گام بیست و نهم خیّران برای آزادی زندانیان غیرعمد

امروز تهران میعادگاه خیران می‌شود، میزبان بیست و نهمین جشن گلریزان در تالار آبگینه، شرکت آبفای استان تهران درحالی که ترجیع بند ذهن حضار این خواهد بود: کمک به آزادی زندانیان غیرعمد و غیرکلاهبرداری حتی با کمک‌های بظاهر ناچیز، حتی با روی هم ریختن پول‌های چند قلک و بخشیدن یارانه .
کد خبر: ۹۱۲۵۶۹

خیران دانه درشت هم امروز می‌آیند، آنهایی که چند ده و چند صدمیلیون تومان وسط می‌گذارند تا بی‌گناهی مستاصل و بی‌چیزاز زندان آزاد شود. سال پیش ماه رمضان که تمام شد و پرونده جشن‌های گلریزان بسته، خیران47 میلیارد تومان تعهد مالی دادند که موجب آزادی 1080 نفر شد، عمدتا زندانیان زن و سرپرستان خانوار.

امسال نیز برآوردها حول و حوش همین مبلغ می‌چرخد درحالی که 7588 نفر در زندان‌های کوچک و بزرگ کشور چشم انتظار کمک‌هایی نشسته‌اند که خیران در264 جشن گلریزان روی هم می‌گذارند؛ زندانیان تصادف، دیه، مهریه، نفقه و چک.

امسال امیدها قوی ترازسال پیش و سال‌های قبل‌تر است. مرور آمار جشن‌های گلریزان سبب ایجاد این امید می‌شود ؛ آماری که ما را می‌برد به سال 93 که ایران میزبان 170 جشن گلریزان بود با حاصل مالی 35 میلیارد تومان که درنهایت به آزادی 512 نفرختم شد. آزادی افرادی نیازمند و آبرودار از جمله زنان بویژه سرپرستان خانوار و جوان که صلاح نیست عمرشان در زندان تلف شود، افراد مسن که نباید عمرشان در حبس به سرآید و بیماران صعب العلاج که زمان، زمان مهربانی کردن با آنهاست.

امروز عصرکه جشن‌های گلریزان کلید بخورد، زنجیره‌ای 264 تایی ازجشن‌های گلریزان در سراسر کشور افتتاح می‌شود که برخی استان‌ها در برگزاری این جشن‌ها گوی‌سبقت را از دیگران ربوده‌اند . طبق آماری که ستاد دیه کشور دراختیار جام جم قرار داده، استان خوزستان یکی از اینهاست با 26 جشن که حتی عشیره‌های استان را نیز درگیر می‌کند. استان بعدی بوشهر، آن نیز با 26 جشن گلریزان و بعد از آن سیستان وبلوچستان، استانی محروم و نیازمند که مثل پارسال، این بار نیز با 19 جشن همه را شگفت زده خواهد کرد.

اردبیل با 18 جشن، آذربایجان غربی با 16 جشن و گیلان با 14 جشن گلریزان این سه استان را تعقیب می‌کنند. در این میان اما در استان کرمان، جشن‌های گلریزان بیش از هر نقطه دیگر درکشور توسعه دارد و مردم نیکوکارش بیش از همه علاقه به کارخیر دارند، استانی که روز15 رمضان مصادف با میلاد امام‌حسن(ع) ده جشن را برگزار می‌کند و شهرهای جیرفت، رفسنجان، بافت، منوجان، سیرجان، کهنوج، زرند و شهربابک را برای نخستین بار میزبان جشن‌های گلریزان .

این دورهمی‌ها ثمرات نیکی خواهد داشت، همان‌طور که درسال‌های گذشته داشته است. این آمار را به خاطر بسپارید: آزادی 47 هزار زندانی نیازمند و آبرودار در پنج سال گذشته از مسیر برگزاری هزار جشن گلریزان بوده است.

همه می‌توانیم

درجشن‌های گلریزان همه مردم دعوتند، اما همه شاید نتوانند قدم‌رنجه کرده و در جشن‌ها حاضر شوند. راه برای این نیکوکاران اما باز است از طریق شماره حساب 74‌/‌74بانک ملت، 7777 بانک تجارت، 8888 بانک صادرات، 55555 بانک ملی، 2240 بانک تجارت و برای آنهایی که با فناوری بیشتری عجین هستند سامانه #7777*780* برای پرداخت ازطریق تلفن همراه .

مریم خباز - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها