روحانی: اصحاب فرهنگ و هنر می‌توانند چهره واقعی ایران را به جهان نشان بدهند

درد دل هنرمندان پای سفره افطار رئیس‌جمهور

در شبی که رئیس‌جمهور از ضرورت توجه به فرهنگ و هنر برای شناساندن چهره واقعی ایران اسلامی به جهانیان سخن گفت، فریدون شهبازیان خواستار تاسیس سازمان موسیقی و فرهنگستان موسیقی شد، طاهره ایبد توجه جدی به کتابخانه‌های عمومی و مدارس را مدنظر قرار داد و نسیم ادبی هم حمایت‌های تبلیغاتی از هنر تئاتر و همچنین افزایش بودجه کلی این هنر را تقاضا کرد.
کد خبر: ۹۱۸۲۰۶

شامگاه پنجشنبه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در سالن اجلاس سران میزبان اهالی فرهنگ و هنر در رشته‌های مختلف هنری همچون سینماگران، اهالی تئاتر، موسیقی، نویسندگان، شاعران و هنرمندان هنرهای تجسمی بود.

در این مراسم رئیس‌جمهور گفت: اگر می‌خواهیم در جهان امروز قدرتمان را برابر قدرت‌های دیگر به رخ بکشانیم، بخش بزرگی از این قدرت در حوزه فرهنگ و هنر است.

رئیس قوه مجریه با تاکید بر نقش هنرمندان در مقابله با ایران‌هراسی و ارائه چهره واقعی ایران اسلامی به جهان افزود: برخی تلاش دارند جهان را از ایران و ایرانیان بترسانند و قدرت نرمی که می‌تواند با این توطئه مقابله کند و چهره واقعی ایران متمدن را به جهان ارائه نماید، بی‌تردید اصحاب فرهنگ و هنر هستند.

درخشش جهانی هنر ایران

روحانی ادامه داد: این که موسیقی هنرمند ایرانی در سالن‌های بزرگ موسیقی جهان شنیده شود و این که فیلم‌های ایران در عرصه جهانی مطرح شوند، افتخاری برای ایران و ایرانی است و معلوم نیست چرا برخی از این موضوع خرسند نیستند.

آن‌طور که ایسنا گزارش داد، او افزود: اختلاف نظر و سلیقه در یک کشور 80 میلیونی با قومیت‌ها، افکار، ایده‌ها، احزاب و جناح‌های مختلف طبیعی است اما مهم این است که تلاش کنیم در برخورد با یکدیگر اعمال سلیقه نکنیم. اگر معیار قانون باشد و سلیقه‌ها در زندگی و کیفیت کار یکدیگر مداخله نکنند، آنگاه می‌توانیم هنر خلاق داشته باشیم.

روحانی با بیان این که هنر خلاق با آزادی و امنیت کامل امکان‌پذیر است، ادامه داد: با دست لرزان نمی‌توان نقاشی خوب و همچنین با دل ترسان نمی‌توان کار هنری بزرگ تحویل جامعه داد.

او با تاکید بر این که امروز باید زمینه را برای فضای مناسب تبلور آثار هنری آماده بکنیم، اظهار کرد: دولت تدبیر و امید به فکر خواست مردم است که خواست مردم، تنها اقتصاد و سیاست نیست، بلکه هنر و فرهنگ هم هست.

تاسیس سازمان موسیقی

در این مراسم برخی هنرمندان نیز به بیان دیدگاه‌ها و درد دل‌های خود هم پرداختند. فریدون شهبازیان آهنگساز خواستار تاسیس سازمان موسیقی کشور و همچنین فرهنگستان موسیقی و تخصیص بودجه‌های لازم برای عرضه موسیقی اصیل ایرانی در عرصه‌های جهانی شد.

مهدی فخیم‌زاده، کارگردان سینما هم در این مراسم اظهار کرد،سینماگران با همان مشکلاتی مواجه هستند که شما در سطح کلان با آن مواجه هستید.

توجه به کتابخانه‌های عمومی

طاهره ایبد، نویسنده کودک و نوجوان نیز در این ضیافت با اشاره به لزوم توجه به حق و حقوق اجتماعی نویسندگان گفت: نگاه سلیقه‌ای و غیرمنطقی بشدت به کار نویسندگی لطمه زده و باعث کاسته شدن از انگیزه نویسندگان و نیز ضایع شدن حقوق مخاطبان می‌شود. معتقدم دولت تدبیر و امید، ویرانه‌ای را تحویل گرفته اما با انتخاب تیم قوی و کارشناسی توانسته است، وضع گذشته را تا حدود زیادی بهبود ببخشد.

او وضعیت نامناسب کتابخانه‌های عمومی و کتابخانه‌های مدارس را مورد اشاره قرار داد و گفت: کتاب‌های موجود در این کتابخانه‌ها، کتاب‌هایی نیست که بتواند مخاطب واقعی داشته باشد و لازم است مورد بازبینی قرار گیرد و امیدواریم دولت تدبیر و امید تدابیری بیندیشد تا خواسته‌های نویسندگان کشورمان در راستای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه تحقق یابد.

حمایت از بازیگران زن

نسیم ادبی، بازیگر تئاتر نیز خواستار حمایت‌های تبلیغاتی از هنر تئاتر و همچنین افزایش بودجه کلی این هنر شد و ضرورت حمایت از جامعه بازیگران زن در کشور را خاطرنشان کرد و ادامه داد: مردم عاشق هنرمندان بوده و جامعه هنری نیز دلسوز، عاشق و وطن‌دوست هستند.

چهره های حاضر در مراسم

در این ضیافت افطاری چهره‌هایی مانند علی جنتی، علی مرادخانی، سیدعباس صالحی، حجت‌الله ایوبی، علی نصیریان، مسعود کیمیایی، حبیب رضایی، پوریا پورسرخ، جمشید گرگین، محمدرضا شریفی‌نیا، علی معلم، محمد علیزاده، داریوش اسدزاده، مهران رجبی، مهتاب کرامتی، حسین یاری، محمدعلی بهمنی، فرزاد حسنی، یونس شکرخواه، حمید فرخ‌نژاد، حسین محجوبی، خسرو سینایی، آنا نعمتی، مازیار فلاحی، ایرج راد، محمدرضا گلزار، الهام حمیدی، پانته‌آ بهرام، بهروز بقایی، بهرام عظیمی، علیرضا قربانی، بهاره رهنما، هانیه توسلی، محمدرضا فروتن، سعید روستایی، سروش صحت و محمدمهدی عسگرپور حضور داشتند.

بی‌اعتنایی به اهالی ادبیات و هنرهای تجسمی

یکی از نکات درخور تامل ضیافت افطار رئیس برای اهالی فرهنگ و هنر، حضور بسیار کم اهالی ادبیات و هنرهای تجسمی در این مراسم بود. البته به نظر می‌رسد این روند، کم‌کم در حال تبدیل شدن به یک سنت ناخوشایند است در این ضیافت تعداد معدودی از چهره‌های ادبی همچون محمدعلی بهمنی، مصطفی علیپور، طاهره ایبد و مهدی فیروزان حضور داشتند و از اهالی هنرهای تجسمی هم تنها حسین محجوبی در این مراسم حاضر بود. حال معلوم نیست روند دعوت به چنین مراسمی با چه سیاستی صورت می‌گیرد که تا این میزان اهالی ادبیات و هنرهای تجسمی مهجور هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها