بررسی طرح ترابردپذیری در کلیک

از این اپراتور به آن اپراتور فرج است

«ترابُردپذیری» تیتر این روزهای اخبار فناوری و اطلاعات ایران است و طرحی بزرگ در حوزه ارتباطات همراه به‌شمار می‌رود که گفته‌شده بزودی اجرا می شود .
کد خبر: ۹۱۴۴۱۳

ترابرد شماره تلفن همراه در تعریفی ساده به مشترک این امکان را می‌دهد تا ضمن حفظ شماره تلفن خود، اپراتور سرویس‌دهنده را به دلخواه خود انتخاب کند. به‌این‌ترتیب می‌توانید در فضایی رقابتی با مقایسه کیفیت، کمیت و هزینه‌های خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای مختلف، بهترین و مناسب‌ترین اپراتور را برای شماره‌ای که در اختیار دارید انتخاب کرده و به اپراتور دلخواه نقل مکان کنید.

رومینگ و ترابرد

پیش از پرداخت به جزئیات طرح ترابرد شماره تلفن همراه بهتر است تفاوت این طرح با رومینگ ملی را شرح دهیم، زیرا برخی کاربران به اشتباه ترابرد شماره را با رومینگ ملی مقایسه کرده یا آنها را مشابه یکدیگر قلمداد می‌کنند.

در رومینگ ملی شماره شما در اپراتور اولیه فعال است و همه خدمات و تعرفه‌های مرتبط با آن نیز مطابق با شرایط ارائه خدمات توسط اپراتور شماست. رومینگ ملی این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا در صورتی که در مکان‌هایی خارج از پوشش جغرافیایی اپراتور اصلی خود قرار داشتید و این پوشش‌دهی توسط اپراتور دیگری وجود داشت، از امکانات پایه همچون مکالمه، ارسال و دریافت پیام کوتاه و اینترنت نسل 2 توسط آن اپراتور بهره‌مند شوید.

اما شرایط در ترابرد شماره کاملا فرق دارد. هنگامی که شماره تلفن همراه خود را ترابرد می‌کنید، به‌طور کامل از اپراتور اولیه به اپراتور انتخابی مهاجرت کرده و همه خدماتی که پس از آن شامل شما می‌شود مطابق با خدماتی است که توسط اپراتور انتخابی ارائه می‌شود. همچنین در این شرایط نیز رومینگ ملی همچنان فعال است و اگر شما در محدوده‌ای قرار داشته باشید که اپراتور انتخابی آن را پوشش ندهد، با قرارگیری در محدوده پوشش‌دهی دیگر اپراتورها از همان امکانات اولیه برخوردار خواهید شد.

ترابرد در جهان

ترابردپذیری شماره تلفن همراه (Mobile Number Portability) که به اختصار به آن MNP نیز گفته می‌شود، اولین بار حدود 17‌سال پیش (سال 1999 میلادی) در انگلستان اجرا شد و در مدتی تقریبا پنج ساله حدود سه‌میلیون مشترک به دلایل مختلف ازجمله نارضایتی از خدمات ارائه شده توسط اپراتور اصلی یا گزینه‌های تشویقی دیگر اپراتورها، شماره خود را ترابرد کرده و به اپراتور‌های دیگر نقل مکان کردند.

از آن زمان به بعد کشورهای دیگری همچون دانمارک، فنلاند، بلاروس، ترکیه، گرجستان و... نیز ترابرد شماره‌های تلفن همراه را فعال کرده و با انجام این کار بازاری کاملا رقابتی را برای اپراتورهای فعال در هر کشور ایجاد کردند. این بازار رقابتی در مواردی بسیار موفق بوده و علاوه بر منفعت زیاد برای کاربران موجب شد اپراتورهای غیرفعال در برخی کشورها به محبوب‌ترین اپراتور در میان مشترکان تبدیل شوند و در برخی ‌موارد نیز به‌دلیل مشکلات موجود در روند ترابرد شماره، موفقیتی نصیب دولت‌ها، اپراتورها و حتی مشترکان نشده و تغییری در خدمات ارائه شده یا تعداد مشترکان اپراتور مشاهده نشده است.

این طرح با تاخیری چند‌ساله در ایران نیز اجرا خواهد شد‌ و کاربران می‌توانند آزادانه و به‌دلخواه خود اپراتور سرویس‌دهنده را برای شماره تلفن همراه خود ‌انتخاب کنند.

مزایای ترابرد شماره

بخش بزرگی از مزایای ترابرد شماره، مشترکان تلفن همراه را مورد هدف قرار می‌دهد، چراکه با اجرای این طرح، مشترکان از انحصارهای موجود رها شده و در صورت نارضایتی از خدمات ارائه شده توسط اپراتور اصلی خود می‌توانند به اپراتور دیگری مهاجرت کنند. همین مهاجرت‌ها از اپراتوری به اپراتور دیگر موجب ایجاد بازاری رقابتی در بین اپراتورها خواهد شد که این بازار رقابتی نیز مطمئنا کاهش تعرفه‌ها و افزایش خدمات قابل ارائه را به‌همراه خواهد داشت که در تمام این شرایط، سود اصلی نصیب مشترکان می‌شود.

گاهی نیز ترابرد شماره می‌تواند برای برخی اپراتورها بسیار سودمند باشد، زیرا پس از اجرای این طرح، اپراتورهایی که سهم کمتری در بازار دارند با ارائه خدمات متمایز و جذاب می‌توانند مشترکان دیگر اپراتورها را به خود جذب کرده و از این جذب مشترک سود بیشتر کسب کنند.

همچنین از دیگر مزایایی که مشترکان را هدف قرار می‌دهد، تغییر شماره برای اجاره‌نشین‌ها یا دانشجویان مشغول به تحصیل در شهرستان‌ها و حتی افرادی است که برای انجام کار به شهرهای دیگر اعزام می‌شوند. در این شرایط چنانچه اپراتور اصلی تلفن همراه شما از پوشش‌دهی مناسبی برخوردار نباشد می‌توانید به‌راحتی با حفظ شماره، عملیات تغییر اپراتور را اجرا کرده و از خدمات بهترین اپراتور باتوجه به موقعیت جغرافیایی خود بهره‌مند شوید.

شرایط و هزینه

ترابرد شماره در ایران نسبتا ساده است. برای انجام این کار کافیست به یکی از دفاتر امور مشترکین مربوط به اپراتور پذیرا (اپراتوری که قصد دارید به آن مهاجرت کنید) مراجعه کنید. در ادامه با ارائه کارت شناسایی و تائید هویت و مالکیت شما نسبت به شماره تلفن همراهتان، درخواست ترابرد شماره از اپراتور پایه به اپراتور پذیرا ثبت شده و در همان لحظه صورتحساب میان‌دوره توسط اپراتور اولیه برای شما پیامک شده (در صورتی‌که مشترک دائمی یا پس پرداخت اپراتور پایه باشید) و سیمکارت جدیدی توسط اپراتور پذیرا به شما تحویل داده می‌شود. این سیمکارت شماره جدیدی ندارد و شماره شما همان شماره تلفن قبلی است.

پس از صدور صورتحساب میان‌دوره برای شما، مدتی حدود 24 ساعت برای پرداخت صورتحساب لحاظ شده و ترابرد شماره نیز پس از تسویه حساب با اپراتور پایه به گذشت زمانی حدود 4 تا 5 روز نیازمند است. در این زمان چند روزه تلفن همراه شما در اپراتور پایه فعال بوده و برای جلوگیری از افزایش بدهی شما به اپراتور پایه، سرویس‌هایی همچون رومینگ بین‌الملل و تماس با دیگر کشورها (دو صفر) مسدود می‌شود. (بدهی شما از زمان تسویه حساب صورتحساب میان‌دوره تا زمانی که سیمکارت‌تان غیرفعال می‌شود در صورتحساب پایان دوره برایتان ارسال شده و در صورت تسویه نکردن حساب با اپراتور پایه، وصول بدهی توسط اپراتور پذیرا پیگیری می‌شود) با گذشت مدت زمان موردنیاز برای ترابرد شماره، پیش از غیرفعال شدن سیمکارت شما در اپراتور پایه، هشدارهای لازم توسط پیام کوتاه به شما داده شده و به‌محض غیرفعال‌شدن سیمکارت در اپراتور پایه، سیمکارت اپراتور پذیرا برای شما قابل استفاده خواهد بود. به‌این‌ترتیب مدت زمان قطعی و عدم دسترسی به شبکه نیز تا حد بسیار زیادی کاهش خواهد یافت. (شاید حدود 5 دقیقه دسترسی شما به شبکه فراهم نباشد)

هزینه ترابرد شماره برای هر مشترک حداکثر 5000 تومان (50 هزار ریال) تعریف شده که توسط اپراتور پذیرا دریافت می‌شود. (ممکن است خدمات به‌صورت رایگان توسط اپراتور پذیرا ارائه شود)

محدودیت‌ها

شاید پیش خودتان فکر کنید ترابرد شماره می‌تواند برای اپراتورها دردسرساز باشد، زیرا ممکن است یک کاربر هر هفته قصد تعویض اپراتور خود را داشته باشد! این شرایط ممکن است رخ دهد و برای جلوگیری از بروز مشکلاتی از این قبیل محدودیتی در ترابرد شماره درنظر گرفته شده است. در حال حاضر طبق اعلام رگولاتوری، هر مشترک در هر سال فقط دو بار می‌تواند شماره خود را ترابرد کند و هر ترابرد شماره نیز نیازمند 3 ماه یا 90 روز حضور در اپراتور است. به‌عبارت دیگر هنگامی که شما یک سیمکارت صفر را خریداری می‌کنید تا 90 روز پس از فعال‌سازی آن نمی‌توانید درخواست ترابرد شماره خود را ثبت کنید و در صورتی‌که شماره خود را ترابرد کنید نیز تا 90 روز نمی‌توانید به اپراتور دیگری مهاجرت کرده یا حتی به اپراتور پایه خود برگردید. پس توصیه می‌کنیم پیش از ترابرد شماره به هریک از اپراتورها، اطلاعات کامل و دقیقی از اپراتور موردنظرتان کسب کرده و همه جوانب این مهاجرت را درنظر بگیرید، زیرا در صورت نارضایتی از انجام این کار نیز باید 90 روز مهمانی اجباری در اپراتور انتخابی را تحمل کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید انصراف در هریک از مراحل ترابرد شماره و عدم استرداد مبالغ پرداخت شده جهت ترابرد شماره (اپراتور پذیرا حداکثر تا سقف 5000 تومان می‌تواند برای ترابرد شماره از مشترک دریافت کند) است.

بدهکاری قدیمی‌ها

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در ترابردپذیری اهمیت دارد، روش مسیریابی در این طرح است. درحالت استاندارد این عملیات در دو روش مسیریابی مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود که هرکدام به‌صورت زیر تعریف می‌شود:

مسیریابی مستقیم: در این روش مسیریابی، اپراتور مبدا تماس (اپراتور آغازکننده تماس) برای تمام ترافیک‌های مربوط به شماره‌های تلفن همراه، پیش از مسیریابی نسبت به سوال از پایگاه داده ترابردپذیری در اختیار اپراتور اقدام کرده و پس از تعیین اپراتور مقصد (اپراتور مخاطب) تماس را به‌طور مستقیم به سمت مقصد هدایت می‌کند.

مسیریابی غیرمستقیم: در این روش مسیریابی، اپراتور مبدا ترافیک‌های مربوط به شماره‌های تلفن همراه را به اپراتور پایه (اپراتور اصلی که شماره تلفن همراه به آن تعلق دارد) ارسال می‌کند و اپراتور پایه انجام عملیات سوال از پایگاه داده ترابردپذیری و انتقال تماس به‌سمت اپراتور مقصد را برعهده می‌گیرد.

همان‌طور که مشخص است در روش مسیریابی غیرمستقیم بخش اعظم فعالیت‌ها جهت برقراری تماس برعهده اپراتور پایه است که این عملیات می‌تواند برای اپراتور دردسرساز شود، زیرا در‌صورت استفاده دیگر اپراتورها از روش مسیریابی غیرمستقیم و انتقال ترافیک تماس‌ها به یک اپراتور، کیفیت سرویس‌های ارائه شده در آن اپراتور نیز کاهش یافته و این کاهش کیفیت ممکن است نارضایتی کاربران فعال در اپراتور را به همراه داشته باشد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل و پیشگیری از انتقال بار ترافیکی دیگر اپراتورها به یک اپراتور، مبنای مسیریابی برای شماره‌های ترابرد شده، ‌روش مسیریابی مستقیم است و چنانچه هریک از اپراتورها، اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت به دلایل فنی قادر به پشتیبانی از این روش هنگام راه‌اندازی خدمات نباشند باید شبکه و تجهیزات خود را برای پشتیبانی از این روش ارتقا دهند و تا زمانی که این ارتقا صورت نگیرد برحسب تعرفه‌های لحاظ شده، اپراتور مبدا یا همان اپراتور آغازکننده تماس و شرکت ارتباطات زیرساخت باید بابت هر دقیقه انتقال ترافیک هزینه‌ای را مطابق با شرایط زیر به اپراتور پایه پرداخت کنند:

طی سال اول پس از راه‌اندازی هیچ پرداختی توسط اپراتورهای ثابت و شرکت ارتباطات زیرساخت صورت نمی‌گیرد.

طی سال دوم پس از راه‌اندازی، 30‌درصد تعرفه یک دقیقه مکالمه بین استانی تحویلی به ابر زیرساخت به اپراتور پایه پرداخت می‌شود.

طی سال سوم پس از راه‌اندازی، 70 درصد تعرفه یک دقیقه مکالمه بین استانی تحویلی به ابر زیرساخت به اپراتور پایه پرداخت می‌شود.

از ابتدای سال چهارم پس از راه‌اندازی (و سال‌های پس از آن) 100 درصد تعرفه یک دقیقه مکالمه بین استانی تحویلی به ابر زیرساخت به اپراتور پایه پرداخت می‌شود.

همچنین درصورت استفاده از روش مسیریابی غیرمستقیم، اپراتور مقصد هزینه‌ای را بابت مکالمات منتقل شده، به عنوان اتصال متقابل از اپراتور پایه درخواست نکرده و پرداخت این هزینه برعهده اپراتور مبدا خواهد بود.

مشکلات ترابرد شماره

ترابرد شماره برای اپراتورها همچون تیغی دو لبه است؛ یعنی همان‌طور که می‌تواند موجب رشد صعودی سهم یک اپراتور در بازار باشد، سقوط سهم اپراتوری دیگر را نیز شامل می‌شود.

همچنین پس از اجرای این طرح ممکن است مشکلاتی برای کاربران رخ دهد که یکی از بارزترین این مشکلات عضویت در طرح‌هایی است که تخفیف‌ها برای مشترکان داخل شبکه لحاظ می‌شود. به‌عبارت دیگر فرض کنید شما مشترک اپراتور اول هستید و از تخفیف یک روز مکالمه درون شبکه رایگان بهره‌مند شده‌اید، حالا تصمیم می‌گیرید با یکی از دوستان خود که پیش‌شماره مربوط به این اپراتور را در اختیار دارد تماس بگیرید و گمان می‌کنید تماس شما با مخاطب‌تان رایگان است در صورتی‌که مخاطب شما شماره خود را ترابرد کرده و در این شرایط، تماس شما یک تماس خارج از شبکه و مشمول هزینه‌های آن می‌شود. (رگولاتوری برای پیشگیری از بروز این مشکل اپراتورها را موظف کرده با تغییر در صدای بوق یا هر روش دیگر، مشترک را از ترابرد شماره مطلع کنند)

اعتباری‌ها بخوانند

مهم‌ترین نکته در ترابرد شماره برای مشترکان اعتباری هریک از اپراتورهاست. همان‌طور که گفتیم مراحل تسویه حساب مشترکان دائمی با اپراتور پایه کاملا مشخص است و حقی از مشترک یا اپراتور ضایع نمی‌شود، اما نکته مهمی که در ترابرد شماره برای مشترکان اعتباری مطرح است، از بین رفتن اعتبار موجود در حساب مشترکان اعتباری هنگام ثبت درخواست ترابرد شماره است. به‌عبارت دیگر چنانچه مشترک اعتباری هستید توصیه می‌کنیم پیش از ترابرد شماره کل اعتبار موجود در حسابتان را مصرف کنید، چراکه با ثبت درخواست ترابرد شماره، اعتبار شما صفر شده و سیمکارت جدیدتان در اپراتور پذیرا نیز با اعتبار اولیه صفر ریال فعال می‌شود.

نظر سنجی:

نظر شما درباره طرح تعویض اپراتور با حفظ شماره (ترابردپذیری) چیست؟

از اپراتور خود راضی هستم و در این طرح شرکت نمی‌کنم 401

از اپراتور همراه اول به ایرانسل کوچ می‌کنم 402

از اپراتور همراه اول به رایتل کوچ می‌کنم 403

از ایرانسل به همراه اول کوچ می‌کنم...............................................................404

از ایرانسل به رایتل کوچ می‌کنم.....................................................................405

از رایتل به ایرانسل کوچ می‌کنم.....................................................................406

از رایتل به همراه اول کوچ می‌کنم ..................................................................407

عدد مورد نظر را به شماره 300011226 پیامک کنید.

حرف آخر

بررسی میزان آنتن‌دهی اپراتور موردنظر در منطقه جغرافیایی که بیش از همه در آن حضور دارید، بررسی تعرفه خدمات از جمله مکالمه، پیام کوتاه، اینترنت و...، آشنایی با کدهای دستوری اپراتور انتخابی، آشنایی با تنظیمات مربوط به سرویس‌های مختلف از جمله اینترنت و آشنایی با شماره مرکز تماس خدمات مشتریان اپراتور انتخابی از مواردی هستند که پیش از ارسال درخواست ترابرد شماره باید به آنها توجه داشته باشید.

امیر عصاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها