گزارش از پشت صحنه برنامه «مرورگر 1332»

اقتصاد مقاومتی روی موج رادیو

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: در حال حاضر ایران توان 70درصدی تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را در کشور دارد و 30 درصد بقیه برای کشور صرفه اقتصادی نداشته تا برای دستیابی به این مهم برنامه ریزی شود.
کد خبر: ۹۱۵۸۳۷
توان 70درصدی تولید تجهیزات صنعت نفت در ایران

به گزارش جام جم آنلاین ، رضا پدیدار در مصاحبه با رادیو اقتصاد با اشاره به این جمله که صنعت نفت از دهه 1370 به سمت دانش بنیانی پیش رفته است، افزود: لازمه شکوفایی صنعت نفت (توسعه، تولید و...) تحقیق و پژوهش است.

وی افزود: بر اساس بند (2) سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی بحث پیشتازی اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور، ساماندهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقای جایگاه جهانی کشور و افزایش سهم تولید و صادرات محصولات و خدمات دانش بنیان و دستیابی به رتبه ای که ایران بتواند در منطقه پیدا کند ، مطرح می شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: در بند (3) سیاست های 24 گانه اقتصاد مقاومتی تاکید شده که با محور قراردادن این موضوع در اقتصاد و با تقویت عوامل تولید بایستی به سمت به کارگیری ظرفیت و قابلیت های متنوع در جغرافیایی مزیت های اقتصادی کشور حرکت کرد. در حوزه نفت و گاز این کار مورد مطالعه قرار گرفته تا بستر ورود سرمایه به کشور بیشتر تحقق پیدا کند.

وی افزود: جایگاه نفت و گاز ایران در دنیا تعریف شده است بنابراین با توجه به شرایط فعلی و ظرفیتی که صنعت نفت ایران از حیث کسب دانش و توسعه به ویژه در دوران تحریم حاصل شده می توان به توسعه و شکوفایی این صنعت بیش از گذشته امیدوار بود.

پدیدار اظهارداشت: علت اینکه در دوران تحریم تهدیدها تبدیل به فرصت شد این بود که محققان و دانشمندان ایرانی موفق شدند دستاردهای زیادی را در صنعت نفت به منصه ظهور برسانند.

وی اظهارداشت: هم اکنون ظرفیت ساخت تجهیزات در حوزه پتروشیمی به 80 درصد و در بخش سرفصل پالایشگاهی بطور میانگین به عدد 85 درصد رسیده است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: در حال حاضر ایران توان 70درصدی تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی را در کشور دارد و 30 درصد بقیه برای کشور صرفه اقتصادی ندارد تا برای دستیابی به این مهم برنامه ریزی شود.

وی افزود: با توجه به آنچه گفته شد می توان به این خبر مسرت بخش اشاره کرد که خوشبختانه ایران امروز به 50 شرکت بین المللی در حوزه صنعت نفت دست پیدا کرده است این شرکت ها می توانند محصولاتی را تولید کنند که این محصولات از نظر کمی، کیفی و استاندارد خای جهانی قابل عرضه در تمام بازارهای جهانی باشند.

پدیدار تصریح کرد: بند (17) سیاست های 80 بندی ابلاغیه رهبری به رئیس جمهوری بر لزوم دانش بنیان نمودن صنایع بالادستی و پائین دستی در حوزه نفت و گاز با تاسیس و تقویت شرکت های دانش بنیان تاکید دارد.

وی بیان داشت: ایجاد بیش از 50 شرکت در مقیاس بین المللی یعنی یک ظرفیت عظیم در راستای طراحی، مدیریت، اداره، فرآوری، محصول، عرضه به بازار، رقابت پذیری و... بوده و از طرفی موجب تحقق کامل ظرفیت بند (17) سیاست های 80 بندی ابلاغیه رهبری به رئیس جمهوری را نوید می دهد.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: سامانه ای در صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشور به عنوان سامانه کالای نفت ایران راه اندازی شده است. با اطلاع رسانی این سامانه هزار و 140 شرکت تولید تجهیزات صنعت نفت در کشور شناسایی شد.

وی افزود: در حال حاضر از مجموع هزار و 140 شرکت بیش از 600 شرکت جزء انجمن سازندگان هستند.این شرکت ها همه امکانات لازم از قبیل نیروی انسانی، تجهیزات، منابع اولیه و مواد اولیه و... که منجر به ساخت تجهیزات شود را در اختیار دارند اما چیزی را که ندارند سرمایه، سفارش انبوه و... است.

پدیدار تاکید کرد: یک شرکت تولیدی زمانی می تواند سرجای خود محکم بایستد که حداقل برای برنامه تولید دو و سه ساله آینده نقشه داشته باشد، سفارش انبوه کارفرما و پیش بینی بازار مصرف است که می تواند یک شرکت را به قدرت برساند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت سازی خوبی در بخش خصوصی صورت گرفته بنابراین می طلبد بستر رقابت سالم بین شرکت های دولتی و خصوصی فراهم شود.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: متاسفانه شرکت های دولتی در یک رقابت ناسالم با شرکت های بخش خصوصی قرار گرفته اند. این رفتار نه تنها بخش خصوصی را تقویت نمی کند بلکه تضعیف می کند چرا براینکه برای هر پروژه یک قیمت پایه داریم وقتی قیمت پایه مطرح شد همه روی قیمت پایه قیمت می دهند اگر قیمت پایه فرضی عدد 100 باشد یک شرکت قیمت 101 ، شرکت دیگر 105 و... می دهند و درنهایت قیمت پائین تر که تناسب با قیمت پایه است انتخاب می کنند.

وی افزود: برخی از شرکت های دولتی به دلیل مدیریت ناکارآمد که در معرض ورشکستی و تعطیلی هستند در مناقصات شرکت و در رقابت با بخش خصوصی زیر قیمت پایه، قیمت می دهند. این رفتار مغایر نص صریح قانون، مقررات، ضوابط و... است. در حقیقت می توان گفت برنامه ریزی ها در کشور درست انجام می شود اما درست عمل نمی شود.

پدیدار اظهارداشت: هرم اقتصادی کشور بیش از 80 درصد در اختیار دولت و کمتر از 20 درصد در اختیار بخش خصوصی و تعاونی است.بر اساس آخرین آمار دفتر اقتصاد کلان اتاق بازرگانی تنها بین 15 تا 16 درصد اقتصاد کشور در اختیار بخش خصوصی و 3.4 درصد در بخش تعاونی است.

وی تصریح کرد: با توجه به توضیحاتی که در پیش تر آمد می توان اذعان داشت که بدنه بخش خصوصی در مقابل بخش دولتی کوچک واقع شده یا کوچک نگهداشته شده است این در حالیکه یکی از فرآیند های موثر در مدیریت توسعه «واگذاری کار به بخش خصوصی» است.

رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران در پایان با اشاره به اینکه سیاست کلی دولت واگذاری امور به بخش خصوصی است، اذعان داشت: با حضور قدرتمند این بخش در اقتصاد می توان شاهد تحولات گسترده در کشور بود.

گفتنی است، برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه اقتصاد و جامعه شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز راس ساعت 19 به مدت 55 دقیقه با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف 98 مگاهرتز قرار می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
علی
-
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
۰
۰
تمام حرف های اقای پدیدار درست است، مدیران دولتی مثلا چه فرق میكند یك مناقصه ٦٠میلیارد تومنی را ٥٠میلیارد قیمت بدهند وبرنده شوند ،
چون معمولا دوسه سال اجرای ان پروژه به نتیجه نخواهد رسید وطی این دوره با هزار مشكل ونیمه كاره. پروژه رها میشود وانگار نه انگار اینها سرمایه ملی مملكت است كه به پروژه های نیمه تمام اضافه خواهد شد ، مدیر رفته ، پروژه نیمه كاره مانده و ارقام نجومی برنده شدن مدیر نخبه در كارنامه ثبت شده و پاداش و حقو ق انچنانی هم براش گرفته شده كه هیچ ، از برنده شدن بخش خصوصی هم جلو گیری نموده و موجب عدم اشتغال و اتمام یك پروژه هم می گردند ،
حال هم ، كار نخبگان پارتی دار كه بر اثر فامیل بازی به ریاست ومدیری رسیدن روشن میشود ،
و هم یك پروژه با پول های زیادی كه خرج انشده و نیمه كاره مانده و دردی هم بر روی دولتی دیگر
كه جمع ان از هزاران پروژه ریز ودرشت دولتی بهمین منوال گذاشته ، میشود ، عرایض اینجانب هم
باد هواست و كسی را از شنیدن ان باكی نیست ، و جز دوسه فحش نصیب نگارنده از طرف رانت خواران شغلی مملكت چیز دیكری را شامل نمی گردد ، عرض خود میبریم و زحمت انها میداریم
فردا دوباره در مناقصه ای دیگر بازهم تكرار میشود ، كه نه تنها جریمه ای وشلاقی در بین نیست ، بلكه جلوی پروژه واقعا نخبه خصوصی كه یك ریال هم بدولت تحمیل نمی كند كه هیچ بلكه با اخذ هر پروژه علاوه بر اجرای ان تعدادی هم بكار میگمارنند و صدها ملیون حقوق و وام خوام خودرا هم تحمیل مملكت نمی كنند ، ای بابا در مملكت ما هر كه با پارتی بشه مدیر. بهش میگن نخبه انهم میاد تو روزنامه و تلویزیون هر چه دلش میخواد بهمه قول میده ومیره
ومثل ما تولیدی ها نه كنتور میاندازه حرف هاش نه باز خواست ونه ضمانت نامه این نخبه حراف را كسی ضبط میكنه ، بعد چندی هم خرج میكنه وشغل بهتر و كم كم همه فكر میكنند چكار كرده كه اینقدر جا عوض میكنه و احترام داره و واقعا فكر میكنند نخبه است ، وامر بخودش ودور بری هاش هم مشتبه شده كه واقعا نخبه است ، چون هیچ معیار كنترل این نخبگان وجود نداره ، وای بر ما
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها