این شرکت از طراحی و ساخت خودروی خاصی خبر داده که در بخشهای مختلف آن از صفحات بسیار سبکی استفاده شده که ترکیبات گرافینی مهم ترین بخش آن را تشکیل میدهد. هر جا از گرافین صحبت میشود، به یاد استحکام و سبکی چشمگیر آن میافتیم. حتی بسیاری از دانشمندان از گرافین به عنوان جادوی قرن بیست و یکم یاد میکنند. حالا از این معجون جادویی در خودروی اسپرت سرعتی استفاده شده که در نوع خود در دنیا بینظیر است.
طراحان این خودرو که BAC Mono نام دارد، در بخشهای مختلف آن ـ ازجمله صفحات پشتی ـ از این ماده استفاده کردهاند. BAC Mono یک خودروی تکسرنشینه در رده فرمول سرعت است که در ساخت بخشهای مختلف آن از پیشرفتهترین فناوریهای دنیای سرعت استفاده شده است. تمام این ابتکار عملها موجب شده این خودرو، نخستین ابرخودروی تک سرنشین در جهان لقب بگیرد که مجوز تردد در جادهها را کسب کرده و از این رو باید منتظر ماند تا بزودی شماری از آنها را در جادههای سراسر جهان مشاهده کنیم.
کار روی این خودرو از سال 2011 آغاز شده و حالا ضمن آن که نواقص فنی و ساختاری آن برطرف شده، به عنوان محصولی متفاوت و جذاب در دنیای خودرو شناخته میشود.
اما چرا استفاده از گرافین در این خودرو تا این حد مهم و خبرساز شده است؟
گرافین متشکل از لایههای کربن به ضخامت تنها یک اتم است. آزمایشهای بی شماری روی این ماده صورت گرفته و مشخص شده در قیاس با فیبر کربنی استاندارد به طرز چشمگیری سبکتر و مقاومتر است. ارزیابیهای صورت گرفته از طرف محققان این شرکت نشان میدهد با استفاده از گرافین، وزن نهایی چنین خودروهایی تا 20 درصد کاهش خواهد یافت. همچنین نباید از یاد برد که گرافین تا 200 بار مستحکمتر از فولاد است.
به باور محققان، گرافین آزمایش خود را در بهبود عملکرد خودرو بویژه عملکرد حرارتی آن پس داده و حالا نوبت آن رسیده که با انجام آزمایشهای بیشتر، مقدمات استفاده هر چه گستردهتر از این ماده در صنایع خودروسازی فراهم شود.
منبع: compositesmanufacturingmagazine
مترجم: مهدی پیرگزی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم:
رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر رادیو مقاومت در گفت گو با "جام جم"
اسماعیل حلالی در گفتوگو با جامجم: