پیگیری ماجرای پرداخت‌های نامتعارف که چندی قبل به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شده بود، تشدید شده است و قوای مجریه و مقننه دیروز از تدوین طرح‌ها و لوایحی برای برخورد و مقابله جدی با این پدیده خبر دادند.
کد خبر: ۹۲۲۸۴۶

در همین زمینه و همزمان با اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر تصمیم دولت برای ارائه لوایح لازم از سوی دولت به مجلس، نمایندگان نیز دیروز به یک فوریت طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور رای دادند.

البته در جلسه دیروز مجلس، ابتدا دو فوریت این طرح به رای گذاشته شد که رای نیاورد و سپس نمایندگان با 149 رای موافق، 59 رای مخالف و هشت رای ممتنع یک فوریت آن را تصویب کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، در صورت تصویب کلیات و جزئیات این طرح هرگونه پرداخت بیش از سقف مقرر در قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی دولتی است و پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرند.

در این طرح همچنین خواسته شده است حقوق، مزایا و پاداش و تمامی دریافتی‌های مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 5 قانون خدمات کشوری و سایر مسئولان حکومتی باید در سایتی متمرکز به اطلاع عموم مردم رسانده شود؛ همچنین دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور مسئول نظارت بر اجرای این حکم بوده و هر شش ماه یک‌بار گزارش آن را به مجلس ارائه خواهند داد. بر اساس این طرح، همچنین هرگونه پرداخت منابع اعتباری خارج از شمول قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت اضافه بر احکام قانون مدیریت خدمات کشوری مستوجب تعقیب کیفری است.

ارائه لوایح لازم از سوی دولت

رئیس‌جمهور هم که دیروز به کرمانشاه سفر کرده بود، در جمع مردم این استان با بیان این‌که اقداماتی فوری از سوی دولت در زمینه مقابله با پدیده حقوق‌های نامتعارف انجام شده است، از سوی دولت قول داد با این مساله برخورد قاطع خواهد شد.

به گزارش ایرنا، حسن روحانی تاکید کرد: به ملت ایران با کمال صراحت اعلام می‌کنم متاسفانه در سال‌های گذشته تخلف‌هایی در تمام دستگاه‌های کشور انجام شده که این تخلف‌ها اختصاص به قوه مجریه ندارد و مربوط به همه دستگاه‌ها و همه نهادهای عمومی است. روحانی وعده داد که در یک مصاحبه مفصل به صورت صریح به مردم خواهد گفت این تخلف‌ها همه جا بوده و باید با این تخلف‌ها مبارزه و مقابله شود.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های نظارتی فراوانی در کشور داریم، افزود: این دستگاه‌های نظارتی باید مسائل را حل و فصل می‌کردند، اما به همه وظایفشان در این زمینه عمل نکردند.

روحانی خاطرنشان کرد: البته برخی قوانین و مقررات ما گریزگاه‌ها و نقاط مبهم و شکاف‌هایی دارد که باید قوانین و مقررات را اصلاح کنیم تا از آن سوءاستفاده نشود.

رئیس‌جمهور اظهار کرد: راه‌حل این مشکلات، شفافیت، اجرای قانون و اقدام دسته‌جمعی همه ماست و ما به حول و قوه الهی با کمک و حمایت اکثریت قاطع مردم و رهبر معظم انقلاب این مشکل را حل خواهیم کرد.

وی با بیان این‌که تعداد انگشت‌شماری از مدیران تخلف کرده‌اند و بقیه مدیران و کارکنان، پاک و زحمت‌کش هستند، افزود: نباید تخلف چندصد نفر را به همه مدیران فعال و پاک سرزمینمان تعمیم بدهیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت قول می‌دهد برای حل و فصل حقوق‌های نامتعارف؛ تخلفات سال‌های گذشته و مبارزه با فساد به عنوان اصلی اساسی را هم از یاد نخواهد برد و اگر آقایانی هستند که در گوشه و کنار می‌خواهند مساله فیش‌های حقوقی را ادامه بدهند تا دزدی‌ها فراموش شود، مردم دزدی‌های قبلی را فراموش نمی‌کنند.

حقوق‌های تک‌رقمی برای وزرا

همزمان با اظهارات دیروز رئیس‌جمهور، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از مصوبه جدید شورای حقوق و دستمزد برای تعیین سقف پرداختی حقوق خبر داد و گفت: وزرا مجاز به دریافت حقوق‌های تک‌رقمی شدند.

به گزارش مهر، علی ربیعی در جلسه دیروز هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: سه استثنا برای سقف پرداختی به مدیران مناطق سخت همچون جنوب کشور، پزشکان و شرکت‌های بزرگ در نظر گرفته شد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: برای بانک‌ها و بیمه‌ها سقف پرداختی حقوق و دستمزد تعریف شده که سقف حقوق وزرا تک‌رقمی خواهد بود. وی تاکید کرد: در ارتباط با شرکت‌های بزرگ نیز تصمیماتی اتخاذ شده که سطح حقوق‌ها در حد استاندارد باشد.

انتشار فهرست دریافت‌کنندگان بیشترین حقوق‌ها

وزیر اقتصاد و دارایی نیز درباره اقدامات وزارت اقتصاد در راستای شفافیت اقتصادی گفت: وزارت اقتصاد بخشنامه‌ای را به تمام شرکت‌ها و بانک‌ها ابلاغ کرده است و از سازمان حسابرسی خواسته‌ایم، فهرستی از 20 نفری که در هر شرکت و سازمان بیشترین حقوق را می‌گیرند، تهیه کرده و در اختیار مردم قرار دهد.

علی طیب‌نیا در گفت‌وگو با تسنیم درباره محل و نوع افشا ی دریافتی این افراد اظهار کرد: این اطلاعات در اختیار همه مردم قرار خواهد گرفت و محدود به مدیران بالادستی و نهادهای نظارتی نیست؛ زیرا واقعیت آن است که خود ما به عنوان وزیر و مدیران ارشد از آنچه که در زیرمجموعه‌ها می‌گذشته، مطلع نبودیم. وی ادامه داد: اگر ساختاری فراهم شود که اطلاعات دریافتی افراد به صورت مستمر و طبیعی منتشر شود، افراد نمی‌توانند به سمت دریافت حقوق‌های نجومی حرکت کنند. وقتی مدیر ببیند از چند جای مختلف دریافتی دارد و دریافتی‌های مختلف او به صورت تجمیعی در اختیار و دید عموم قرار می‌گیرد، فرد خود را کنترل می‌کند.

حل معضل فیش‌های نجومی با همکاری سه قوه

محمدعلی پورمختار، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد تمهیداتی که دولت و مجلس برای تعیین تکلیف دریافت حقوق‌های نجومی در نظر دارند، گفت: اعتقاد دارم برای اجرایی شدن اقدامی مناسب در مواجهه با چنین معضلی باید تلاش‌های لازم از سوی قوای سه‌گانه صورت بگیرد.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصریح کرد: هم آقای روحانی رئیس‌جمهور محترم نوید دادند که درباره این موضوع تعیین تکلیف خواهند کرد و هم نمایندگان مجلس با تهیه طرحی که یک فوریت آن به تصویب منتخبان ملت رسید، گام‌های اولیه را برای برخورد با این پدیده برداشتند.

وی درباره طرحی که در مجلس در این باره به تصویب رسید، تصریح کرد: البته این طرح نواقصی هم دارد. انتظار این است که طرح کارشناسی شده دولت در مرحله رسیدگی به مجلس ارسال شود و مجلس شورای اسلامی نیز برای پختگی بیشتر این طرح، از اعضای دولت و نمایندگان دعوت خواهد کرد تا با همفکری سه قوه و ارائه پیشنهادهایی برای جلوگیری از چنین پرداخت‌هایی، طرحی جامع تهیه و تدوین شود. نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی افشاگری درباره حقوق‌های نجومی را باعث حساسیت سه قوه دانست و گفت: با افشای این موضوع، فرصتی ایجاد شد تا جلوی سوءاستفاده‌های بیشتر گرفته شود.

گوشه ای از اقدامات انجام شده برای رسیدگی به حقوق‌های نجومی

یک فوریت طرح شفافیت دریافتی مدیران کشور در جلسه دیروز مجلس به تصویب نمایندگان رسید

رئیس جمهور از انجام اقداماتی فوری از سوی دولت در زمینه مقابله با پدیده حقوق‌های نامتعارف خبر داد

وزیر تعاون اعلام کرد بر اساس مصوبه جدید شورای حقوق و دستمزد وزرا مجاز به دریافت حقوق‌های تک‌رقمی شدند

وزارت اقتصاد از سازمان حسابرسی خواست، فهرستی از 20 نفری که در هر شرکت و سازمان بیشترین حقوق را می‌گیرند، تهیه کرده و در اختیار مردم قرار دهد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها