در گفت‌وگوی جام‌جم با مسعود نوابی؛ کارگردان

از موفقیت «فروشنده» راضی‌ام، اما ...فیلم «سایه» به کارگردانی مسعود نوابی و تهیه‌کنندگی بهنام شهیدی از سوم شهریور در سینماها روی پرده رفته است.
کد خبر: ۹۴۱۵۷۶
در گفت‌وگوی جام‌جم با مسعود نوابی؛ کارگردان

این فیلم که بازیگران شاخصی چون رضا کیانیان، فاطمه گودرزی، شبنم مقدمی، دیبا زاهدی، پدرام شریفی و... دارد با نگاهی جدید از مضمون تکراری مثل روح خارج شده از جسم بعد از کما بهره می‌برد.

با کارگردان و یکی از بازیگران این فیلم که همزمان با فیلم پرفروش «فروشنده» به اکران عمومی درآمده در خصوص وضعیت اکران، قصه و... گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید...

مهندسی عمران را رها کردم

پدرام شریفی بازیگری است که به‌دلیل علاقه‌اش به بازیگری تحصیل در مهندسی عمران را رها می‌کند و با شرکت در کلاس‌های استاد سمندریان خود را در حوزه تئاتر تثبیت می‌کند. او درباره همکاری‌اش با فیلم سینمایی سایه به جام‌جم می‌گوید: اردیبهشت سال گذشته از دفتر آقای شهیدی (تهیه‌کننده فیلم) با من تماس گرفتند و وقتی آنجا را رفتم و از چند و چون کار اطلاع پیدا کردم با کمال میل آن را پذیرفتم. نقش من در این فیلم نقش اصلی است. ضمن این‌که کست کار هم (رضا کیانیان، ثریا قاسمی، شبنم مقدمی و...) حرفه‌ای بودند.

او با اشاره به موقعیت پیچیده نقشش توضیح می‌دهد: سایه داستان عاشقانه‌ای درباره دختر و پسری است که می‌خواهند با هم ازدواج کنند، اما پدر دختر ممانعت می‌کند و...البته موقعیت بازی‌ام کمی مشکل بود. چون داستان در بخش‌هایی حالت متافیزیکی به خود می‌گیرد که در سینمای ما کمتر شناخته شده است. شخصیتی که من آن را بازی کردم در جاهایی فکر می‌کند آیا چیزی که بر او گذشته واقعیت بوده یا خیال. او پسری هنرمند و عاشق است و من توانستم موقعیتش را درک کنم.

این بازیگر جوان که ایفای نقش در فیلم‌هایی چون «بادیگارد» و «سیانور» را هم در کارنامه‌اش دارد در مورد کار با بازیگران مقابلش توضیح می‌دهد: سایه اولین کار سینمایی من و بنابراین اولین مواجهه‌ام با بازیگران شاخصی چون ثریا قاسمی، رضا کیانیان و... جلوی دوربین بود. من در این کار به این نتیجه رسیدم که هر چه عوامل گروه حرفه‌ای‌تر باشند کار راحت‌تر می‌شود. وقتی طرف من کسی مثل رضا کیانیان و پرویز پرستویی است از همان ابتدا نصف راه را رفته حساب می‌کنم. تجربه بازی با این عزیزان برای من بیشتر یک فرصت بود تا این‌که بترسم و خودم را ببازم. شریفی در مورد دیده شدن فیلم در این فصل از اکران و همزمانی اش با فروشنده بیان کرد: کیفیت فیلم است که دیده شدن یا نشدنش را تعیین می‌کند، اما من کلا به این نتیجه رسیدم که وقتی فیلم خوبی روی اکران است مردم برای سینما رفتن اشتیاق بیشتری نشان می‌دهند. در کل امیدوارم اتفاقات خوبی برایش بیفتد.

سایه را دوست دارم

مسعود نوابی کارگردان سینما و تلویزیون که آثاری چون «متل قو»، «کلاهی برای باران»، سریال «آهوی ماه نهم»، «دردسر والدین» و... را در کارنامه کاری خود دارد با تاکید بر این که سایه را دوست دارد به جام‌جم می‌گوید: روند ساخت سایه این‌طور بود که آقای شهیدی (تهیه‌کننده) داستان فیلم را داشتند و من آن را بازنویسی کرده و تغییراتی روی آن انجام دادم تا برای ساخت آماده شد. این فیلم ساختار خوبی دارد و قصه جدید و به‌روز دارد. در ده دقیقه ابتدایی فیلم فکر می‌کنیم با یک قصه تکراری روبه‌رو هستیم، اما وقتی فیلم ادامه پیدا می‌کند؛ وارد فضایی می‌شویم که جدید است. او در مورد هدفش از ساخت فیلم توضیح می‌دهد: راستش را بخواهید برای ساخت این فیلم دنبال هدف خاصی نبودم. این افکار ایده آلیستی متعلق به فیلمسازانی است که پولشان از پارو بالا می‌رود.

من به فکر فروش فیلمم هستم. چون در فیلم قبلی‌ام ضرر کردم و واقعا نمی‌خواستم نابود شوم. انتخاب بازیگر این فیلم به‌عهده یدالله شهیدی (پدر تهیه‌کننده فیلم) بود و من در این زمینه نقشی نداشتم. ما در حال حاضر در تهران ظاهرا ده سالن داریم، اما واقعا ده تا هم نیست، یعنی فقط پردیس کوروش و ماندانا که آن هم سرگروهمان است. چون در باقی سالن‌ها یک یا دو سانس فیلم اکران می‌شود که اصلا به حساب نمی‌آید! ما غیر از مشهد در هیچ شهرستانی اکران نداریم! در مجموع تعداد سالن‌های کشور نسبت به تعداد فیلم‌هایی که سالانه ساخته می‌شود کم است و کسی هم به فکر این مساله نیست، اما در مورد فیلمم اطمینان دارم مردم از دیدن سایه لذت می‌برند. من امیدوارم در شرایط اکرانی که داریم فیلم از طریق تبلیغ دهان به دهان به فروش خوبی برسد. این واقعیت است که فیلم فروشنده باقی فیلم‌های روی اکران را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. اگر می‌دانستیم فیلممان با فروشنده اکران می‌شود کلا به زمان دیگری موکولش می‌کردیم. از موفقیت فیلم فروشنده راضی هستم اما ما واقعا بدشانسی آوردیم. قبل از اکران ما به فروش دو میلیاردی فکر می‌کردیم اما با این وضع بعید می‌دانم به فروش خوبی دست پیدا کنیم.

رضا کیانیان در نقش سرگردی خشن

رضا کیانیان بازیگری است که به‌خاطر جسارت در ایفای نقش‌های متفاوت همواره مورد تحسین خیلی‌ها قرار گرفته. او با بازی در فیلم «تمام وسوسه‌های زمین» زنده‌یاد سمندریان پا به عالم حرفه‌ای سینما گذاشت و خیلی زود به یکی از بازیگران طراز اول سینمای ایران تبدیل شد.

او در نوروز امسال فیلم «کفش‌هایم کو» کیومرث پوراحمد را روی پرده داشت که در آن ایفاگر نقش پیرمردی بود که در آستانه آلزایمر قرار دارد. او در دومین فیلم سینمایی که امسال روی پرده رفته نقش سرگرد ساجدی را بازی می‌کند که با رفتاری خشک و اندکی خشونت از ازدواج دخترش با پسری که به او علاقه‌مند است، ممانعت می‌کند.

ساناز قنبری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها