نیمی از ایرادات قراردادهای نفتی هنوز اصلاح نشده است

باوجود پیگیری‌های کارشناسان و نمایندگان مجلس برای اصلاح مصوبه دولت درباره قراردادهای نفتی با توجه به تذکرات 15گانه دفتر مقام معظم رهبری، همچنان هشت محور از این تذکرات به صورت کامل یا نسبی در این مصوبات مورد توجه قرار نگرفته است.
کد خبر: ۹۴۲۰۶۳

به گزارش فارس، همزمان با رسانه‌ای شدن متن مصوبات جدید دولت درباره قراردادهای نفتی که در جلسه 7 شهریور به تصویب رسید ـ که اصلاح مصوبه قبلی دولت در این زمینه یعنی مصوبه 13 مرداد محسوب می‌شود ـ مهم‌ترین سوال جامعه و کارشناسان این است که نسبت مصوبات با تذکرات 15‌گانه دفتر مقام معظم رهبری برای اصلاح مصوبه دولت درباره قراردادهای نفتی در چیست.

با وجود تلاش‌های دولت، بسیاری از محورهای 15گانه مدنظر مقام معظم رهبری در مصوبات جدید مورد توجه قرار نگرفته بود. در نتیجه با تداوم انتقادات کارشناسان و نمایندگان مجلس در زمینه نقاط ضعف مدل جدید قراردادهای نفتی و بی‌توجهی به تذکرات رهبر معظم انقلاب درباره این موضوع و با هماهنگی رئیس مجلس و وزیر نفت، دولت بار دیگر نسبت به بررسی مجدد مصوبات خود در زمینه قراردادهای نفتی با عناوین «شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز» به‌عنوان مصوبه اصلی و «نحوه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادهای نفتی» به‌عنوان مصوبه دوم اقدام کرد و اصلاحات این مصوبات را در جلسه 7 شهریور به تصویب رساند.

بررسی اصلاحات صورت گرفته در این مصوبات نسبت به مصوبات 13 مرداد نشان می‌دهد که مجموعا دو تبصره به مصوبه اول یا همان مصوبه اصلی شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادها اضافه و چهار ماده این مصوبه نیز اصلاح شده است. همچنین چهار ماده به مصوبه نظارت بر انعقاد و اجرای قراردادها اضافه و یکی از مواد این مصوبه نیز اصلاح شده اما در مجموع، هشت مورد از تذکرات رهبری مورد توجه قرار نگرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها