دانش روز

آخرین آمار از شرکت‌های دانش‌بنیان

طبق آخرین آمار، تعداد 2466 شرکت دانش‌بنیان تایید شده‌اند که حوزه فناوری زیستی بیشترین مبلغ وام را از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی به خود اختصاص داده است. به گزارش مهر، اکنون از این تعداد 60 درصد مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا، 34 درصد شرکت‌های تولیدی و 8 درصد شرکت‌های صنعتی دارای فعالیت دانش‌بنیان می‌شود. براساس آخرین آمارها، تعداد طرح‌های مصوب در صندوق نوآوری و شکوفایی برابر با 1114 طرح بوده که 674 میلیارد تومان، مبلغ مصوب برای این طرح هاست. به علاوه اکنون تعداد شرکت‌های حوزه الکترونیک و کنترل از دیگر حوزه‌ها بیشتر است.
کد خبر: ۹۲۲۷۴۳

حذف ترکیبات خطرناک با استفاده از ضایعات کشاورزی

محققان دانشکده فنی فومن پردیس دانشکده فنی دانشگاه تهران در تحقیقات آزمایشگاهی خود موفق به تولید نانوجاذبی از کاه گندم شده‌اند که با استفاده از آن می‌توان ترکیبات رنگی مضر را از آب حذف کرد.

به گزارش جام‌جم از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، بسیاری از صنایع بخصوص صنایع نساجی و صنایع غذایی به‌منظور رنگ‌دار کردن محصولاتشان از رنگ‌دانه‌های خاصی استفاده می‌کنند. بنابراین، این‌گونه صنایع حجم زیادی از این رنگ‌ها که روی محصولات تثبیت نشده یا طی مراحل مختلف شستشو از روی آنها جدا شده را به‌صورت فاضلاب دفع می‌کنند که برای محیط‌زیست خطرناک است. توسعه‌ روش‌های مؤثر و کم‌هزینه برای حذف این ترکیبات رنگی از پساب‌های کارخانه‌ها پیش از ورود آنها به محیط‌زیست بسیار ضروری است. نانوجاذب سنتز شده در این طرح می‌تواند به‌ عنوان جاذب سازگار با محیط‌زیست، ارزانقیمت و با کارایی بالا به‌منظور تصفیه پساب کارخانه‌های نساجی، صنایع رنگ، و منابع آبی حاوی رنگ‌دانه‌های صنعتی مورد استفاده قرار بگیرد. حضور نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن روی گروه‌های هیدروکسیل موجود در سطح کاه گندم موجب ایجاد بار منفی و در نتیجه جذب الکترواستاتیک قوی کاتیون‌های متیلن بلو روی نانوجاذب می‌گردد. همچنین مقیاس نانومتری این ذرات موجب افزایش مساحت سطح و متعاقب آن افزایش دوازده برابری ظرفیت جذب نسبت به ساقه گندم خالص ‌شده است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC):حضور 6 دانشگاه ایران در جمع
500 دانشگاه برتر جهان در علوم زندگی و زمین

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان این که دانشگاه تهران به لحاظ تولید علم در حوزه علوم زندگی و زمین در جایگاه 84 دنیا قرار گرفته است، از حضور پنج دانشگاه دیگر کشور در جمع 500 دانشگاه برتر جهان در این حوزه خبر داد. به گزارش ایرنا از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی در تشریح نتایج بررسی وضعیت دانشگاه‌های جهان در رتبه‌بندی لایدن سال 2016 حوزه علوم زندگی و زمین گفت: این نتایج نشان می‌دهد از لحاظ کمیت تولید علم برتر دانشگاه تهران در جایگاه 84 دنیا قرار دارد، همچنین دانشگاه تهران در بخش مشارکت‌های بین دانشگاهی و بین‌المللی نیز با کسب رتبه 109 و 162 دنیا در صدر دانشگاه‌های کشور و در جایگاه مطلوبی در سطح بین‌الملل قرار گرفته است.

دهقانی افزود: تمام داده‌های رتبه‌بندی لایدن از پایگاه استنادی تامسون رویترز وب آو ساینس (آی.اس.آی) استخراج می‌شود، اما فقط مجلات هسته در این پایگاه مورد استفاده قرار گرفته که شامل 75 درصد از مجلات برتر آی.اس.آی می‌شود. وی یادآور شد: در رتبه بندی لایدن، کمیت تولید علم براساس یک درصد، 10 درصد و 50 درصد برتر با توجه به تعداد استنادهای دریافتی مدارک یا همان اثرگذاری آنها انتخاب می‌شود. به این ترتیب مقالات بر حسب تعداد استنادهای دریافتی مرتب‌سازی و سپس انتخاب می‌شوند.

ارتباط سن و نحوه فعالیت در شبکه‌های اجتماعی

بتازگی دانشمندان با بررسی فعالیت انسان‌ها در شبکه اجتماعی اینستاگرام به این نتیجه رسیدند که افراد مختلف بر اساس سن خود عکس‌العمل‌های متفاوتی در رفتار در این شبکه از خود نشان می‌دهند و از طریق همین نشانه‌ها می‌توان سن آنها را تخمین زد.

به گزارش خبرگزاری سینا، براساس تحقیقات انجام شده از سوی محققان دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ایالات متحده، اعمالی مانند بازگشتن و پاک کردن عکس‌های قرار داده شده روی اینستاگرام در میان نوجوانان بسیار شایع است. زیرا براساس گفته‌های پروفسور دانگون لی (به عنوان راهبر این تحقیق: «آنها می‌خواهند بسیار محبوب باشند به همین جهت نیز نسبت به آمار موردپسند قرار گرفتن (لایک) توسط دیگران دقت بسیاری می‌کنند و در این زمینه بسیار هوشیار هستند.» نوجوانان نسبت به افراد بزرگ‌تر به برقراری ارتباط، اظهارنظر و پسند کردن تمایل بیشتری دارند، اما این در حالی است که آنها به نسبت دیگران عکس‌های کمتری از خود به اشتراک می‌گذارند. از طرف دیگر، بزرگسالان در پست‌های خود بیشتر از علایقشان سخن می‌گویند و این در حالی است که پست‌های نوجوانان معمولا مربوط به خلق و خوی آنان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها