همه ی ما در این شرایط قرار گرفته ایم، زمانی که فقط دلمان یک برگر یا یک میلک شیک و یا یک پرس سیب زمینی سرخ کرده می خواهد و دیگر هیچ؛ اما چرا گاهی اوقات هوس شدید به این جور مواد غذایی پیدا می کنیم؟ معنی این هوس ها چیست؟
کد خبر: ۹۴۱۲۲۰
5 هوس غذایی که نشانه ی بیماری است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از آوای سلامت، یک باور جمعی وجود دارد که زمانی که شخص هوس غذایی می کند، این نشانه ی کمبود تغذیه ای ست. البته متأسفانه مطالعات علمی کمی در رابطه با ارتباط هوس ماده ی غذایی و کمبود تغذیه ای وجود دارد. سوال دیگری که وجود دارد این است که چرا زمانی که هوس چیزی خاص می کنیم، اگر علت کمبود تغذیه ای ست، چرا هوس بستنی و شکلات می کنیم اما هوس سیب یا کلم نمی کنیم؟ می توان گفت یکی از علت های آن، تمایل مردم به غذاهای غنی از کربوهیدرات، چربی و شکر است.

این به این معنی نیست که هوس کردن چیزی غیر واقعی است. بلکه زمانی که شما هوس پیتزا می کنید، در واقع در یک شرایط روحی و احساسی، به دنبال یک خوراکی راحت و در دسترسی هستید که این احساس را در شما ایجاد کند. دیگر مطالعات نشان می دهند هوس کردن نتیجه ی استفاده از رژیم غذایی یکنواخت و محدود در یک دوره ی طولانی است.


بنابراین می توان نتیجه گرفت هوس کردن به 3 دلیل می تواند به وجود آید. 1. کمبودهای تغذیه ای 2. به دلیل شرایط و نیازهای احساسی و روحی 3. استفاده از رژیم های محدود و یکنواخت در طولانی مدت

هوس آب (تمایل به نوشیدن آب)

نوشیدن آب زیاد می تواند نشانه ی دیابت باشد.

تشنگی شدید می تواند از اولین نشانه دیابت باشد. اما این به این معنی نیست که زمانی که شما در اثر تمرین و کار شدید احساس تشنگی کردید، نشانه دیابت باشد. می توان گفت تشنگی شدید که به همراه ادرار زیاد باشد می تواند از نشانه های اولیه ی دیابت باشد. در اصطلاح پرنوشی و پرادراری.

زمانی که شما دیابت داشته باشید، قند اضافه در خون شما وجود دارد و نیاز است تا کلیه ها به میزان بسیار زیاد کار کنند تا بتوانند گلوکز اضافه را جذب و فیلتر کند. اما گاهی میزان قند خون به حدی افزایش می یابد که کلیه ها با افزایش کارکرد خود، نمی توانند تمامی قند موجود در خون را بازجذب کنند. بنابراین میزانی از قند وارد ادرار می شود. بنابراین افزایش در دفع ادرار، نیاز بدن به دریافت آب را افزایش می دهد و این سبب تشنگی بیشتر می شود.

هوس نمک کردن (تمایل به مصرف بیشتر نمک)

مصرف نمک زیاد می تواند نشانه ی بیماری آدیسون باشد.

ما نمک مصرف نمی کنیم چون به مقادیر بیشتری از آن نیاز داریم. در حقیقت بیشتر ایرانی ها، مقادیر نمک بیشتر از آنچه باید روزانه دریافت کنند، مصرف می کنند. در واقع در بین بعضی از ما، کسانی هستند که به دلیل بیماری آدیسون نمک بیشتری دریافت می کنند. در این افراد، غده ی آدرنال (غده ای که بر روی کلیه ها نشسته) مقادیر کافی هورمون ترشح نمی کند و این هورمون ها بسیار مهم هستند. از جمله هورمون های مهمی که توسط آدرنال ترشح می شود، کورتیزول و آلدوسترون می باشد. از مهمترین وظایف کورتیزول، پاسخ به استرس و از مهمترین وظایف آلدوسترون، کنترل فشار خون می باشد. در صورت وجود بیماری آدیسون و بی توجهی و عدم درمان آن، فشار خون در این افراد به طور ناگهانی افت شدید پیدا می کند. بنابراین اگر از دسته افرادی هستید که به تازگی تمایل به دریافت بیشتر نمک دارید و این تمایل مداوم و به همراه سایر علائم بیماری آدیسون است، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

هوس یخ کردن (تمایل به مصرف یخ)

تمایل به مصرف یخ می تواند نشانه ی کم خونی باشد.

تمایل به مصرف چیزهایی که از لحاظ تغذیه ای ارزشی ندارند، مانند یخ، کاغذ، خاک، گچ، پیکا نام دارد. اگرچه تمایل به مصرف این دسته چیزها، به خوبی مشخص نشده اما نتایج مطالعات، دلیل آن را دریافت مقادیر نامناسب آهن ذکر کرده اند. در مقاله ای جدید در مجله ی پزشکی نشان می دهد جویدن یخ، سبب افزایش جریان خون به مغز می شود و این شرایطی است برای جبران کمبود آهن.

هوس شکلات کردن (تمایل به مصرف شکلات)

تمایل به مصرف شکلات می تواند نشانه کمبود ویتامین های گروه B و منیزیم باشد.


دلایل زیادی وجود دارد که ما تمایل بسیار زیادی به مصرف شکلات داریم. شاید بعضی افراد بگویند چون خوشمزه است تمایل به مصرف آن نیز زیاد است. اما یکی از دلایل آن می تواند به علت کمبود منیزیم در بدن باشد. منیزیم عنصری است که برای عملکرد خوب بافت ها و عملکرد فیزیکی بدن لازم است. البته شکلات تنها منبع خوب منیزیم نیست. سبزیجات برگ سبز تیره و همچنین دانه ها و مغزها، ماهی، لوبیا سویا و آووکادو از منابع غنی منیزیم هستند.

با وجود غنی بودن منابع دیگر، اگر علت کمبود منیزیم است، چرا ما هوس سایر منابع سالم منیزیم نمی کنیم و هوس شکلات می کنیم؟ از نظر متخصصین یکی از علت های آن می تواند وجود شکر و کافئین در شکلات باشد.

یکی دیگر از دلایلی که هوس شکلات می کنیم، کمبود ویتامین B است. زیرا خوراکی های شیرین سبب تقویت مغز و بهبود عملکرد مغزی می شود. ویتامین های گروه B نقش گسترده ای در عملکرد سلول ها و تولید انرژی در بدن دارند.

به گفته ی یکی از متخصصین، زمانی که ما شکلات می خوریم، شکر و کافئین را همزمان دریافت می کنیم و سطح هورمون دوپامین در مغز یکباره افزایش یافته و به علت افزایش سطح گلوکز در مغز، ما احساس خوبی می کنیم و احساس انرژی بیشتر می کنیم.

هوس سیب زمینی سرخ شده کردن (تمایل به مصرف سرخ کردنی ها)

تمایل به مصرف سیب زمینی سرخ شده می تواند نشانه کمبود امگا 3 باشد.

اشتیاق به مصرف چربی و روغن می تواند نشانه ی کمبود امگا 3 در بدن شما باشد و در بین خوراکی های چرب و روغنی، مصرف سیب زمینی سرخ شده پیشتاز است. به این معنی که زمانی که افراد کمبود امگا 3 داشته باشند، هوس خوراکی ای مثل سیب زمینی سرخ شده می کنند نه سایر منابع سالم امگا 3. این در حالی است که منابع سالم چربی ها ماهی سالمون، مغزها، دانه ها و روغن زیتون است.

سخن پایانی

اگر شما تمایل به مصرف خوراکی ای خاص دارید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید. زیرا چنانچه شما کمبود ماده ی مغذی ای داشته باشید، نشانه های مختلفی وجود دارد که می تواند این قضیه را اثبات کند. هر فرد بهتر می تواند بدن خود را بشناسد و چنانچه علائمی وجود دارد که در گذشته نبوده و غیر طبیعی است، قبل از هرگونه اقدام خودسرانه، با پزشک خود مشورت کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
كارمند مفلس
-
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
۰
۰
اگر كسی به 5 مورد ذكر شده علاقه داشته باشه چی
سارا
-
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
بیماره دیگه

نیازمندی ها