نقش واحدهای تجاری کوچک در رشد و توسعه جامعه

در سال‌های اخیر واحدهای تجاری کوچک، مورد توجه و علاقه فراوان کشورهای مختلف قرار گرفته است. البته دلایل این توجه از کشوری به کشور دیگر متفاوت است و این مساله به شرایط هر کشور باز می‌گردد. در کشورهای پیشرفته، واحدهای تجاری کوچک و متوسط در ایجاد شغل، افزایش رقابت میان واحدهای صنعتی و نوآوری در زمینه‌های فناوری و مدیریتی ایفای نقش می‌کنند.
کد خبر: ۹۲۳۴۸۳
نقش واحدهای تجاری کوچک در رشد و توسعه جامعه

این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه بویژه کشورهای آسیایی که برای ایجاد شغل در مضیقه هستند واحدهای کوچک تجاری نقش پررنگی در اشتغالزایی دارند.

به طور مثال در ژاپن که به علت رکود اقتصادی از میزان تشکیل واحدهای تجاری آن کاسته شده، دولت برای مقابله با شرایط هشداردهنده موجود، شروع به تشویق افراد به تشکیل واحدهای کوچک تجاری کرده است.

مروری مختصر بر فواید ایجاد واحدهای تجاری کوچک و عملکرد کشورهای مختلف در این خصوص داریم تا نشان دهیم از این طریق چه فوایدی عاید جوامع می‌شود.

1. ایجاد شغل و توسعه صنایع جدید

از اواسط دهه 80 میلادی، بریتانیا به واحدهای کوچک اقتصادی اهمیت داد. این کشور توانست با حذف قوانین دست و پا گیر، به این واحدها رونق بخشد و بخش قابل توجهی از بیکاری درجامعه را حذف کند. بتازگی نیز با وجود استارت آپ‌ها ـ شرکت‌های نوپای کوچک ـ که بر تعداد آنها روز به روز افزوده می‌شود، توانسته بسیاری از مشکلات اقتصادی خود را حل کند. در واقع سیاست اقتصادی دولت بریتانیا به سمت هرچه قدرتمندتر کردن این واحدهای تجاری حرکت می‌کند.

در ایالات متحده نیز از سال 1995 به این واحدها بسیار اهمیت داده می‌شود زیرا این واحدهای تجاری کوچک می‌توانند در توسعه فناوری‌های به روز نقش داشته باشند. همچنین کسب و کارهای خرد می‌توانند درصنعت خدمات رسانی نقش مهمی ایفا کنند و بخش مهمی از مسئولیت‌های دولت را عهده‌دار شوند.

2. برقراری ارتباط میان صنایع مختلف

برقراری ارتباط میان صنایع مختلف در کشورهای درحال توسعه بویژه درقاره آسیا بسیار مهم است زیرا علاوه بر برطرف کردن کمبودهای تجاری، پایه‌های صنعتی کشور از این طریق تقویت شده و موجب توسعه پایدار در این کشورها می‌شوند.

3. منبع خوبی برای رقابت

این واحدهای تجاری می‌توانند برای ایجاد فضای رقابتی موثر باشند. به طور مثال در ایتالیا از این واحدهای کوچک در زمینه تولید پارچه‌های پشمی، ابریشمی و همچنین مبلمان به فراوانی دیده می‌شود که موجب ایجاد بازاری رقابتی شده است. به عبارت دیگر رقابت بین این واحدها توانسته، این بخش از صنعت را ارتقا دهد.

علاوه بر ایتالیا، تایوان نیز برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی از این واحدهای کوچک استفاده کرده و آنها را در مسیر تولید محصولات با فناوری بالا قرار داده است. در حقیقت تایوان، فناوری خود را از این طریق بهبود بخشیده و این کار را عمدتا با تشویق این واحدها و برقراری ارتباط میان آنها انجام داده است. این روشی بود که ژاپن نیز با مشاهده آن از آن بهره جست.

4. تربیت نیروی ماهر

در یک محیط کاری برای تولید محصولات بهتر و رشد اقتصادی پایدارتر به نیروی کار ماهر نیاز است و کارکنان واحدها با یادگیری مهارت‌های مختلف می‌توانند محصولات باکیفیت‌تر و با سرعت بالاتر را تولید کنند. در ژاپن هنگام تشکیل واحدهای تجاری کوچک، تربیت نیروی ماهر نیز مدنظر قرار گرفت. البته آنها فقط مهارت را در کارهای بدنی خلاصه نکردند، بلکه به کارکنانی که از هوش‌شان درانجام کارها استفاده بهینه می‌کردند نیز بسیار اهمیت دادند. تربیت کارکنان ماهر در ایالات متحده نیز مورد توجه است به طوری که با دادن حقوق و مزایای بیشتر، کارکنان را به داشتن تسلط در کارهای خود تشویق کردند که با قدرت گرفتن واحدهای تجاری کوچک، ثبات اقتصادی برای این کشوربه ارمغان آمد.

5. استقلال افراد و فقرزدایی

در آمریکا قوانین مربوط به واحدهای کوچک بسیار ساده است و هرکسی می‌تواند با داشتن مهارتی خاص و با به‌کارگیری چند نیروی کار، یک واحد تجاری کوچک راه بیندازد. به این ترتیب آن فرد با وارد شدن به بازار کار، تولید و رقابت می‌تواند فرصت‌هایی به دست آورد که علاوه بر زندگی خود، زندگی اطرافیان خود را نیز ارتقا دهد.

همچنین این واحدها می‌توانند نقش مهمی در فقرزدایی ایفا کنند. در کشورهای در حال توسعه، واحدهای کوچک تجاری با به‌کارگیری فناوری‌ها و استراتژی‌های جدید توانسته‌اند درآمدها را افزایش داده و مشاغل جدیدی ایجاد کنند. به طور مثال دربرخی کشورها در مناطق محروم جهان، فروشندگانی برای فروش محصولات به کار گرفته شدند که تا اندازه‌ای موفق به فقرزدایی دراین مناطق شده‌اند. این یکی از اقداماتی بود که در مناطق محروم بنگلادش انجام شد. بعدها دولت این کشور در زمینه‌های مختلف شروع به ایجاد واحدهای تجاری کوچک کرد و با به‌کارگیری هر چه بیشتر مردم و تربیت آنها به عنوان نیروی کار موثر، توانست تا حد زیادی از فقر حاکم بر جامعه بکاهد.

چین هم با استفاده از این ترفند و ایجاد واحدهای تجاری کوچک حتی در حد و اندازه یک خانواده توانست به رشد و توسعه اقتصادی خوبی دست پیدا کند.

در مالزی نیز با به راه انداختن واحدهای کوچک اقتصادی در بخش کشاورزی، زندگی بخش بزرگی از ساکنان مناطق روستایی بهبود یافت. درحقیقت دولت مالزی با دادن وام‌های مناسب به افرادی که قصد ایجاد چنین واحدهایی را داشتند، راه رشد اقتصادی را هموارکرد.

به همین دلائل است که دنیا به اهمیت این واحدهای تجاری پی برده و ازآن برای رشد اقتصادی و نوآوری استفاده می‌کند.

منبع: jri.co.jp/english

مترجم: نادیا زکالوند

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها