نوانما جام جم نما کد خبر: ۹۱۷۰۱۷   ۰۶ تير ۱۳۹۵  |  ۱۵:۵۸

در این فیلم شاهد صحنه‌های ثبت یک رکورد جدید گینس با شکستن شتاب صفر تا صد خودروی الکتریکی خواهید بود.

خودروی الکتریکی رکورد شتاب صفر تا ۱۰۰ جهان را شکست + فیلم و عکس

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از زومیت،به تازگی گروهی از دانشجویان موفق به ثبت رکورد تنها ۱.۵ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، با خودروی الکتریکی خود شده‌اند. در ویدئوی زیر، دانشجویان سوئیسی آکادمی مسابقه‌ی زوریخ به شوخی در رابطه با زمان رکورد ثبت‌شده پرداختند و نشان دادند تقریباً هیچ کاری نیست که بتوان در زمان اندکی که این خودرو از صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، انجام داد، حتی راننده‌ی آن‌ها نمی‌توانست به این سرعت از داخل خودرو به بیرون بپرد.

برای شکستن رکورد، خودروی آن­ها با نام "گریمسل" باید در فاصله­‌ی ۳۰ متر به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌­رسید که در نهایت این خودرو توانست از آزمایش مورد نظر سربلند بیرون بیاید. آکادمی AMZ شامل تعدادی از دانشجویان دانشگاه ETH زوریخ و هوشول لازرن سوئیس هستند. گریمسل در سال ۲۰۱۴ برای شرکت در رقابت‌های فرمول الکتریکی دانشجویان که تمام دانشجویان از سراسر جهان در آن شرکت می‌کنند، ساخته شد.

این خودرو با چرخ‌هایی از جنس فیبر کربن و بال‌های بزرگ و ضخیم که حتی مایه­‌ی حسودی هواپیماها است، به‌تنهایی یک شاهکار محسوب می‌‌شود. چهار موتور الکتریکی مجزا برای هر چرخ توسط این تیم طراحی شده است. در یکی از مصاحبه­‌های مطبوعاتی این تیم، وزن این موتورها تنها ۱۶۸ کیلوگرم اعلام شده که بسیار سبک­‌ هستند و قدرت بالای ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور بالای ۱۶۹۵ نیوتن متر را تولید می­‌کنند. بازدهی این موتورهای الکتریکی بسیار بالا است و ۳۰ درصد از انرژی صرف شده­‌ی خود را هنگام ترمز به باتری خودرو برمی­‌گرداند.

سامانه­‌ی کنترل کشش (TSC) هوشمند تضمین می­‌کند که تمامی چرخ‌ها تا جایی که ممکن است، تمام قدرت خود را در شرایط سخت جاده‌ای به کار ­‌گیرند و قابلیت مسیریابی گشتاور (TV) نیز به خودرو کمک می­‌کند تا در پیچ­‌ها قدرت بیشتری را به چرخ­‌های خارجی انتقال دهد.

رکورد پیشین صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱.۷۷۹ ثانیه بود که سال گذشته توسط خودروی فرمول الکتریکی دانشجویی دیگری از تیم گرین دانشگاه اشتوتگارت در کتاب رکوردهای جهانی گینس ثبت شد. این زمان، میانگین زمان­‌هایی است که طی دو مرتبه اندازه­‌گیری می‌شود؛ بنابراین، علاوه بر شکستن رکورد برای بار اول، این رکورد باید برای بار دوم نیز اثبات شود که باید دست­‌کم همان مقدار یا سریع­‌تر باشد.

نویسنده: شایان نژاد شمسی

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل: