14 دلیل که باید برای مبارزه با کالای قاچاق به آنها توجه کرد

آتش بر خرمن قاچاق

در مورد پدیده قاچاق، مسئولان آمارهای جورواجور و متفاوت ارائه می‌دهند ولی آنچه مسلم است طبق اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا فقط 10درصد آن شناسایی می‌شود و طبق آمار غیررسمی 2 تا 3 درصد. بد نیست ویژگی‌های این پدیده را با هم مرور کنیم شاید راحت‌تر بتوانیم جواب این سوال را پیدا کنیم که چرا باید قاچاق را جلوی چشم همه آتش زد؟
کد خبر: ۹۴۶۰۴۲
آتش بر خرمن قاچاق

1- نقض حریم اقتصادی کشور: در هر کشوری بازار، ناموس اقتصادی آن کشور است و اجازه ورود به آن را به هر کسی و براحتی نمی‌دهند. کالای قاچاق بدون اجازه به این حریم اقتصادی سرک می‌کشد و آن را نقض می‌کند.

2- تعطیلی کارخانجات: برای از بین بردن کشورهای همسایه ما داعش نظامی و امنیتی به وجود آمده ولی برای کشور ما این فضا برای دشمن فراهم نشده است. ضعف فرهنگ استفاده از کالای داخلی فرصت خوبی برای دشمنان به وجود آورده تا به قتل و عام اقتصادی بپردازند. قاچاق باعث تعطیلی (بخوانید مرگ) واحدهای تولیدی می‌شود. همان‌طور که داعش با کشتن انسان‌ها در پی تصرف خاک سرزمین آنهاست، قاچاق با از بین بردن کارخانه‌های تولیدی، در پی تصرف بازار کشور است.

3- سارق: کالای قاچاق تعرفه و حقوق گمرکی را به خزانه کشور پرداخت نمی‌کند که به نوعی سرقت از بیت‌المال است. بنابراین قاچاقچی، یک سارق است.

4- فرار از مالیات: کالای قاچاق از زیر پرداخت مالیات هم فرار می‌کند چون از مبادی رسمی نیامده و به شکل رسمی توزیع و به فروش نمی‌رسد بنابراین در اینجا هم حق دولت و مردم از دریافت مالیات تضییع می‌شود.

5- تحمیل هزینه: حدود 17 سازمان حکومتی برای مبارزه با قاچاق نقش دارند که هزینه‌های سربار زیادی را به دولت تحمیل می‌کند. وزارت بهداشت، وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، گمرک، سازمان حفاظت محیط‌زیست، میراث فرهنگی، بانک مرکزی، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، شیلات، نیروی انتظامی، دادگستری، تعزیرات حکومتی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت اطلاعات، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و... به نوعی درگیر قاچاق کالا هستند. اضافه کنید هزینه‌های شناسایی، کشف، انبارداری، فروش کالای کشف‌شده!!!، معدوم کردن، پاداش مجریان و... .

6- مضر: مواد خوراکی و آشامیدنی که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند تحت نظارت سازمان‌های نظارتی مثل وزارت بهداشت و استاندارد قرار نمی‌گیرند و طبق اعلام این سازمان‌ها امکان آلوده بودن این مواد بسیار زیاد است.

7- بدون پشتوانه: بسیاری از کالاهای قاچاق چون از مبادی رسمی و از طریق قانونی وارد کشور نشده‌اند خدمات پس از فروش و برگه ضمانت‌نامه ندارند یا گاه ضمانت‌نامه تقلبی دارند که در بلندمدت هزینه‌های زیادی را به خریداران تحمیل می‌کند.

8- شاید غیرحلال: امکان استفاده از موادی که در نظر ما دارای حرمت هستند در کالای قاچاق بخصوص مواد خوراکی و آرایشی بسیار محتمل است. به عنوان مثال استفاده از ماشین‌آلاتی که مشروبات الکلی تولید می‌کنند برای تولید نوشیدنی‌های غیرالکلی دارای اشکال است. نمونه‌هایی از این محصولات که توسط یکی از شرکت‌های مشروب‌سازی ترکیه‌ای تولید شده در بازار کشور موجود است.

9- عامل بیکاری: قاچاق باعث بیکاری بسیاری از کارگران کارخانه‌های داخلی می‌شود. کارگرانی که باید وقتشان صرف تولید کالاهای مورد نیاز مردم شود، نظاره‌گر خرید کالای قاچاق توسط مردم هستند.

10- آمر به منکر: یکی از مضرات قاچاق این است که مردم را به فعالیت‌های اقتصادی زیرزمینی سوق می‌دهد و دیگران را تشویق می‌کند با توجه به سود بیشتر از این طریق تجارت کنند لذا فعالیت سالم اقتصادی به حاشیه رانده می‌شود.

11- فرهنگ‌سازی منفی: برخی کالاهای قاچاق مثل لباس، لوازم‌التحریر، کفش و... حاوی تصاویر و فرهنگ‌های مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی ما هستند که بیشتر بر قشر کودک و نوجوان تمرکز دارند.

12- تضعیف تولید داخل: قاچاق خنجری است که از پشت بر کمر تولید ملی وارد می‌شود که باعث ناتوانی و ضعف در تولید داخلی می‌شود.

13- قانون‌شکن: مهم‌ترین ویژگی قاچاق این است که غیرقانونی وارد کشور می‌شود و قوانین کشور را نقض می‌کند. بنابراین قانون‌شکن است و قانون‌شکنی هم جریمه دارد.

14- مجرم: و بالاخره این‌که طبق ماده 57 قانون مبارزه با قاچاق، قاچاق یک جرم اقتصادی است.

شما باشید با این مجرم چکار می‌کنید؟ البته قانون تکلیف را مشخص کرده است. در ماده 57 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمده است اگر فروش کالای قاچاق در کشور به تولید داخلی و تجارت قانونی لطمه می‌زند، باید معدوم شود.

اکبر ابدالی‌محمدی

عضو انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها