عربستان سعودی به تمام جهان دروغ می‌گوید

زنان سعودی در جستجوی آزادی

مروری بر آشوب‌سازی‌های عربستان سعودی طی پنج سال گذشته نشان می‌دهد ریاض برخلاف تبلیغات رسانه‌ای مبنی بر ارتقای جایگاه منطقه‌ای‌اش، در جاده انزواگرایی پیش می‌راند.
کد خبر: ۹۴۶۰۵۴
آل‌ سعود در گرداب انزوا

شاخ و شانه کشیدن‌های مقامات سعودی و تلاش برای نقش‌آفرینی به عنوان قدرت منطقه‌ای نه‌تنها دستاوردی در معادله قدرت غرب آسیا برای آل‌سعود نداشته که بنا به دلایل زیر موجبات تنفر افکارعمومی منطقه و جهان از سیاست‌های روان‌پریشانه آل‌سعود را آشکار و ریاض را در گرداب انزوا گرفتار ساخته است. برخی از مهم‌ترین این دلایل عبارتند از:

1ـ حمایت‌ از دیکتاتورهای عرب در اوج بیداری اسلامی که نمونه آن میزبانی بن علی دیکتاتور‌ تونس و حمایت از مبارک تا آخرین لحظات بود.

2ـ دخالت در بحرین و حمایت از رژیم آل‌خلیفه در رویارویی با مردم این کشور

3ـ صرف میلیاردها دلار برای تشکیل، سازماندهی و تسلیح گروه‌های تروریستی

4ـ حمله نظامی به یمن و به خاک و خون کشیدن غیرنظامیان که سبب شد عربستان در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گیرد هر چند بان کی‌مون به علت فشار آل‌سعود گزارش را تغییر داد، اما جامعه جهانی مقامات سعودی را همچنان در فهرست سیاه جای داده است.

5 ـ بی‌کفایتی در اداره حج بویژه فاجعه منا در سال گذشته و تازه‌ترین آن جان‌باختن 30 زائر مصری در مراسم حج امسال.

6 ـ بر هم خوردن روابط مثلث‌گونه این کشور با ترکیه و قطر بویژه افزایش بی‌اعتمادی بین ریاض و آنکارا پس از وقوع کودتا علیه اردوغان و عیان شدن نقش آل‌سعود در حمایت از کودتاچیان

7ـ افزایش نفرت مردم مصر از سیاست‌های سعودی در حمایت از عبدالفتاح‌السیسی و تلاش برای جدا کردن جزایر دوگانه مورد ادعا از خاک مصر

8 ـ افشای نقش عربستان در حوادث یازدهم سپتامبر و مصوبه کنگره در اجازه دادن به خانواده قربانیان برای درخواست غرامت 3/3 تریلیون دلاری از ریاض

9ـ تنفر افکار عمومی اروپا و آمریکا از سیاست‌های عربستان در حمایت از تروریسم و توصیف آل سعود در رسانه‌های غربی به عنوان داعش سفید

10ـ روابط روبه گسترش با رژیم صهیونیستی و فاصله گرفتن از آرمان‌های مردم فلسطین

11ـ نشست علمای اهل سنت در گروزنی پایتخت چچن و اعلام آنها مبنی بر این که وهابیت جایگاهی در بین اهل سنت ندارد و مردود شمردن سیاست‌های تفرقه‌افکنانه سعودی که فریاد اعتراض مقامات ریاض را در پی داشت.

12ـ ناکامی در یمن و در مقابل افزایش قدرت انصارالله بویژه قدرت موشکی حوثی‌ها

13ـ ناکامی در پیشبرد پروژه ایران‌هراسی و به شکست کشاندن توافق ایران با 1+5 موسوم به برجام

14ـ افزایش تنش‌های داخلی در عربستان بویژه خشم فروخورده شیعیان عربستان در پی اعدام شیخ نمر

15ـ کسری بودجه به علت افزایش هزینه‌های سرسام‌آور نظامی و بودجه‌های حمایتی از گروه‌های تروریستی

16ـ عصبانیت عربستان از این‌که ترکیه متحد دیروز ریاض در سوریه با روسیه آشتی کرده و با دمشق مذاکرات محرمانه را آغاز کرده و قطر دوست دیگر عربستان وارد گفت‌وگو با ایران شده است. از طرفی پاکستان نیز همچنان به صدور بیانیه اکتفا کرده است.

17ـ ‌افزایش روزافزون ضریب نفوذ و قدرت ایران در منطقه

با توجه به این شاخص‌ها به نظر می‌رسد آل‌سعود با درک نادرست از عناصر قدرت و میزان تاثیرگذاری آنها در هر دو سطح قدرت سخت و قدرت نرم، بازنده معادله قدرت بوده، به جای افزایش جایگاه منطقه‌ای و یارگیری، دچار تنزل جایگاه شده و انزوای بیشتری را برای خود در منطقه و جهان رقم زده است.

دکتر مراد عنادی - مدیرمسئول

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رزمنده
-
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۷
۰
۰
عالی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها