مقام معظم رهبری دیروز نسبت به اختلافات آماری گلایه کردند و خواستار حل این مشکل شدند. فرمایش رهبر معظم انقلاب ابعاد گسترده‌ای دارد که در طول سال‌های اخیر از چشم مسئولان مغفول مانده است. بزرگ‌ترین مشکل کشور در بخش آمار این است که آمار مصرف و تولید محصولات داخلی را نداریم و همین مساله باعث شده تا کالاهای وارداتی جای کالاهای ایرانی باکیفیت را در بازار بگیرد. برخی کشورهای غربی که محصولات آنها از نظر کیفیت اصلا قابل رقابت با محصولات ایرانی نیست، توانسته‌اند بازارهای صادراتی خود را قوت ببخشند و همه محصولات تولیدی‌شان را یا مصرف کنند یا در بازار صادراتی عرضه کنند.
کد خبر: ۹۴۵۰۶۳

برخی کشورها نیز توانستند با پیش‌فروش محصولاتشان اقتصاد خود را تقویت کنند، اما در ایران این انسجام اطلاعاتی و آماری وجود ندارد. در سال‌های گذشته شاهد گرانی سیب‌زمینی، پیاز، پسته و محصولات کشاورزی دیگر بودیم که این افزایش قیمت به‌دلیل بی‌برنامگی در تولید بود. دولت در همه زمینه‌ها حضور دارد و سال‌هاست که با شعار کوچک‌سازی کار خود را ادامه می‌دهد در حالی که درکشورهای پیشرفته، تولید توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، اما دولت‌ها برای آنها بازار فراهم می‌کنند و حمایت‌هایی را در این زمینه دارند تا تولید با اطمینان‌خاطر انجام شود.

در ایران آمار و اطلاعات در مصرف داخلی بعضا با 40 درصد اختلاف انجام می‌شود و این نشان‌دهنده بی‌برنامه بودن در تولید بخش‌های مختلف است. اگر طرح آمایش سرزمین و همچنین برنامه‌ریزی تولید توسط دولت انجام شود، قطعا شاهد تثبیت قیمت‌ها و در برخی موارد شاهد کاهش آن خواهیم بود اما تولیدکننده هم باید تولید کند و هم به‌دنبال بازار فروش باشد.

یکی از راه‌حل‌های رفع اختلافات آماری، سپردن آمار به دست بخش خصوصی است. بخش خصوصی اگر فعالیت خود را درست انجام نداد، دولت مختار است با این موضوع برخورد کند، اما این‌که دولت برای خود آماری تولید کند، قطعا موردتوجه نخواهد بود. اختلافات آماری در رشد اقتصادی سال گذشته توسط مرکز آمار که آن را مثبت اعلام کرده بود و مرکز پژوهش‌های مجلس که آن را منفی اعلام کرد، گواه این موضوع است. اساسی‌ترین نیاز اقتصاد، آمار است و تا زمانی که این بخش دارای شفافیت‌های لازم نباشد، هیچ رشد پایداری اتفاق نخواهد افتاد به همین منظور بنده تا زمانی که در اتاق بازرگانی ایران بودم، یک مرکز آمار بخش خصوصی را پایه‌گذاری کردم تا این پایش توسط چنین بخشی انجام شود و امیدوارم تا پایان سال به نتیجه برسد.

محسن جلال‌پور

رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها