محمد خزاعی، دبیر دوره یازدهم بود. محمدعلی باشه‌آهنگر برای ساخت فیلم‌های فرزند خاک و بیداری رویاها، بهترین کارگردان شد و حمید فرخ‌نژاد برای بازی در شب واقعه، جایزه بهترین بازیگر مرد را کسب کرد. پانته‌آ بهرام هم برای بازی در بدرود بغداد و هنگامه قاضیانی برای بازی در بیداری رویاها جایزه بهترین بازیگران زن را گرفتند.

خزاعی دبیری دوره دوازدهم را هم به‌عهده داشت. میلاد کی مرام برای بازی در ملکه، بهترین بازیگر مرد و شیرین یزدان بخش برای بازی در بوسیدن روی ماه، بهترین بازیگر زن شد. تندیس بهترین کارگردانی هم به پرویز شیخ طادی برای ساخت روزهای زندگی رسید. بوسیدن روی ماه ساخته همایون اسعدیان، بهترین فیلم مردمی شد و ملکه، ساخته محمدعلی باشه‌آهنگر هم جایزه بهترین فیلم بخش بین‌الملل را به‌دست آورد. در این جشنواره از ابوالقاسم طالبی هم برای ساخت قلاده‌های طلا، تجلیل شد.

دبیر این دوره هم محمد خزاعی بود. ابراهیم حاتمی کیا برای ساخت چ بهترین کارگردان شد و نرگس آبیار هم برای ساخت شیار143 و احسان عبدی پور هم برای ساخت تنهای تنهای تنها، دیپلم افتخار دریافت کردند. بابک حمیدیان برای بازی در چ، بهترین بازیگر مرد و مریلا زارعی هم برای بازی در شیار143 بهترین بازیگر زن شد.

ضمن این‌که پرویز پرستویی هم برای فعالیت مستمر در سینمای دفاع مقدس، جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها