وزیر ارشاد روز گذشته به جمع‌بندی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران پرداخت

سهم 40 درصدی شهرستانی‌ها و بانوان از نمایشگاه کتاب

در مراسمی که از نهادهای همکار نمایشگاه کتاب تهران تجلیل شد، وزیر ارشاد ابراز امیدواری کرد تمام امور در آینده‌ای نزدیک به صنف ناشران واگذار شود؛ معاون فرهنگی وزیر هم آمار جالبی از بازدیدکنندگان و رضایت‌مندی این دوره از نمایشگاه ارائه کرد.
کد خبر: ۹۱۶۰۳۵

سه‌شنبه شب، ایوان عطار مجتمع فرهنگی تاریخی سعدآباد در تهران میزبان مراسم تجلیل از نهادها و موسسات همکار در برگزاری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، علی جنتی وزیر ارشاد با اشاره به جابه‌جایی مکان نمایشگاه کتاب تهران و انتقال آن به شهر آفتاب گفت: امسال پس از سال‌ها خانه به دوشی نمایشگاه کتاب تهران جایگاه دائمی خود را پیدا کرد که این اتفاق ثمره دو چیز بود؛ یکی همت عالی و دوم هماهنگی، انسجام و همفکری تمامی دستگاه‌های ذی‌ربط.

وزیر ارشاد با اشاره به همکاری حدود 70 نهاد و دستگاه با برگزار کنندگان نمایشگاه کتاب تهران ادامه داد: قطعا در سال اول برگزاری نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب نقایصی هم وجود داشته است اما خوشبختانه این نقایص در سال اول در حداقل خود بود.

او از انتشار گزارش کامل بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد در فاصله ده ماه مانده به آغاز سی امین دوره نمایشگاه کتاب، پروژه شهر آفتاب فاز اول را پشت سر بگذارد و وارد فازهای بعدی و ساخت رستوران‌ها و هتل‌ها برای تسهیل جهت حضور مردم و ناشران در این مکان شود.

جنتی بار دیگر بر سیاست این وزارتخانه در واسپاری امور به صنوف مرتبط با حوزه‌های فرهنگی و هنری تاکید وعنوان کرد: ما امیدواریم ظرف یکی دو سال دیگر، کل کار نمایشگاه را به خود صنف نشر واگذار کنیم؛ البته همه دولت‌های قبلی همین شعاری را که ما می‌دهیم، داده اند ولی در عمل اتفاقی نمی‌افتاده است و مقاومت‌ها در برابر واسپاری امور به تشکل‌ها بسیار زیاد بوده است. ما امیدواریم در این دوره این مقاومت در مقابل این تغییر بزرگ را کم کنیم.

در این مراسم سیدعباس صالحی،معاون امور فرهنگی وزیر ارشاد هم، نگرانی از کاهش جمعیت بازدید کننده، افت فروش کتاب، کاهش مشارکت خانواده‌ها و حضور آنها با کودکانشان در نمایشگاه را از جمله مهم ترین دغدغه‌ها قبل از انتقال نمایشگاه عنوان کرد که این دغدغه‌ها مرتفع شد.

صالحی با اشاره به آمارهایی که از نظرسنجی‌ها در نمایشگاه امسال استخراج شده است، گفت: حدود 75 درصد از پاسخگویان شهر آفتاب را برای برگزاری نمایشگاه کتاب، «بهتر» (2/49درصد) یا «بسیار بهتر» (6/26 درصد) ارزیابی کردند. همچنین 7/65 درصد محیط آرایی نمایشگاه کتاب را بهتر از دوره قبل ارزیابی کردند.

به گفته او، طبق این آمار 70 درصد ناشران و غرفه‌داران نیز از میزان جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب ابراز رضایت کرده‌اند و 1/64 درصد آنها هم از میزان فروش شان از نمایشگاه راضی بودند. همچنین 6/29 درصد بازدیدکنندگان همراه خانواده‌هایشان در نمایشگاه حضور پیدا کردند.

صالحی ادامه داد: 2/45 درصد جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه کتاب، از بخش کودک و نوجوان بازدید کردند. بیش از 55 درصد جمیت بازدیدکننده از نمایشگاه دارای مدرک کارشناسی و بالاتر از آن بوده‌اند که از این تعداد 40 درصد در مقطع کارشناسی، 8/15 درصد کارشناسی ارشد و 8/3درصد در مقطع دکتری مشغول به تحصیل بوده‌اند.

به گفته رئیس بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، 1/43 درصد جمعیت بازدیدکننده از این نمایشگاه زن بوده‌اند، کمتر از 60 درصد جمعیت بازدیدکننده از نمایشگاه تهرانی و کمی بیش از 40 درصد از شهرستان‌ها بوده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها