پورابراهیمی در گفت و گو با جام جم‌آنلاین:

دولت در برنامه ششم دنبال آرزوهایش بوده با انشاءالله گفتن مشکل حل نمی شود

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم برنامه ششم را به تعبیری"مدینه فاضله دولت" عنوان کرد و گفت: واقعیت ها دربرنامه ششم دیده نشده است و دولت آرزوها و آرمانهایش را دیده است؛ ایده آل هایش را در نظر گرفته و به این ترتیب برنامه ششم آرمانی و آرزویی است.
کد خبر: ۹۳۳۰۲۸
دولت در برنامه ششم دنبال آرزوهایش بوده  با انشاءالله گفتن مشکل حل نمی شود

محمد رضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار جام جم آنلاین، با اشاره به وجود اشکالات شکلی و محتوایی در برنامه ششم توسعه، گفت: چندی پیش رییس جمهوراعلام کرد که دولت می خواهد لایحه قبلی برنامه ششم را که به مجلس نهم ارایه داده بود را ادامه بدهد، مفهوم شکلی این سخن این است که صدور احکامی برای تدوین برنامه ششم توسعه است،اما آقای نوبخت بدون هماهنگی با رییس جمهور و هیات وزیران اصلاحیه ای را در برنامه ششم اعمال کرد و به مجلس فرستاد که از نظر شکلی برای قابل قبول نبود.

وی ادامه داد: طبق قانون رییس جمهور می بایست لایحه را امضا می کرد و برای دفاع از آن به مجلس می آمد اما علیرغم این موضوع رییس مجلس اعلام کردند که طبق رایزنی های صورت گرفته قرار شده است که رییس جمهور نیز لایحه را امضا کند تا از نظر شکلی مشکلی نداشته باشد.

نماینده مردم کرمان در مجلس دهم با اشاره به اینکه آنچیزی که تحت عنوان لایحه برنامه ششم به مجلس دهم ارسال شد حتی مورد انتقاد برخی وزرا و نمایندگان دولت است، تصریح کرد: زمانی که در کمیسیون لایحه را بررسی می کنیم برخی وزرا و نمایندگان آنها می گویند برخی از مواد برنامه را قبول نداریم؛این رویکرد نشان دهنده این است که لایحه در هیات وزیران به تصویب نرسیده است و صرفا لایحه با نگاه سازمان برنامه و بودجه نوشته شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دهم در ادامه به مشکلات محتوایی لایحه برنامه ششم اشاره کرد و اظهار داشت: دولت در این لایحه پیشنهاد داده است که می خواهیم به نرخ 8 درصد رشد،7 درصد بیکاری و8/9 درصد تورم برسیم،این در حالی است که واقعیت های اقتصادی ایران بیانگر این است که شرایط کشور ما در عرصه اقتصادی عادی نیست وشرایط رکود داریم بنابراین اولویت اول ما باید خروج از رکود باشد.

به گفته پورابراهیمی، برنامه زمانی است که شرایط عادی داشته باشیم تا بخواهیم ارتقا را برنامه ریزی کنیم،این در حالی است که دولت بدون نگاه به داده های زمانی فعلی برنامه ششم را ارایه داده است.

نماینده مردم کرمان در مجلس دهم ادامه داد: متوسط نرخ رشد ما ظرف 5 سال اخیر حداکثر 2 درصد بوده است کشوری که نرخ رشد متوسطش دودرصد است چگونه می تواند درسال آینده به نرخ رشد 8 درصد برسد،با انشاءالله انشاءالله گفتن که مشکل حل نمی شود.

وی برنامه ششم را به تعبیری"مدینه فاضله دولت" عنوان کرد و گفت: واقعیت ها دربرنامه ششم دیده نشده است و دولت آرزوها و آرمانهایش را دیده است؛ ایده آل هایش را در نظر گرفته و به این ترتیب برنامه ششم آرمانی و آرزویی است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه بین اهداف طراحی شده در برنامه ششم سازگاری وجود ندارد،تصریح کرد: وقتی می گوییم نرخ رشد 8 درصد، باید بدانیم حجم نقدینگی اقتصاد افزایش یابد که آثار تورمی آن را نیز باید در نظر بگیریم و حتما اجتناب ناپذیر است.در جدول منابع برنامه ششم واقعیت میدانی نیست که بتوانیم منابع را در اقتصاد ایران تجویز کنیم.

رییس کمیسیون اقتصادی نادیده گرفتن سیاست های اقتصاد مقاومتی را در برنامه ششم از دیگر اشکالات محتوایی برنامه عنوان کرد و افزود: این در حالی است که سیاست های اقتصاد مقاومتی باید روح حاکم بر برنامه باشد.

وی در مورد درخواست مرکز پژوهش ها از نمایندگان مبنی بر رد کلیات برنامه ششم در مجلس گفت: ما دو راه در پیش داریم؛در صورتی که کلیات را رد کنیم دولت اعلام می کند که ما برنامه دادیم اما مجلس همکاری نکرده و آن را رد کرد و در این صورت عملا آن چیزی که دولت به دنبال آن بود یعنی بدون برنامه بودن ،به خواسته اش می رسد به دلیل اینکه معتقدم از ابتدا نیز دولت چندان رویکرد برنامه ای نداشت.

پورابراهیمی راهکار دوم را تایید کلیات برنامه ششم عنوان کرد و اظهار داشت: پیشنهادمان این است که کلیات را در مجلس تایید کنیم و در جزییات بند به بند چند ماه کار کارشناسی و تخصصی انجام دهیم و در واقع تلاش و زحمتی را که دولت می بایست در این زمینه انجام می داد مجلس متقبل شده و به دوش بکشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها