آذربایجان دوشنبه 5 مهر تغییرات قانون اساسی را به همه پرسی گذاشت. این تغییرات شامل 23 ماده قانون اساسی و اضافه شدن شش ماده جدید می‌شود. همه‌پرسی با حضور 117 ناظر بین‌المللی از جمله نماینده‌های پارلمان 35 کشور و اعضای مجمع پارلمانی شورای اروپا برگزار شد و نتایج آن 30 مهر اعلام خواهد شد.
کد خبر: ۹۴۹۷۶۳

آرزو نقی‌یف، کارشناس ارشد سیاسی و امور بین‌الملل آذربایجان در باره هدف این همه پرسی به روزنامه جام‌جم می‌گوید: هدف اصلی تغییرات، ایجاد بستر قانونی و زمینه سریع برای جلب نیروهای جوان به ساختارهای دولتی و پارلمانی برای ایجاد یک دولت چابک و پویاست، موضوعی که در شرایط فعلی یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پیش‌روی کشور است.

به‌گفته وی، برداشتن مانع سنی 25 سال برای شرکت در انتخابات پارلمانی و 35 سال برای نامزدی پارلمان یا پست ریاست جمهوری، زمینه را برای ورود قشر جوان به انتخابات فراهم خواهد کرد.

این کارشناس مقیم باکو در گفت‌وگو با جام‌جم اضافه کرد که دور ریاست جمهوری از پنج سال به هفت سال افزایش می‌یابد. بخش دیگری از تغییرات مربوط به پست‌های جدید معاون اولی و معاونت ریاست‌جمهوری است. همچنین به رئیس‌جمهور اختیار داده می‌شود تا پارلمان را ملغا کند و دستور انتخابات زودرس ریاست جمهوری را بدهد.

نقی‌یف در پاسخ به این که آیا افزایش دوره ریاست جمهوری از فردی که خود در قدرت هست، نوعی اقدامی ضددموکراتیک تلقی نمی‌شود، می‌گوید: این موضوع گرچه اختیارات ریاست جمهوری را افزایش می‌دهد، اما برای کشور که در شرایط نه جنگ و نه صلح به سر می‌برد و 20 درصد اراضی کشور در اشغال ارامنه است، امکان می‌دهد که در شرایط حساس یا وضعیتی که کشور را در بحران قرار دهد، تصمیم سریع گرفته شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها