همان طور که رعایت اخلاق در فضای حقیقی بر اساس اصول انسانی، اسلامی و اجتماعی اهمیت دارد، در فضای مجازی هم ضروری و بلکه مفید است. اشکال از آنجا به وجود آمد که بین فضای مجازی و فضای حقیقی اختلاف قائل شدیم. اعتقاد به این مساله نداریم که این دو فضا از نظر اتحادی فرقی با هم ندارند. یعنی به همان صورت که در فضای حقیقی خداوند شاهد اعمال ماست و باید اصول اخلاقی و اسلامی را رعایت کنیم، به همان اندازه در فضای مجازی هم باید خداوند را شاهد بر رفتار خویش ببینیم.
کد خبر: ۹۲۷۳۱۲

برای خیلی از انسان‌هایی که دوست دارند اخلاق در جامعه جاری شود فضای مجازی بستری مناسب است. در واقع فضای مجازی فرصتی برای پیاده سازی اصول اخلاق اسلامی است. متاسفانه از ابتدای ورود کاربران به این فضا، این فرهنگ‌سازی صورت نگرفت و آموزشی برای اخلاقی کردن فضا نبود.

لذا این فضا باعث آسیب‌ها و مشکلاتی شد و در طول زمان، کاربران به این موضوع عادت کرده و برای این که شناسایی نشوند با آدرس‌های متفاوت وارد این فضا می‌شوند و در نتیجه آزادی عمل بیشتری را احساس می کنند و بالطبع بداخلاقی هایی به‌وجود می آید.

به نظر می‌رسد در فضای مجازی باید یک کار فرهنگی بشود، آموزش داده شود که این بستر بستری است که می‌توان برای آگاهی‌بخشی، اطلاع‌رسانی و برای بسط معارف اخلاق اسلامی استفاده کرد.

اگر این اتفاق بیفتد، به نظر من می‌توان برای افرادی که زمان زیادی را در این فضا صرف می‌کنند، استفاده مفید داشت. اما رها بودن این فضا و عدم اشراف خانواده‌ها به این فضا و رها شدن جوانان در این فضا می تواند تهدیدی برای خانواده ها و نسل جوان باشد.

متاسفانه فرهنگ غالبی که الان وجود دارد، فرهنگی نیست که برآیند آن ما را به سوی اخلاق سوق بدهد و فکر می‌کنم یکی از آسیب‌های فضای مجازی باشد. یکی از وظایف ما همگانی کردن این بستر است.

این کار باعث می‌شود حضور حداکثری کاربران را در فضای مجازی شاهد باشیم و به‌این سبب مقابل بسیاری از ناهنجاری‌ها و بداخلاقی‌ها در فضای مجازی گرفته ‌شود و برعکس اخلاق و امور هنجاری ترویج شود. این امر باعث رشد جامعه و فرهنگ‌سازی در فضای مجازی می‌شود.

فضای مجازی می‌تواند فرصتی برای نشر و ترویج اخلاق و معارف اسلامی و آشنایی نسل جوان با این اصول هنجاری باشد.

از ابتدایی که فضای مجازی در میان جامعه همه‌گیر شد، نبود قانون و مقررات لازم در این حوزه احساس می‌شد. این فقدان قانونی بستری برای ظهور برخی بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی شد. همچنین نبود سواد رسانه‌ای مناسب در این حوزه خود عاملی برای ظهور و بروز بسیاری از بی‌اخلاقی‌ها در فضای مجازی شد. لذا فرهنگ‌سازی و افزایش سواد رسانه‌ای کاربران فضای مجازی یکی از ضرورت‌های عملیاتی در این حوزه است.

علاوه بر مجلس- که وظیفه قانونگذاری در حوزه‌های مختلف را دارد- در حوزه فضای مجازی تمام نهادها و سازمان‌ها اعم از دولتی و خصوصی و حتی خانواده در این فرهنگ‌سازی نقش موثری می‌توانند داشته باشند.

و مشکل دیگری که در این حوزه وجود دارد، بالا بودن سطح سواد رسانه‌ای نوجوانان و جوانان نسبت به والدین خود در علم سایبرنتیک است که باعث می‌شود بسیاری از والدین چون با این حوزه علمی آشنا نیستند، فرزندان خود را در این حوزه رها می‌کنند.

مهندس رضا قدیمی

معاون فضای مجازی رسانه‌ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها